Hej alla! Första inlägget.
Jag och min sambo är nyblivna husägare
Vi har en braskamin installerad. Röret som går in i väggen är isolerat med någon slags isolering.
Varför är den där? Kan man ta bort den och isf ersätta med någon form av plåtplatta?!
Tacksam för svar!
/Richard
Jag och min sambo är nyblivna husägare
Vi har en braskamin installerad. Röret som går in i väggen är isolerat med någon slags isolering.
Varför är den där? Kan man ta bort den och isf ersätta med någon form av plåtplatta?!
Tacksam för svar!
/Richard
Röret blir varmt när ni eldar. Om brännbart material (tex trä) ligger an eller är för nära röret kan det börja brinna. Därför isoleringen.
Det där ser rätt tattigt ut, är det där besiktigat av sotare? Finns protokoll från brandskyddskontroll?
Jag säger inte att det är fel men man borde nog kolla hur det ser ut innanför isoleringen.
Det där ser rätt tattigt ut, är det där besiktigat av sotare? Finns protokoll från brandskyddskontroll?
Jag säger inte att det är fel men man borde nog kolla hur det ser ut innanför isoleringen.
Enligt förra ägaren så är det besiktigat. Men jag ska nog ringa in en sotare.
/Richard
/Richard
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är rätt sorts isolering, men kanske inte så snyggt gjort.
Vad du kan göra är
1. Linda över med al-folie eller något liknande obrännbart.
2. Bygga en "låda" som döljer det hela när ni njuter av brasan.
3. Tillverka ett plåtsvep, som följer rörets form, och lämnar plats för isoleringen.
Isoleringen måste vara kvar för att förhindra brand i träbjälklaget.
Det bör ju inte vara någon överraskning för er,
då det såg likadant ut på visningen innan ni köpte huset.
Frågade ni säljaren om konstruktionen då?
Eller var det en liten detalj som drunknade i helheten?
Jag hade själv gått på alternativ 1 ovan.
Man blir snabbt hemmablind, och ni har säkert mer akuta saker att ta itu med.
Så spara alternativ 3 tills allt annat är klart
Vad du kan göra är
1. Linda över med al-folie eller något liknande obrännbart.
2. Bygga en "låda" som döljer det hela när ni njuter av brasan.
3. Tillverka ett plåtsvep, som följer rörets form, och lämnar plats för isoleringen.
Isoleringen måste vara kvar för att förhindra brand i träbjälklaget.
Det bör ju inte vara någon överraskning för er,
då det såg likadant ut på visningen innan ni köpte huset.
Frågade ni säljaren om konstruktionen då?
Eller var det en liten detalj som drunknade i helheten?
Jag hade själv gått på alternativ 1 ovan.
Man blir snabbt hemmablind, och ni har säkert mer akuta saker att ta itu med.
Så spara alternativ 3 tills allt annat är klart
Är kanske taket sänkt efter att kamin installerats ?
Är det en plåtskorsten hela vägen annars skulle jag själv vilja haft lite längre avstånd till taket och det borde väl i så fall inte vara så mycket jobb att knacka ner några sten så ingången till pipan kommer längre ner?
Är det en plåtskorsten hela vägen annars skulle jag själv vilja haft lite längre avstånd till taket och det borde väl i så fall inte vara så mycket jobb att knacka ner några sten så ingången till pipan kommer längre ner?
Tack för alla snabba och hjälpsamma svar!
Nej det kom inte som en överraskning
Isoleringen var på plats när förra ägaren köpte huset berättade han.
Jag trodde att jag kunde sätta en plåt i både taket och väggen bakom?
Men bästa lösningen är alltså att klä in det i någon form verkar det som.
/Richard
Nej det kom inte som en överraskning
Isoleringen var på plats när förra ägaren köpte huset berättade han.
Jag trodde att jag kunde sätta en plåt i både taket och väggen bakom?
Men bästa lösningen är alltså att klä in det i någon form verkar det som.
/Richard
Ja, detta torde väl vara det huvudsakliga problemet här - skulle förvåna mig om detta är ok. Och när man byter till halvisolerade skorstensmoduler så löser sig också övergången till helisolerat genom takbjälklaget eftersom det finns färdiga produkter för det som har lite snyggare plåtkläder utvändigt...mulpac skrev:
Vad menar du? Vad är det som inte är okej?
/Richard
/Richard
MathiasS skrev:Ja, detta torde väl vara det huvudsakliga problemet här - skulle förvåna mig om detta är ok. Och när man byter till halvisolerade skorstensmoduler så löser sig också övergången till helisolerat genom takbjälklaget eftersom det finns färdiga produkter för det som har lite snyggare plåtkläder utvändigt...

