X
xdigger: Du har ju ett rätt så stort hus med så det är klart, det kanske går åt en del energi.. ;)
74 svar · 13,0k läst
·
A
A.Holm: [citat] Visst, så är det, men har man en gammal panna med inbyggs vv-beredare och där radiatorvatten shuntas direkt från pannan är man tvungen att leva med det.
4 svar · 4,9k läst
A
Andert: Eldar på och går ganska skapligt. Måste dock ha en rejäl primärbrasa sen lägga på veden och helst ett par surstockar högst uppe efter halva tiden också för att få bra förbränning genom större delen av tiden. Surt när den övertänder och då överhetta pannan och slår av och på fläkten i cykler och kolar. Har varit så bra väder att det gått och jobba ute så har inte lagt
23 svar · 8,2k läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: På min innova är det en kälsvets runt luckramen. Är det det på din?
7 svar · 11,0k läst
·
E
emil_yttervik: Stämmer, ryker in rätt ordentligt vid ilägg. Finnarna har inte uppfunnit bypasspjäll på den pannan.
4 svar · 2,9k läst
V
vgarn: Jag såg att på videon som visar hur man skall elda i en focus sitter det inget spjäll undrar varför..
36 svar · 10,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: ...eller så vill man säkerställa att brandförsvaret får den motion dom behöver....
15 svar · 4,8k läst
G
gurrre: Hej Jag har inte 100 lax att lägga på en Tulikivi eller Gabriel Kakelugn så jag tänkte bygga något liknande själv med samma effekt fast biligare [bild] Men behöver hjälp med några frågor och hoppas någon där ute kan svara. Jag tänkte bygga in en gjutjärnskasset från NSP som heter MT61 som har 91% verkningsgrad i ca 1000kg täljsten. 1. Kommer jag få mer effekt om jag lämnar luft
0 svar · 1,5k läst
P
Anonymiserad 138940: Besiktat och klart utan anmärking. Besiktaren anmälde till kommunen samt skickar hem ett protokoll som visare att murstock och kamin är felfria. Så nu är de bara att elda på :) Han bokade även in sotning hösten 2015 för att därifrån avgöra sotintervallerna.
3 svar · 4,3k läst
Göran.W
Göran.W: Det stämmer och dom har denna sidan med http://www.containerrally.se/ Dom måste väl skapa nya sidor för dom har fått så mycket badwill för dom har behandlat kunder på ett mycket o professionellt sett. Det är inte ok att skriva ett mail och håna och vara snorkig som dom gjorde med mig bara för att jag ifrågasatte vad det var för motor på en snö slunga när texten sa en sak och
151 svar · 53,1k läst
kulle
kulle: sidorna 10 o 12 i manualen kanske kan ge en hint http://www.metrotherm.se/pdf/mos_econature40.pdf
1 svar · 2,4k läst
D
Davidw: Problem löst! Gött mos!
5 svar · 1,6k läst
·
Bödde
Bödde: Jag vet inget alls om fläta, men däremot om tätmassa. Jag murade hela vår Maxette med den stora Keddy-kassetten helt utan förkunskaper. Från Eldabutiken följde en tätmassa med och den var superenkel å använda och det blev inga problem vid provtryckningen. Tätmassa funkar således strålande bra, enligt mig iaf :)
1 svar · 1,6k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Det går framåt så sakteliga. Systemet är i full gång och funkar väldigt bra. Lite kvar dock, varav isolera expansionskärlet är prio 1. I morse provade jag att leka radiator med expansionskärlet: jag öppnade för varm expansion och pyttelite öppet på kall expansion, med följd att det började självcirkulera och expansionskärlet hålls ljummet! Hade jag kall o varm expansion helt
12 svar · 7,5k läst
·
J
johanpelle: [citat] Tigex25 är för liten för många pannor. Bättre köpa en riktig på en gång. Transtemper.se är det vanliga stället att köpa dragbegränsare på. Där får man också gratis hjälp med dimensionering. Stöldgods och kinakopior av riktiga saker på ebay kan man ju köpa om man tycker det är roligt.
