Har plöjt igenom en del trådar om flispannor ikväll för att läsa på för info till en kompis som funderar på att köpa en industrifastighet för att expandera firman men hyra ut ca2/3 av lokalen som idag har direktel.
Totalt är lokalen på 750-800 m2 varav ca 500 m2 är garage varav ca 150 m2 är kalldel (men ska isoleras) å 5,5-6 meters takhöjd de resterande 250-300 är kontor/omklädningsrum/kök mm med 2,5 meters takhöjd..
iaf fick jag se förbrukningen för delar av lokalerna, Finns 3 elmätare i byggnaden varav ena täcker lågbyggnaden å 2 övriga industri delen där den ena är uthyrd utan förbrukningssifror.
Den tomma industridelen på ca 170 m2 hålls 16 grader har förbrukningen legat runt 42-45000 kWh/år senaste åren med avstängd ftx ventilation å det är en lika stor del på andra sidan av industridelen (den uthyrda), Mitt delen på byggnaden är inte taket isolerat utan är kalldel men ska isoleras å va varmt i framtiden. Industrilängan är med andra ord varm/kall/varm med lågbyggnaden längst hela baksidan av industrilokalen..
Kontorsdelen har förbrukat 25000 kWh 2013 med 16 grader men som mest 55000 kWh/år men då va det callcenter med servrar å annat så ac anläggningen har nog gått rätt hårt..
Så med hela huset uppvärmt å med ventilationen (ftx) påslagen i hela fastigheten så lär förbrukningen ligga runt 200000 kWh/år, Jag personligen tycker det bara finns ett alternativ å de är flis?
Januari förbrukades det 3200 kWh i 170 m2 industridelen med medeltemp ute på -7,8 grader men de är varmare än normalt samt att portarna lär öppnas några gånger/dag då det ska va bilverkstad där..
Tycker de känns som fastighete drar mer än vad den borde men de kanske är normalt? Vet bara att några kompisar som byggt ett lastbilsgarage på 510 m2 men klarar sej med 9-9,5 ton pellets/år (35-40000 kWh) med temp på 16 grader från sept-maj.
Med förbrukning på 200-250000 kWh/år hur stor panna kan man behöva? Känns som 90 kW blir på gränsen så kanske en 130 kWare behövs? Vill ju inte att den blir för liten å man måste frysa när man jobbar sen vet man ju inte om uthyrda delen forsätter att hyras ut som lasbilsgarage el vad de blir å hur varmt de vill ha samt att kontorsdelen lär inte hållas 16 grader utan snarare minst 20 grader å då ökar ju förbrukningen ca 5000 kWh/år där oxå..
Kompisen är sugen på VP men de blir nog dyrare om inte en 130 kW panna är mer än dubbelt så dyr som 50 kW?
Även driftskostnaden blir lägre med flis även om man dimensionerar värmesystemet så max temp är 35 grader å man skulle lyckas få cop 4, lär ju även spara minst 10-12000://år bara i fast avgift för lär va högt säkrat..
De som är det optimala för flis är att de finns en carport 15-20 meter från fastigheten som är på ca 150 m2 varav 30-35 m2 är kallföråd där man kan isolera å göra panncentral/flisficka, takhöjden är 5 meter i carporten å kompisen har baklastare så förutsättningarna är riktigt bra för flis tycker jag :)
Vad anser flis folket?

En kompis fick offert på flisanläggning med rekommendation på 120 kw till byggnaden som är nybyggd med skumisolerade sandvichblock. Lokalerna är på ca 800 kvm verkstadsyta och 200 kvm kontor. Kontoren har ventilation med värmeåtervinning och verkstaden har frånluft som i stort sett inte används i realiteten. Vi satte in en 65 kw flispanna med 4 kbm acktank vilket med råge klarat sig genom de 6 sista vintrarna. Iofs har verkstadsdelen golvvärme vilket utökat den ackumulerande massan markant. Ventilationen i bilverkstaden blir troligtvis en betydligt större värmeslukare än konvektionsförlusterna genom väggar o tak men några 130 kw låter lite overkill. Håller du dig under 100 kw slipper du dessutom onödigt korta intervaller mellan sotning o besiktning.

L
Flis, Ja.
Rent spontant ska man klara sig på ca:90kW, men vet av erfarenhet att industrilokaler kan sluka
nästa hur mycket energi som helst.
Vår lokal på drygt 500m2 är beräknad att ta 90kW vid -20 med påslagen ventilation.
40kW radiatorer + luftvärmare, 50kW ventialtion.
Byggd sent 70tal.

Om det är el så måste det väl gå att logga in på elbolaget och kolla mätaren timme för timme så ser du ju ganska exakt hur mycket det har dragit som mest i toppeffekt.

