Känns lite taget ur luften. indexmässigt sett har industrivolympriset ökat 1% sedan 2009 jämfört med "normalvolymen" där priset sjunkit 3% samma period. Jag hittar ingen info alls om prisnivån på de olika volymerna.

42 Pall Kostar hos stora enso 1 995,00 SEK /pall, inga industrivolympriser där inte.

Industrivolym räknas säkert i bulkbil, per fack eller likande.
Dvs inblåst, minst ett helt fullt fack.

corre skrev:
Industrivolym räknas säkert i bulkbil, per fack eller likande.
Dvs inblåst, minst ett helt fullt fack.
15 ton lär väl vara en full bil, kan ju låta rimligt. Men har fortfarande svårt att tro att det skulle ge så mycket som 30+% rabatt. I så fall är jag den som bygger ut mitt pelletsförråd... :)

Priset beror av årlig volym, volym/fyllning och avstånd till fabrik/lager. De levererar gärna bil och släp.

Mycket intressant tråd rca1959.
Jag har inte tänkt så mycket på hur stora volymer som man måste köpa för att få så attraktiva priser.

Det finns en väldigt bra sida för biobränslepriser för b2b-marknaden. Finska FOEX. I övrigt så var senaste priserna som du sade faktiskt väldigt låga. Priserna är naturligtvis utan skatt:
[TABLE="class: csv2table-table, width: 540"]
[TR]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]3rd Tuesday of the Month[/TH]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]20.8.2013[/TH]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]Chg previous[/TH]
[TH="class: csv2table-table-th, bgcolor: #CCCCCC, align: center"]Chg beg year[/TH]
[/TR]
[TR="bgcolor: #CFE5DF"]
[TD="class: csv2table-table-td"]Pellet Nordic EUR/MWh CIF[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td"]EUR 29.99[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]+0.14[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]-0.36[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: csv2table-table-td"]Pellet Nordic SEK/MWh CIF[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td"]SEK 259.74[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]+0.53[/TD]
[TD="class: csv2table-table-td csv2table-hoboNum, align: right"]-2.82[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Men här är i alla fall en kommentar om marknaden. Verkar som jänkarna vill sätta av massa pellets i Europa:
http://www.foex.fi/index.php?mact=N...cleid=423&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=81

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
äh fanns ju massa statistik på pelletsförbundet så jag tillförde inte så mycket. :)

Jugend skrev:
äh fanns ju massa statistik på pelletsförbundet så jag tillförde inte så mycket. :)
Jo då!

Hmmm, det här är intressant.

Ja, många tror det har blivit svindyrt vilket inte stämmer helt och hållet..

Vad ligger priset då om man beställer x antal ton från bulkbil?

Varför kan inte de som hävdar att pellets finns för 32 öre/kwh bara tala om vem som säljer till det priset, alla skulle bli glada då :)

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Onekligen!

Men det måste väl vara rätt stora krav för att man skall köpa till det låga priset. Får väl ringa bland annat Ekmans och fråga.

Jag har dålig koll på sånt som rör kvalitet. Påverkas den om pelletsen ligger länge i ett bulkförråd?

thomasx skrev:
Varför kan inte de som hävdar att pellets finns för 32 öre/kwh bara tala om vem som säljer till det priset, alla skulle bli glada då :)
Håller med. Strax under det priset betalade vi för pellets när vi började att använda pellets, men det var 1998...

Skulle någon erbjuda mig pellets (riktig pellets) till det priset så skulle de få mig som kund direkt.

Jugend skrev:
Påverkas den om pelletsen ligger länge i ett bulkförråd?
Vad menar du med länge?? Ett till två år borde iallafall inte vara några problem.

Äh jag tänker lite högt bara. Funderar på om man köper enormt stora volymer så kan den väl bli stående i mer än två år om det är milda vintrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.