I
ichgary: Bra att du hittade felet! :) Japp, du har mycket troligt ett läckage i luftbälgen..
33 svar · 8,2k läst
·
H
hallar: Tack! Då tar jag och lägger ut den. Jag har pallar som jag tänkte stapla den luftigt på. Barken nedåt och nivåerna i 90 graders vinkel tillvarandra. Då blir det inte så tätt. Kommer nog köpa riktigt torr ved i framtiden istället så jag kan lava in den direkt. Fool me once osv.
2 svar · 4,5k läst
johan63
johan63: Pga. byte av värmesystem säljer jag en massa delar till PELLX PX20 / 21 / 22 http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=98362 Saknar du något ? Hör av dig...:D
0 svar · 1,3k läst
Claesk
Claesk: Ska väl vara ett schakt med luftspalt mellan rökrör/isolering och brännbart. Såsom vanlig isolering.
32 svar · 10,1k läst
·
J
JKrister: Men här är det väl ändå någon som driver med seriösa byggahusare. Ingen kan väl på allvar undra hur man räknar ut antaler kubikmeter. Enheter m^3 borde avslöja. Tycker allmänna mattemobbningen till slut borde leda till att folk lär sig matten i skolan.
24 svar · 134,2k läst
P
Palte: Då är det väldans krokig ved som ctc använder när de säger att pannan ger 125kw på ett ilägg. Även om man räknar bort 20 kw i uppstart...
15 svar · 17,6k läst
A
Andreas_H: Jag slarvade lite med detta när jag byggde mitt system, det märks att det laddar ur lite ojämnt. Nu visade det sig dock vara bra i mitt fall då det sparar lite värme där jag har förrådsberedaren. Se till att få lika strömningsmotstånd genom tankarna, eller seriekoppla dem, det borde vara ännu bättre.
3 svar · 2,0k läst
·
J
Jannez69: [citat] Abolut! Inget tvång men tändluckan underlättar. Men det krävs ju rejält gjorda luckor för annars får ni tre, inte bara två luckor som drar Tjyvluft... :p
8 svar · 5,0k läst
E
exerg: [citat] Detta är bara bra. Rostertallriken i botten skall vara stängd när brasan är igång ordentligt så att ingen luft kan komma in underifrån.Sekundärluften som kommer in ovanför brasan är den som skall sköta elden när den uppnått rätt temperatur. Det var förr man trodde att ju mer ved man lyckades bränna ju bättre var det.En bra förbränning kräver 800 grader i eldhärden,
8 svar · 5,6k läst
dof
dof: Om det är det som är orsaken, varför inte bara stoppa i en pelletsbrännare?
8 svar · 3,3k läst
L
lubbe75: Det blir så skräpigt och dammigt att hantera i vardagsrummet. Brinner gör det ju.
19 svar · 46,4k läst
·
J
johan5588: Undrar även om verkligen Laddomat 4030 skulle göra så stor nytta i mitt fall då vvb sitter i pannan och framför allt om jag kör på bef fristående vvb på eldrift höst o vår, då ser jag mer acktankarna på 1000 liter som expansion av vattenmängd i radioratorkretsen så jag kan jag elda för värme i huset när jag vill och inte när jag måste :) Jag gillar enkla system förövrigt....
9 svar · 5,2k läst
·
A
Alanl: Har samma problem igen, nu glder glödstiftet vart annan gång. Funderar på att köpa nytt på biltema 75-947 då dom verkar ha börjat sälja stiften igen? Synd att det kostar 5000 kr för en ombyggnads sats.
15 svar · 16,7k läst
G
glyrion: För att undvika galvanisk korrosion skall inte en rostfri patron monteras i en behållare av kopparhaltigt material. så stod det tror ja uppfatta meningen lite fel=)
11 svar · 3,0k läst
·
Darth Peter
Darth Peter: Jag förstår hur du tänker. Men råvaruleverantörena är inte många. Smältverken dvs. "Kineserna" handlar även upp materialet här i Europa och Sverige. Dom kontrolleras. Bly är inte billigt. Vill du göra "fulmetall" finns det billigare alternativ att legera ner metallen med.