Tveklöst flis! Men ta gärna in en offert på 100kW VP så kan du nog snabbt slå den dårskapen ur hågen.. Jag skulle tro du kommer en bra bit med 90kW, brukar räkna 2500-3000 fullasttimmar / år vilket ger 225-270kkWh/år på 90kW och normal fastighetsuppvärmning. Vill du kan du ju ta till lite i ack för att ta de värsta svängarna.

Redigerat:
Mm vad kan man tänka en industri/garage från 70 talet har för effektbehov?
De låter nu som om de blir köp av fastigheten så ska han köra ett år som de är, Jag skulle få äran att hålla koll på förbrukning mm för att se va fastigheten kräver.. Bara hoppas de blir riktigt kallt så å inte som denna vinter som varit onormalt varm, från 1/2-idag medeltemp på -0,56 grader men ofta brukar de va runt -12,5 i medel enligt väderstationen..
iof kanske de inte behövs så mkt, En kompis kapade elförbrukningen på sin gård med 90-95000 kWh/år med en 20 kW pelletspanna men när det blir under -25 måste elpatronen hjälpa till..
Synd att de inte är en enda huvudmätare på fastigheten, då skulle man bara hoppas på riktig kyla sen kolla vad de förbrukas under ett dygn så kommer man ju hyfsat nära..

Har elbolagen (Skellefteå kraft) lagrade uppgifter på maxförbrukning som dom kan ta fram i efterhand?
Fjäravlästa elmätarna installerades iaf i början på -08

iaf då de är olika avdelningar i fastigheten så är det ju lätt att installera under/energimätare å ta betalt för antalet kWh som hyresgästerna förbrukar, Då har hyresgästerna möjlighet att påverka förbrukning/uppvärmningskostnaderna oxå..

Ang Vp så ligger en 40 kW pump på ca 135-150000:- men man lär ju inte klara sej med en pump sen lär det ju behövas bra många hål på 200 meter/vp, behöver då 2/3 hål/pump á 50000:-/hål då det är ca 25 meter till berg..
Va även nån som nämnt luft/vatten vp, Men de är ju bara att glömma då detta är i Norrland å kan krypa ner mot -40 även om de inte varit så kallt senaste åren men -34,7 va de för några år sedan..

Man bör väl nästan installera en oljepanna som backup?
Tänkte närmast på att slippa ha så högt säkrat då de inte kommer behövas mer än 25/max 35A för tänkt verksamhet, är väl kompressorn å svets som är den effektkrävands förutom värmen..

L
Jag skulle tro att om man kör full ventilation så ligger nog max omkring 100kW mitt i smällkalla vintern.
Idag värmer vi våra 500m2 med en 32kW pelletspanna, detta går utmärkt utan ventilation,
med ventilationen på klarar vi oss ner till -10*
Skulle tro att ni kommer långt, säkert ända till mål med en panna på 90kW.
Jag har hört att man skall räkna med 8-9kW per 200m hål när det kommer till industriinstallationer med
långvarigt högt uttag.
Vi har någon typ av effektabonnemang i vår fastighet så förbrukar vi bara 16A betalar vi bara
för det, huvudsäkringarna är 125A.
Vet dock inte hur mycket dyrare ett sånt abonnemang är jämfört med ett med fast huvudsäkring,
men det är ju rätt bra att ha kräm ifall man behöver det.

Man kan ju som sagt dra ner el stänga ventliation om de blir riktigt jävla kallt i kontor/verkstadsdelen så de bara går i uthyrningsgaraget då den som hyr där har sopbilar som inte luktar godis;)
Är ju utan ventilation i verkstaden som han har idag oxå, Sen så må man ju se över om man kan isolera på mer i taket över kontoren oxå men industridelen som är varm idag blir de för dyrt att öka på isoleringen men delen i mitten som inte har isolering i taket bör ju isoleras riktigt ordentlig då man har chansen så att säga..
Kompisen höll på tuppa av iaf då ja nämnde att en riktig flispanna kostar iaf 200000:- då han trodde han skulle få den för 70000 inkl montering :) Även följdfrågan blev ju då om man kan tjäna in en så stor investering å såg skeptiskt på mej. Har man tur å skulle få i en beg pelletspanna kanske man har den inne för 70000:- men då har man ju en driftkostnad som är ca halva elpriset men å andra sidan är de ca 70000:-/år dyrare än flis..
Pellets köper jag genom gemensamt avtal med en kompis å är för 22 ton/år vilket förhandlades ner till 2300:-/ton mot ordinarie pris 2450 så i den här lokalen går de nog förhandla lite till då de kommer gå över 50 ton/år..
Flis betalas de här ca 190:-/ m3 hemkört med långtradare vilket gör ca 24 öre/kWh så jag tycker de är lätt att räkna å välja anläggning, Men man hör många som gör jämförelsen med en vanlig villa som förbrukar 1/10 mot denna lokal å investeringen är ju inte 10 ggr högre på en stor anläggning..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.