7 368 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Pelletspris industrivolym????
Sida 1 av 3
Såg bland inläggen på denna sida
http://www.byggahus.se/varme/pelletsbrannare-allt-du-behover-veta
att pellets i "industrivolym" skulle kosta 32-28öre/kWh, inkl moms. Hans källa var pelletsförbundet.se Industrivolym verkar vara minst 15 ton. Spår av detta finns här:
http://www.pelletsforbundet.se/statistik/pelletsprisindex
Någon som vet mer??
http://www.byggahus.se/varme/pelletsbrannare-allt-du-behover-veta
att pellets i "industrivolym" skulle kosta 32-28öre/kWh, inkl moms. Hans källa var pelletsförbundet.se Industrivolym verkar vara minst 15 ton. Spår av detta finns här:
http://www.pelletsforbundet.se/statistik/pelletsprisindex
Någon som vet mer??
15 ton lär väl vara en full bil, kan ju låta rimligt. Men har fortfarande svårt att tro att det skulle ge så mycket som 30+% rabatt. I så fall är jag den som bygger ut mitt pelletsförråd...corre skrev:
Mycket intressant tråd rca1959.
Jag har inte tänkt så mycket på hur stora volymer som man måste köpa för att få så attraktiva priser.
Det finns en väldigt bra sida för biobränslepriser för b2b-marknaden. Finska FOEX. I övrigt så var senaste priserna som du sade faktiskt väldigt låga. Priserna är naturligtvis utan skatt:
[TABLE="class: csv2table-table, width: 540"]
[TR]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]3rd Tuesday of the Month[/TH]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]20.8.2013[/TH]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]Chg previous[/TH]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]Chg beg year[/TH]
[/TR]
[TR="bgcolor: #CFE5DF"]
[TD="class: csv2table-table-td"]Pellet Nordic EUR/MWh CIF[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td"]EUR 29.99[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]+0.14[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]-0.36[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: csv2table-table-td"]Pellet Nordic SEK/MWh CIF[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td"]SEK 259.74[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]+0.53[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]-2.82[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Men här är i alla fall en kommentar om marknaden. Verkar som jänkarna vill sätta av massa pellets i Europa:
http://www.foex.fi/index.php?mact=N...cleid=423&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=81
Jag har inte tänkt så mycket på hur stora volymer som man måste köpa för att få så attraktiva priser.
Det finns en väldigt bra sida för biobränslepriser för b2b-marknaden. Finska FOEX. I övrigt så var senaste priserna som du sade faktiskt väldigt låga. Priserna är naturligtvis utan skatt:
[TABLE="class: csv2table-table, width: 540"]
[TR]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]3rd Tuesday of the Month[/TH]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]20.8.2013[/TH]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]Chg previous[/TH]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]Chg beg year[/TH]
[/TR]
[TR="bgcolor: #CFE5DF"]
[TD="class: csv2table-table-td"]Pellet Nordic EUR/MWh CIF[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td"]EUR 29.99[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]+0.14[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]-0.36[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: csv2table-table-td"]Pellet Nordic SEK/MWh CIF[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td"]SEK 259.74[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]+0.53[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]-2.82[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Men här är i alla fall en kommentar om marknaden. Verkar som jänkarna vill sätta av massa pellets i Europa:
http://www.foex.fi/index.php?mact=N...cleid=423&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=81
Onekligen!
Men det måste väl vara rätt stora krav för att man skall köpa till det låga priset. Får väl ringa bland annat Ekmans och fråga.
Jag har dålig koll på sånt som rör kvalitet. Påverkas den om pelletsen ligger länge i ett bulkförråd?
Men det måste väl vara rätt stora krav för att man skall köpa till det låga priset. Får väl ringa bland annat Ekmans och fråga.
Jag har dålig koll på sånt som rör kvalitet. Påverkas den om pelletsen ligger länge i ett bulkförråd?
Håller med. Strax under det priset betalade vi för pellets när vi började att använda pellets, men det var 1998...thomasx skrev:
Skulle någon erbjuda mig pellets (riktig pellets) till det priset så skulle de få mig som kund direkt.
Vad menar du med länge?? Ett till två år borde iallafall inte vara några problem.Jugend skrev: