I går kväll flisade jag, fyllde ca 2/3 av förrådet.
Nu behöver jag inte göra mer på en 4-5veckor, mer än raka lite aska var 3-4 dag.
Gissa om min nästa panna ska ha askurmatning.

bax skrev:
I går kväll flisade jag, fyllde ca 2/3 av förrådet.
Nu behöver jag inte göra mer på en 4-5veckor, mer än raka lite aska var 3-4 dag.
Gissa om min nästa panna ska ha askurmatning.
Nyfiken,
Hur stort förråd har du då?

Runt 15-16m³. När jag tänker efter måste det blivit ca 3/4.
Värmer ca 140m² dåligt isolerat 30-talshus via kulvert, samt ca 120m² lika gammal verkstadsbyggnad.

Till TS, Din panna går bra att elda pellets i om du har en framåtbrinnande brännare som en oljebrännare alt typ janfire med lågriktare, En brännare med internförråd är att föredra om du ska köra bulk. Har själv kört pellets i 9 år med nuvarande bequem brännare å bulkförråd, Byggde om skruven för 400:- för nån vecka sedan annars är det bara nya slussvingar för 240:- som är kostat på.. Ifjol plockade jag sönder brännaren å gjorde första ordentliga rengöringen samt smörjde upp drivkedjan de är allt jag gjort förutom att rengöra brännarkoppen efter varje ton jag eldat då jag även sotar pannan å tömmer aska.. Tror inte de finns nån flisanläggning som gått 9 år lika prickfritt, Enda driftstoppen är pga slut pellets el strömavbrott men när strömmen återkommer startar den ju automatiskt.. Har aldrig missat en kallstart under denna tid heller..
Min lilla nibe panna har oxå 55 liters vedutrymme som du har men jag kör mot acktank där beredaren sitter, Kan säga att de är inte kul att elda ved i en sån liten panna då de blir kallt ;)
va under -20 då pannan installerades okt 2004 å då va jag tvungen att elda 5-6 fulla pannor/dygn, förra pannan från -72 gick det 6,9 ton/år å nu har jag förbrukat 4,9-5,4 ton/år när jag kört pellets året runt.. Då de va olja gick det 3,2-3,3 m3/år i förra pannan.. Du har ju tempgivare å allt som behövs för pellets på pannan så bara ordna lucka för brännare som du monterar i övre luckan/vedluckan så är de bara att köra :)
nackdelen med din panna (min oxå) är att det inte är stånde rökkanaler där det samlas flygaska men 750-1000 kg mellan sotningarna kan du nog köra..
tex en janfire nh är ju självrengörande å du behöver ju inte ta ur brännaren för att tömma aska möjligen för att sota kanalerna? Finns ju även brännare med tryckluftsrengöring ;)
Vilken pelletslösning du än väljer kommer du tycka du får semester jämfört med ved i nuvarande panna :)
pelletsbrännare å dragbegränsare på sotluckan/rökröret om du inte har en är vad du behöver, hjälpte igång en kille för några veckor sedan som skaffat en beg janfire som är mkt nöjd å säger de är billigare med pellets än ved som han köpt för 600:-/m3 i storsäck som priset ligger på här oavsett storsäck el nån bonde som kommer med traktor å vagn å tippar på infarten..
Du kan köpa en beg brännare sen köpa 50 ton pellets å ha en slant över mot en flispanna ;)
pellets kan du ha i ladugården i minst 8 år iaf om säckarna lagras under tak, får garanterat bra pris om du köper en hel långtradare :)

Jo man får ca 10 liter komprimerad aska från 1 ton pellets, brukar tömma grovisen efter att sugit ut aska från knappt 2 ton pellets

Jag har räknat och funderat några vändor till på det här, och står just nu ungefär här:

* Pellets är inte aktuellt, det är för dyrt (grovt räknat, troligtvis över 10 000 kr/år dyrare än de andra alternativen)
* Ved eller flis, oavsett vad så köpa ohugget och antingen hyra/låna vedprocessor och klyva själv eller hyra någon att flisa
* Om flis så blir det på nivån färdig brännare + bygga själv (gärna med stora inslag av begagnat bråte)
* Om ved så måste jag komma på något rationellt sätt att hantera veden på.. Springa runt med skottkärra och tippa i fönsterglugg, vilket jag gör nu, är inte rationellt

Vet du verkligen vad du har för förbrukning å tror du dej få ved/flis gratis?
Som sagt går de 20 m3 staplad ved behöver du 5 ton pellets=12500:-/år, bara ta hem nån å flisa får du typ ett ton pellets/år för å hyra vedmaskin är väl ca 1000/dygn..
Räkna in elförbrukning oxå om du ska in med nå billigt skrot för att elda flis, Där blir det driftstopp då å då samt endast med en typ ETA/Fröling får du bekvämligheten som med pellets i nuvarande panna men du bör ha en förbrukning betydligt mer än du började med i tråden innan en sådan panna är att tänka på...

Hur fick du fram att pellets skulle bli över 10000:- dyrare än ved/flis är jag nyfiken på?
Flis 195:-/m3, 1m3 motsvarar ca 800 kWh

Nope, räknar som sagt inte med att få ved/flis gratis, men förutsatt att jag inte köper färdigkluven ved så blir det markant billigare. Behovet är nog snarare 30 kubikmeter staplat, eller lite över, räknar med att behöva köpa pellets för runt 20 000 kr/år, köper jag långved och klyver/flisar själv så blir det mindre än hälften.

ETA/Fröling är som sagt inte aktuellt om det blir flis, då blir det nog snarare ett "hemmabygge".

Ca 5m3 staplad ved = 1 ton pellets ;)

Går få fram rätt exakt förbrukning genom att köra elpatron 1-3 dygn när utetemperaturen är som årsmedeltemperaturen för din ort sedan dra bort de du har som hushållsel de dagar elpatron inte används..
Effektbehovet är oxå ganska exakt 3 ggr högre kallaste dagen mot då det är 0 grader ute, El är ju 100% verkningsgrad på så de är lätt att kolla.. Brukar rekomendera detta för dom som har pellets oxå för att få en hum om verkningsgraden som blir rätt exakt, med ved måste man både väga de man stoppar in samt veta fukthalten på veden så de är bökigare men går göra då det är lättare att kolla mot vikt om man vet fukthalten..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.