A
aivo: Jodå delarna finns ju som sagt. Nu håller jag på och velar lite vad gäller ny panna. Har länge tänkt köra med havreeldning men efter att ha gjort kalkyl kontra pellets så blev det even steven i uppvärmningskostnad dom emellan. Dock så blir pannan till havren ganska mycket dyrare så just nu lutar det åt en Nibe Pellux 100. Ska bara suga lite på den karamellen först innan jag slår
101 svar · 18,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Har kört Julas hårdmetallklinga i +3 säsonger och den rockar fortfarande.
10 svar · 8,1k läst
J
johanpelle: Vänd dig inte till vem som helst när det gäller pelletspanna. Det finns mycket skräp och hopplock på marknaden som säljs till godtrogna köpare av säljare med bra ÅF provisioner. Välj först vilken panna du är intresserad av och kontakta sedan närmaste återförsäljare. Finns väl en del fristående rörisar också som installerar det som du själv valt men en del av rörisarnas
29 svar · 5,6k läst
A
alex86: Är du medlem i södra så kan du använda södra appen.
17 svar · 8,0k läst
A
Avemo: Var menar du att plåtinsatsen skulle sitta? Jag skulle säga att en kakelugn är en slags murspis, så en murspis kan absolut vara lika bra som en kakelugn. En murspis är vanligen murad av tegel och lerbruk. Det finns även vattenmantlade kaminer som går att använda tillsammans med en ackumulatortank. Det kan vara bra båda delarna, men det är ganska olika funktion på dem. Vad som är bäst
3 svar · 6,6k läst
Akahigi
Akahigi: En aspirotor eller liknande på skorstenen kan hjälpa till. Sedan är det viktigt med tilluften. Tröttnade själv på självdraget i mitt hus från 76 och satte in en takfläkt där som sitter på frånluften från badrum och tvättstuga. Grym skillnad. Självdrag fungerar inte om man inte har gammalt oisolerat hus med vedeldning eller olja eller liknande. Luften måste bytas ut . Betalade 1500
2 svar · 3,0k läst
D
Davidw: Mätpunkt morgon: 08:00: 65 topp, 60 mitten, 35 botten Då har vi tagit ca 15-20 min duschar på det innan mätning, dock är golvvärmen av. (40 liter syftar till ved i ovan post. )
27 svar · 6,6k läst
·
A
Anton Rönnkvist: Så, nu börjar det likna nått. Jag gjorde hålet lite större och fick upp tempen till 230. Nu fick jag en verkningsgrad på 62.8% förut har jag legat mellan 49 och 55% jag ska göra några fler mätningar så det inte bara var en felräkning. Jag får lite fina blåa flammor då gaserna slår mot taket och möter luften. Både vid hålet och efter sidorna eftersom det inte är helt tätt där.
19 svar · 11,8k läst
·
C
carlbanan: Det är mer än tre travar. Beroende på vilken m3 du menar. Tre travar = bil+släp. Men du har säkert koll på kubikmåtten så du inte blir lurad :)
2 svar · 2,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ny artikel om ved idag där en medlem medverkar "En vedeldares bekännelser". http://www.byggahus.se/varme/vedeldares-bekannelser
0 svar · 1,9k läst
F
fastmoving?: Om jag nu räknade rätt så väger 1kbm travat ca 320-340 kg.
4 svar · 44,3k läst
P
pr95: Kolla in den här killen :D man tager vad man har ser ut att tillverka allt själv från flis till panna https://www.youtube.com/user/hapalainen1?feature=watch
0 svar · 4,4k läst
ullberg
ullberg: Märkligt att det finns så många varianter på dessa wheel of death. Man tycker att det naturliga urvalet borde fixat detta ganska snabbt och försvårat kunskapsöverföringen över generationerna. Här är en annan som faktiskt monterat lite skydd, men istället har han ökat hastigheten och jag skulle då aldrig vilja vara nära den. http://www.youtube.com/watch?v=-E4GmFX3Puo /U
22 svar · 5,9k läst
Q
Qkeeper: Ja river man bort lite så kan de bli bra. Men råder dig att verkligen göra det för de är inte fint när de står en kamin intryckt under kupa och mellan skåp...
