17 651 läst ·
15 svar
18k läst
15 svar
Jag behöver ett bollplank - Calmar-Pannan V33
Sida 1 av 2
Nu har jag kämpat med min Calmarpanna i ett år. Visserligen startade jag med absolut 0 i kunskap om eldning, ved och ackumulatortankar men nu börjar pannan att riktigtstyra mitt humör och dagsform.
Jag har lusläst instruktioner, läst jättemånga inlägg här på forumet och på andra sajter. Jag har t o m ringt leverantören Trebema ett par gånger för att få råd. Det finns många trådar på det här forumet som handlar om olika problem med Calmar V33. Men även om jag försöker förstå informationen/diskussionen blir jag oftast bara mer frågande ju mer jag läser.
Det är nämligen inte så att jag har samma problem med pannan varje dag. Det kan gå flera dagar då rökgaserna ligger fint kring 220-250 grader och panntemperaturen är 70-80 grader. Sedan får pannan fnatt och rökgaserna sticker upp i 300-350 grader. Någon gång har temperaturen varit ännu högre när jag kollade och det puffade ut rök via vippspjället + även några gnistor. Jag har oftast primärluften på ca 1 och sekundär 1,5-2.
För att röra till det ytterligare för mig så finns det även dagar då rökgaserna efter ca en timme ligger bara drygt över 100 grader och jag får öppna primärluften rejält för att öka temperaturen.
Jag vet (har lagt in om frågor kring pannan förut) att det här i forumet finns en mängd människor med mycket kunskap. Min fråga är om här finns någon som har mycket kunskap och erfarenhet av just CalmarPannan V33 + vedeldning och har lite tid över att guida mig rätt via mejl eller telefon när det strular till sig. Jag har givit mig den på att jag skall lära mig men det är inte kul när jag känner att min dagsform blir påverkad av hur pannan fungerar. Sedan är jag naturligtvis orolig för att göra så pass mycket fel att jag förstör något.
Känner du att du kan och vill hjälpa mig bli mer kompis med min Calmarpanna kan du väl skicka mig ett mejl
Jag har lusläst instruktioner, läst jättemånga inlägg här på forumet och på andra sajter. Jag har t o m ringt leverantören Trebema ett par gånger för att få råd. Det finns många trådar på det här forumet som handlar om olika problem med Calmar V33. Men även om jag försöker förstå informationen/diskussionen blir jag oftast bara mer frågande ju mer jag läser.
Det är nämligen inte så att jag har samma problem med pannan varje dag. Det kan gå flera dagar då rökgaserna ligger fint kring 220-250 grader och panntemperaturen är 70-80 grader. Sedan får pannan fnatt och rökgaserna sticker upp i 300-350 grader. Någon gång har temperaturen varit ännu högre när jag kollade och det puffade ut rök via vippspjället + även några gnistor. Jag har oftast primärluften på ca 1 och sekundär 1,5-2.
För att röra till det ytterligare för mig så finns det även dagar då rökgaserna efter ca en timme ligger bara drygt över 100 grader och jag får öppna primärluften rejält för att öka temperaturen.
Jag vet (har lagt in om frågor kring pannan förut) att det här i forumet finns en mängd människor med mycket kunskap. Min fråga är om här finns någon som har mycket kunskap och erfarenhet av just CalmarPannan V33 + vedeldning och har lite tid över att guida mig rätt via mejl eller telefon när det strular till sig. Jag har givit mig den på att jag skall lära mig men det är inte kul när jag känner att min dagsform blir påverkad av hur pannan fungerar. Sedan är jag naturligtvis orolig för att göra så pass mycket fel att jag förstör något.
Känner du att du kan och vill hjälpa mig bli mer kompis med min Calmarpanna kan du väl skicka mig ett mejl
Hm låter som den får för lite luft. Har för mig att jag har nedre spjället på 2,5-3. Har iofs ingen rökgas termometer men pannan har lirat fint sen 2010. Att det är olika från dag till dag är nog beroende på lufttryck etc.
Jag ställde in pannan efter instruktionsboken och sedan minskade jag lite på primär för att få en fin blå låga. Men det är ju lite olika beroende på skorsten mm
Jag ställde in pannan efter instruktionsboken och sedan minskade jag lite på primär för att få en fin blå låga. Men det är ju lite olika beroende på skorsten mm
Låter som för lite primär i förhållande till sekundär. Min fungerar bäst med nästan helt stängd sekundär ca 0,5, tittar man under den gröna täckplåten mellan luckorna så ser man att det bara är en tunn springa där sekundärluften kommer in. (Täckplåten kan röra sig lite så läget på skalan kan flytta sig). Detta i kombination med primär mellan 3-4 så brukar den inte brinna allt för tokigt. Eldar mestadels barrved mkt torrgran. Lövved behöver nog mer sekundär.
Kör du med för små vedträn samt "skräp" kan pannan bli som en frustande drake!
Prova ett ilägg med bara rejäla bitar och se vad som händer. Jag klyver endast min ved en gång (~20cm stockar). Små vedträn gör att för stor yta brinner samtidigt vilket kan förklara dina ojämna temperaturer.
Kör du med 50cm trän eller har du nått kortare? pannan fungerar bäst med så lång längd som möjligt.
Veden får heller inte vara för torr.
Kör du med 50cm trän eller har du nått kortare? pannan fungerar bäst med så lång längd som möjligt.
Veden får heller inte vara för torr.
Redigerat:
Hur har det gått? Jag har själv precis kört igång en v33, och håller på att prova mig fram. Jag började med 3-4 på primär och 4 på sekundär. Fick dåligt med effekt och hög vedförbrukning. Sedan har jag efter mycket surfande successivt strypt luften till prim 1,5-2 och sekundär 1,5. Nu börjar pannan ge bra effekt och verkningsgrad, men det strider mot min uppfattning om hur förbränning ska ha det, mycket luft.
Tråkigt nog får jag ut ca 74% verkningsgrad. Brukar få ut ca 1000kW / staplad m3 granved. Staplad granved har ca1350kW. Inte ens i närheten av de 91% som påstås. Vore intressant ägare av andra pannfabrikat kunde räkna ut "vardagsverkningsgraden".
74% kanske inte är så kass ändå, CTC v40 Lambda ska ge 125kW på ett ilägg björk. 138l eldstadsvolym borde ge ca 115l staplad ved. Staplad ved =1625kw /m3 borde ge (115*1,625*0,92) 172kW om verkningsgraden är 92% som de säger. Jag får CTCs verkningsgrad till 67%.