5 svar · 1,2k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: [citat] Detta är vad ekonomerna kallar bundet kapital
35 svar · 14,0k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Nej kanske inte, det var några år sedan jag jämförde.
8 svar · 7,6k läst
F
fastmoving?: Nu blandas nog begreppen ihop, returen från tankarna till laddomaten har inget med hur snabbt värmen kommer ut i systemet, utan skall kopplas som den yngre generationen röris säger. Laddningen från laddomaten kopplas till närmaste tank, högt upp såklart. Tillopp o retur till shunten tas ut mellan laddomatens tillopp till första tank och returen från sista. Hoppas min något krångliga
1 svar · 1,3k läst
P
pelle242: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/vinterprodukter/pellets-ved/biobransle/4553/trabriketter http://www.bauhaus.se/lumo-briketter-10kg-pase.html Ungefär samma pris som pellets. Blir lite högre pris iom att en pelletbrännare/kamin har högre verkningsgrad jämfört med ved dito. Nackdelen är att man får vara försiktig så man inte eldar för hårt och att det behövs mycket luft för att
19 svar · 10,9k läst
T
Tottomannen: Så där, nu sitter ett tidrelä på plats och nu fungerar det som det borde gjort från början... [bild]
10 svar · 7,7k läst
·
F
Frag: Tack. Måste nog vidarebef. informationen till en av sönerna - rena grekiskan för mig som haft vattenburen el i 30 år.
2 svar · 1,7k läst
bax
bax: Du är nu inne på det förslag jag tänkte ge dig. Dvs direktel som grund och vedkamin som spets och trivsel. Att hålla på vattenburen värme i ett hus där man sällan vistas är ingen höjdare. Ska ni dessutom hyra ut så är valet givet, stuggäster brukar ha noll koll på vedeldning. Lite nyfiken: Vart i mitt Härliga landskap tänker ni bygga? :)
3 svar · 2,3k läst
·
P
putte82: Hej! Min pannas styrsystem är lite dumt. Den har en inställbar temperaturdifferens från drifttemperatur. Dock får det bara ställas till 10 grader som lägst. Mycket dumt. Resultatet blir att fläkten går trots att pannan brunnit ut. Inte förrns pannan kylts 10 grader stänger den av. Så för att råda bot på detta vill jag att fläkten skall starta på en gång som vanligt när jag
0 svar · 832 läst
J
MaxPax: [citat] Naturligtvis! Om kanalen är 160x160 och stosen 150 i diameter så blir det sjukt krångligt om du murar dit den först! ;) [citat] Visst. Det är inte fel.
13 svar · 3,0k läst
·
A
arwid: Jag har en kompis vars föräldrar ska sälja sin lohberger vedspis som är ca 20 år gammal och som uppges vara i gott skick som jag funderar på att köpa, vad kan det vara värt att betala för en sådan om man utgår från att skicket är bra (jag har ej sett den ännu)?
0 svar · 1,9k läst
S
shadowfire: Skönt inlägg Carne och tackar för tips o input!
18 svar · 22,7k läst
N
nombz: Japp, det måste nog vara för när man öppnar. Och det är ju lite logiskt. Har man mindre plats så får man ju kanske inte så bra luftcirkulation heller.... Men, kan man "spränga in" en kassett i murstocken på något sätt?
5 svar · 3,3k läst
·
T
Tottomannen: Perfekt! Då gör jag så, och säkerhetsventilen kommer att sitta direkt i pannan utan några som helst ventiler! :) Spelar det någon roll om kärlet sitter före eller efter Laddomaten? Jag antar att det inte gör det, men det skadar ju aldrig att fråga en gång för mycket! [citat]
15 svar · 2,5k läst
A
azagh: [bild] För att få hål i keramiken tog jag med luckan in en firma som har en vattenskärare, sedan bad jag glasmästaren skära till en liten rund glasbit. För att fästa glaset bad jag en vän knäcka till 3 rostfria bläck som spänner in glaset mot ett tätningssnöre För att få fast bläcken har jag gängat in i godset och fäst med skruv.
52 svar · 14,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.