12 svar · 3,3k läst
·
kulle
kulle: hittade en på conrad http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=611272&gclid=COGgwsLx7LwCFYELcwodpRYABA&ref=adwords&subref=bl
5 svar · 4,3k läst
2
2an: Ska du elda havre är det inte att fundera på annat än automatiskuraskning, Bör fungera mkt bra med denna pannan å havre.. Satsa direkt på askskruv till ett 200 L fat ;)
6 svar · 2,7k läst
2
2an: Ca 5m3 staplad ved = 1 ton pellets ;) Går få fram rätt exakt förbrukning genom att köra elpatron 1-3 dygn när utetemperaturen är som årsmedeltemperaturen för din ort sedan dra bort de du har som hushållsel de dagar elpatron inte används.. Effektbehovet är oxå ganska exakt 3 ggr högre kallaste dagen mot då det är 0 grader ute, El är ju 100% verkningsgrad på så de är lätt att
53 svar · 13,3k läst
D
Drömhus2012: Hehe. Vad var det som gjorde att du valde just Hargassner i ditt fall? Eller är det som jag misstänker när man ska välja mellan bra grejor, en blandning av känsla och offert. :)
17 svar · 13,5k läst
2
2an: Man kan ju som sagt dra ner el stänga ventliation om de blir riktigt jävla kallt i kontor/verkstadsdelen så de bara går i uthyrningsgaraget då den som hyr där har sopbilar som inte luktar godis;) Är ju utan ventilation i verkstaden som han har idag oxå, Sen så må man ju se över om man kan isolera på mer i taket över kontoren oxå men industridelen som är varm idag blir de för dyrt
7 svar · 4,0k läst
J
jost75: Tanken gör varmvatten också därför bör jag hålla 60 grader i tanken
5 svar · 3,4k läst
2
2an: Ecotec miniQ 20/25 kW ligger väl på drygt 22000:- då kan du köra med brännaren du har å sen går de bara byta brännaren till mer underhållsfri senare
18 svar · 6,5k läst
C
Carro_A: Mattias_Jo1 tack för ditt svar! Jo bildsökning på Google har jag redan gjort. Kollat igenom 100-tals bilder utan att hitta nån liknande. Även varit inne på enskilda märkens hemsidor och tittat. Jag får ta och gå igenom braskaminen med lupp imorgon. Spaken som syns på bilden går mycket riktigt att putta in men jag märker värkligen ingen skillnad. Tack!
3 svar · 1,3k läst
·
T
thomasx: Dryga 60 m3 alltså, får ta och bygga om halva källaren till bulkförråd :)
30 svar · 7,4k läst
L
Lassiter: [bild] [bild]
15 svar · 11,5k läst
·
L
E
Emil Sjögren: Själv gör jag av med 2 säckar(16 kilos)/ dygn vid 0 grader, med separat varmvattenberedare... Tur att vi inte haft nån kall vinter.. Pannan är en olja/koks från 66. Så kan det gå om man inte byter panna i tid! :D
2 svar · 3,8k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Fortsätt du med att aska ur vid behov. Olika pannor har olika behov. Din behöver inte askas dagligen. Aska gärna slarvigt, askan hjälper bara förbränningen igång och isolerar glöden från det kalla stålet. Vad du däremot bör göra så ofta du förmår är att sota ur de rökgångar i pannan där värmen från brasan överförs till pannans vatten. Din panna bygger på principen vanlig
1 svar · 3,9k läst
A
anjn: ha ha! kollade inte datumet på första inlägget
4 svar · 5,5k läst
·
R
rca1959: Jättekul länkar pr95!! Orkade inte se allt, skummade videorna. Påminner mig om på 70-talet när man jämförde en amerikansk bil med en BMW. Jänken hade stel bakaxel, förgasare och ett standard glapp i styrningen. Om jag fattar rätt är detta en panna med tryckande fläkt och ingen tändlucka:x
1 svar · 1,6k läst
D
danso: Ring till Peter på PelletsTeknik och fråga, han har själv en V25. Jag tror det är för nära till taket i vedinkastet om jag inte minns fel. Dessutom är en B16 i klenaste laget till den pannan, du behöver troligen upp i minst 20kW. B16 går att köra på lite högre effekt än 16kW så den kan räcka beroende på skorsten, ev. tankar mm. /danso
3 svar · 3,3k läst
S
Swixalot: Kåda har runnit ut ifrån kaminen och sitter som en seg kola längs hävarmen man stänger luckan med! Kan någon ge tips på hur man får bort det? Om det hade varit en bastu hade jag låtit det stelna, och sedan skrapa, men jag är orolig att det limmar igen hela kaminen ifall jag väntar i detta fall. När jag får kåda på händerna brukar jag ta en smörklick och gnida in (upplever inte
0 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.