1000 liter

hej
Jag försöker räkna ur kubikm på en hink som är 65cm lång, 45cm bred & 32cm hög. jag räknar såhär 0,65m x 0,45m x 0,32= 0,0936 (men är 0,0936 ~ 0,1kbm eller?)

Mikael_L
Rund hink?

Vilken diameter i så fall.

Är det fyrkantigt (låda skull jag kalla det då) så har du räknat rätt, ca 0,1 m3.

Om hinken är nåtsånär rund och rak använder du formeln för att beräkna volymen hos en cylinder:
Pi gånger radien gånger radien gånger höjden.

Den första delen, pi gånger radien gånger radien, är formeln för ytan av en cirkel.

Konstanten pi börjar med 3,14.......

Radien är hälften av diametern, som ju oftare är lättare att mäta.

1000 liter. Sovit på mattelektionerna kanske :-o

Mikael_L
Andreas_H skrev:
1000 liter. Sovit på mattelektionerna kanske :-o
Du borde kanske precisera vilken av de fem olika frågor i tråden som ditt svar hör till ...
Det verkar nämligen inte vara den sist ställda frågan nämligen ... ;)

Det är kanske ett rekord sent svar som han gav..... nämligen 4 år och snart 3 månader efter det att frågan ställdes :thumbup:

Andreas_H skrev:
Sovit på mattelektionerna kanske :-o
Gomorron till TS/TL i så fall! Bättre sent än aldrig. Till morgonkaffet skaffar TS kanske en formelsamling? Alt kollar på Wikipedia, som ju blir bättre å bättre på denna punkt.

Gomorron till er andra också! Med risk för att låta präktig: Själv försöker jag oftast undvika att vara dryg när nån ställer frågor, även i ämnen som jag tycker är triviala. Detta av två skäl: 1) så vill jag själv bli bemött, 2) jag är yrkesskadad.

Att bli dumförklarad i matematik blir alltför många människor på alltför många håll. Att uppleva sig själv dum i matte är ett av vår tids svåraste i-landsproblem, för individen och för samhället.

Förutom just på byggahus!

• Gilla
quattro1
  • Laddar…
Men här är det väl ändå någon som driver med seriösa byggahusare.
Ingen kan väl på allvar undra hur man räknar ut antaler kubikmeter. Enheter m^3 borde avslöja.

Tycker allmänna mattemobbningen till slut borde leda till att folk lär sig matten i skolan.

• Gilla
cagu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.