Kåda har runnit ut ifrån kaminen och sitter som en seg kola längs hävarmen man stänger luckan med! Kan någon ge tips på hur man får bort det?
Om det hade varit en bastu hade jag låtit det stelna, och sedan skrapa, men jag är orolig att det limmar igen hela kaminen ifall jag väntar i detta fall. När jag får kåda på händerna brukar jag ta en smörklick och gnida in (upplever inte lika bra resultat med matolja).
På kaminen kan man säkert ha något starkare medel också, så länge det inte skadar färg/gjutjärn/plåt?
Aceton, eller ska det vara ännu fetare för att få bort just kåda?
Någon som har provat och kan föreslå vad jag ska använda?
Kaminen var för varm när jag åkte hemifrån, och misstänker att kådan stelnat när jag kommer hem, pga hettan.
Bör jag be någon öppna kaminen innan det slutat glöda, för att det inte ska limmas igen?
HUR LYCKADES JAG MED DETTA?
Jag tror inte att jag kommer undan utan att förklara hur det gick till när kåda rann ur kaminen.
Tyvärr kan jag heller inte skylla på någon annan.
Jag var trött imorse och tändveden låg glest och spretigt, så jag tryckte in en klabbe närmast luckan för att få in lite mer vedmassa.
Den kom från en contortatall och var alldeles vit av kåda - som ett fettlager!
I och med att det var uppstartsbrasan brann denna inte direkt, och jag misstänker att den gradvisa uppvärmingen gjorde att kådan rann på plåten, ut mot luckan och genom tätningen.
Jag har eldat en hel del med kådrik ved, och tror inte alls att det är dåligt, bara kaminen är varm innan!
Men jag gjorde alltså två fel denna gång: Jag lade i en kådrik klabbe med tändveden och jag lade denna närmast luckan, istället för längre in på värmekuliten.
Tips på hur jag kan få bort detta mottages tacksamt.
Annars provar jag först med smör och sedan rikligt med aceton.