9 svar · 4,1k läst
·
DennisCA
DennisCA: Ja allt kommer som ett paket från hustillverkaren så det borde vara dimensionerat för huset. Det är en Nibe F1245 värmepump och borrhålet blev 130m. Vi valde att gå på modellen Lokki, den är som standardmodellen men 1.90m hög istället för bara 1.60 vilket ju är alldeles för kort då jag började mäta upp och föreställa mig hur det skulle bli, nu blir den två cent högre än mig
6 svar · 1,3k läst
E
emil_yttervik: Jo, jag tycker att det varierar hur länge den ligger och smyger...från ett par minuter upp till kanske 10, men jag har inte klockat. Man har ju sällan tid att häcka i pannrummet nån längre stund innan barnen börjar kriga... Men jag ska försöka hålla mig i fridstaden och klocka pannan.
77 svar · 16,1k läst
·
L
Lillmalen: Finns på Rinkaby "säkerhetsventil" från 120:- till 258:- beroende på dimension. Annars byter gärna en rörmokare för ca tusenlappen. Han stänger då cirkulationspumpen och "skyndar sig" för att minimera läckage (brydde sig dock inte om att stänga kranar som fanns "de börjar bara läcka sen")
7 svar · 4,0k läst
K
MaxPax: Länk som funkar: http://www.bauhaus.se/kamin-nr-51-insatts-gjutjarn.html#full-description på pappret ser den ju minst lika bra ut som en keddy för 12000...
1 svar · 2,9k läst
R
robabr: Tack Kulle för ett snabbt svar! Så då är det bara ett låta den sitta kvar då, trots att den är trasig. Den påverkar inte pannans funktion iövrigt på något sätt?:)
2 svar · 5,0k läst
·
M
Mattsson86: NJA, som jag fattar de så öppna shunten tanken och då stängde framledningen. Nu har jag ändrat så den öppnar från tanken åt andra hållet och då istället stänger till returen. Om ni förstår vad jag menar. Kanske ska nämna att jag har en esbe vrg shunt. Jag vet inte om olika shuntar fungerar olika. Nu funkar de perfekt iallafall och jag får ur all värme ur min alldeles för lilla
5 svar · 5,8k läst
P-plats
P-plats: Anledningen är att jag vill värma upp murstocken i huset. Självklart kan man sätta en ny modulskorsten MEN då jag tror den befintliga murstocken och hela huset skulle må bättre av att den värmdes upp lite på vintern... Min fundering är om man kan ha en anslutning på baksidan och sen 45´ lutande modulskorsten upp mot murstorstocken, går det så borde man ju kunna placera braskaminen
2 svar · 2,4k läst
I
Imsan: Jo, tack Cagu. Då är det tydligen "normalt" att fläkten stannar när det blir för varmt. Det konstiga är väl då att det aldrig hänt förut, men det kan kanske bero på att termostaten kanske varit lite lägre ställd.
2 svar · 2,1k läst
R
Rodkulla: Handöls Täljsten AB Telefon:0647-720 80 E-post:handol@handol.com Fax:0647-720 39
2 svar · 2,3k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Finns olika typer av brandvarnare, dels den som mäter en ljuskällas fördunkling när rök skymmer ljuskällan, dels de som mäter den elektriska ström som skapas när en joniserande källa kan jonisera partiklar som finns i luften (sotpartiklar). De reagerar lite olika på olika typer av störningar, men vattenånga är ett problemområde som sagt. http://gelia.se/sv/Aktuellt/138/
10 svar · 8,0k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Vedex står det. Då är det ju solklart. Det är en nibe. Föregångare till nibe vedex 3300 etc.
3 svar · 1,9k läst
·
J
jensaro: Ja, det går i 9 fall av 10.
1 svar · 1,1k läst
L
lundberg666: vedeldning är ju inte så dumt om man lyckas få det till en gång om dagen :thumbup: de hade varit fint om hyresvärden ordna ny panna tänk om den ändå kunde haverera:sly:
15 svar · 3,0k läst
ErikC304
ErikC304: Det är förresten fabrikat TA på kopplet.
26 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.