133 922 läst ·
24 svar
134k läst
24 svar
Räkna ut kubik?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Om hinken är nåtsånär rund och rak använder du formeln för att beräkna volymen hos en cylinder:
Pi gånger radien gånger radien gånger höjden.
Den första delen, pi gånger radien gånger radien, är formeln för ytan av en cirkel.
Konstanten pi börjar med 3,14.......
Radien är hälften av diametern, som ju oftare är lättare att mäta.
Pi gånger radien gånger radien gånger höjden.
Den första delen, pi gånger radien gånger radien, är formeln för ytan av en cirkel.
Konstanten pi börjar med 3,14.......
Radien är hälften av diametern, som ju oftare är lättare att mäta.
En lite OT till ett annat forum där någon också hade problem med volymer och vikter..
http://www.familjeliv.se/Forum-20-172/m45055862.html
http://www.familjeliv.se/Forum-20-172/m45055862.html
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Gomorron till TS/TL i så fall! Bättre sent än aldrig. Till morgonkaffet skaffar TS kanske en formelsamling? Alt kollar på Wikipedia, som ju blir bättre å bättre på denna punkt.Andreas_H skrev:
Gomorron till er andra också! Med risk för att låta präktig: Själv försöker jag oftast undvika att vara dryg när nån ställer frågor, även i ämnen som jag tycker är triviala. Detta av två skäl: 1) så vill jag själv bli bemött, 2) jag är yrkesskadad.
Att bli dumförklarad i matematik blir alltför många människor på alltför många håll. Att uppleva sig själv dum i matte är ett av vår tids svåraste i-landsproblem, för individen och för samhället.
Förutom just på byggahus!
Men här är det väl ändå någon som driver med seriösa byggahusare.
Ingen kan väl på allvar undra hur man räknar ut antaler kubikmeter. Enheter m^3 borde avslöja.
Tycker allmänna mattemobbningen till slut borde leda till att folk lär sig matten i skolan.
Ingen kan väl på allvar undra hur man räknar ut antaler kubikmeter. Enheter m^3 borde avslöja.
Tycker allmänna mattemobbningen till slut borde leda till att folk lär sig matten i skolan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur räknar jag ut arean av hela huset, hus A och hus B?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur räknar man ut arean på detta hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Räkna ut värdet på en fasadrenovering
Fasad