Ved, Pellets, Flis
stoffe88: [citat] Bara golvvärme, så det kommer inte krävas jättehöga temperaturer i tanken. Uthuset har faktiskt en egen skorsten men jag tror den slutar i höjd med husets nock, annars är det klart plats till att bygga något vettigt pannrum där, jag måste nästan ändå ha acc-tank där ute. [citat] Den biten har jag inte tänkt på än, något förslag? 500-750L är väl lagom med VV-slinga iaf.
Gabbe1: Du kan ju höra med Lelle om han levererar till Skåne... [bild] Ok, sorry för den oseriösa nivån :o
TomHed75: Stock är ju ett suveränt redskap när man ska träna! Inte bara i sängkammaren...jag brukar kapa upp några lämpliga stockar och slänga dom över axlarna och köra korta språngmarscher, jämnfota hopp framåt, biceps mm
Storthus: Jo visst, men oljebranschen har varit borttagen sen innan vi flyttade in... De senaste åren har de tydligen ved-eldat i pannan. Installatören igår var inte säker så han ringde en annan o han kommer nu idag, han är elektriker också... Tack alla :)
Göran.W: Finnesen med förugn är att den klarar gå med väldigt låg effekt ner mot 3-4 kw och då kan har man normalt inget behov av att ladda tankarna men ska tankarna laddas så kör man med högre temperatur. Hur man gör är väl en smak sak. Jag använde inte tankarna alls när det gick under 0 grader ute utan körde enbart mot pannan och lät den brinna konstant istället.
orparn: Elpateonen borde du väl inte behöva förrän pannan kommit ner i 45-50 grader.
Majgårdarna: Brukar gå snabbt. Gårdagens eldning. Jag eldade ved som är för lång så jag har fått luta den i vedmagasinet. Går snabbare om jag har björk med rätt längd :)
blackadder: Vet inte om jag tänker fel, men bör inte alla turbulatorer kapas lika mycket? Det blir väl så att röken går den lättaste vägen så det blirmer fart där turbulatorerna är kortast? Fast det kanske inte spelar någon roll i praktiken.
Akahigi: Ska man kanske bara iaf förbereda med golvvärmeslang när man lägger golv, typ uponor 20mm?
pyerdarn: [citat] säker på detta du va ger inte cancer idag.
Bertram: Keramiken ser bra ut. Den lär ha bytts ut förra året. När jag eldade igår så låg rökgaserna fint på 180 grader när pannan kommit upp i värme och börjat ladda, efter ca en timme. Jag öppnade inte luckan, utan antog att det brann som det skulle. När jag tittade igen efter ytterligare en timme var rökgaserna uppe i 200 grader och när jag då öppnade luckan var allt övertänt. Efter
kimtommy: Hej Planerar att sätta in en braskamin i uterummet. Var lite sparsam när jag byggde så det är endast 16mm kanalplast samt enkelglas. detta gör att det är svårt att värma upp rummet. ca 5 kW elvärme krävs vid minusgrader och då tar det flera timmar innan det blir någorlunda. rummet används vid enstaka bjudningar vintertid. funderar över ett harvia bastuaggregat, M3. detta lämnar enl
Thorsella: Hejsan svejsan. Har letat lite å sökt men utan resultat. Vart hittar jag keramik till en passat c3 compakt?
Majgårdarna: Ja när pannan blir för varm kommer termostaten stoppa fläkten.
Bräckan: Fortfarande ingen som har en Peltec 17 och kan skriva en kort recension av den??
memike: [citat] Nu är det Skorstenen som går bakom i hörnet. Kaminen ska stå uppställd "hörnmonterad" skorstenen går hela vägen till källarn. Tänkte nog göra en tegelvägg bakom istället efter lite bild letande på nätet :)
Hemmaprojektarn: [citat] Jag har också installerat en begagnad Keddy och fick godkänt utan problem. Sotaren rekommenderade mig att täthetskolla rökkanalen innan installationen av kassetten och sen täthetskontrolleras kamin installation och rökkanal igen vid själva besiktningen. Själv gjorde jag en glidgjutning av rökkanalen innan installation av kassetten så det var då inget bekymmer med otätheter.
jensaro: Jag skriver bara i almanackan när jag rengör och sotar. Aldrig varit nått problem.
memike: [citat] Är Helt med på detta. Ställde frågan till ÅF och fick svar att skorstenen är så pass lång att 120mm funkar. Detta ändrade situationen helt. Skulle påbörjat en glidgjutning va det tänkt men blir nu insatsrör. Någon som vet om man kan gå ner med insatsröret genom "kamin skorsten" och ansluta direkt emot kamin? så man slipper mura in stos osv i skorstenen? /Micke
JothaR: Satte ner effekten på brännaren och kalibrerade om dosering och luftmängd under förmiddagen. Fick då ner RGT till ca 175gr. Justerade därefter även motdragsluckan som var ställd på allt för högt undertryck, ställde ner den till ca 10-13Pa och nu är RGT vid drift ca 155gr :-) Känns helt OK!
Stenolofanders: Kör hårt och lycka till! Risken finns att du vill ha mer ackumulatorvolym sen. Om du har möjlighet så förbered för detta med några extra kranar.
mexitegel: Det är sotaren som fäller avgörandet och det är nog tyvärr lite godtyckligt i vissa fall. Dock skall det vara ok att eldstäder som inte är för den primära uppvärmningen delar rökkanal. Så hos JanneL's dotter har gick det helt rätt till.
Flanharry: Har nu hittat vad problemet var. Hade för lågt tryck i systemet. Kan ha haft att göra med att pannan står i garaget ca 10 meter från huset med tank mm. Höjde trycket och ventilen håller tätt :D Ibland kan det vara enkla lösningar.:D
Flanharry: Är nu helt säker på att det är tanken som smäller. Detta sker när trycket ökar snabbt. Händer aldrig på sommaren när solfångarna värmer och trycket ökar mer långsamt. Tanken heter Dalatanken. Är det någon mer som har eller har haft liknande problem och vet vad man skall göra.? Ska man man bara acceptera detta?
MrPjes: Hej, Skulle vilja göra en översyn av vår Comet och Viking pelletspanna och är på jakt efter någon som kan genomföra service och trimma in pannan. Någon som har något tips på bra och pålitligt företag? (bor i Bromma). Vänligen Jonas
Tottomannen: Är det någon mer än jag på forumet som har en Gaselle-panna, och isåfall har testat att bygga om intaget för primärluft? Min panna är en 25kW från 2004 och den tar in primärluften i höjd med nederkant på vedluckan. Detta tycker jag är lite väl högt, och det leder i princip varje gång jag eldar till att hela vedmagasinet övertänder förr eller senare. Det spelar ingen roll hur