Någon som sitter inne med erfarenheter av Combifire 20 med automatisk spaksotning och askurmatning?

Funderar på en sådan för att elda havre och pellets och det verkar vara ont med pannor som har både automatisk sotning och askurmatning.

Jag har en Janfire, vilket ska vara i princip samma panna. Har inte installerat automatiken i den då det går att eftermontera och jag än så länge inte upplevt att det varit värt pengarna. Som det är nu är sotningen grymt smidig ändå. Man rycker bara i spaken några gånger och sen skyfflar man ut askan, borstar ur och dammsuger. Går på max 15 minuter. När det varit som kallast har jag gjort åt ett veckoförråd i veckan och således ändå behövt aska ur min brännare - då har jag passat på att tömma det andra samtidigt.

Jo den verkar ganska käck den pannan. Anledningen till att jag vill ha med askutmatning är om jag eldar havre, då blir det väldigt mycket aska och det vore skönt att hålla nere insatserna till kanske en gång i veckan. Kanske varannan om det fungerar bra.
Kör du med originalförrådet eller något annat?

Har en Flex-A brännare som använder sig av någon slags foderskruv i metall vilket gör att spånet alltid följer med upp och bränns. Till det har jag ett hemmabyggt veckoförråd i plåt som jag övertagit från den förre ägaren till huset - som körde den med en annan panna. Hade föredragit en K-silo, då de är mer lättstädade, men det här duger.

Man får väl fråga och diskutera det mesta här. Om det var menat som ett tips kanske det skulle formulerats lite annorlunda. :)

Ska du elda havre är det inte att fundera på annat än automatiskuraskning, Bör fungera mkt bra med denna pannan å havre.. Satsa direkt på askskruv till ett 200 L fat ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.