Ved, Pellets, Flis
yonna: Jag har pelletskamin där jag regelbundet kör med stålborste inne i eldrummet. Detta för att minska tjockleken på sotavlagringarna. Jag har gjort så i tio år ... om detta är fel får jag nog påbackning härinne ....
ichgary: Skulle spontant säga att din cirkulationspump verkar kärva. Det kan funka att öppna luftskruven till pumpen och försiktigt känna med en mejsel där inne, verkar inget röra sig så hjälper du den igång genom att ruckla lite lätt med mejseln.
kysan: Jag har satt en glaslucka i en av våra kakelugnar... http://josefdavidssons.se/produkt/kakelugn-flat/innerdorr-med-glas-justerbara-gangjarnmedfoljer-knoppar-i-svart-2/
Manikk78: Nya frågor uppstår i detta projekt. Upptäckte att det finns vvc som använts innan i min fastighet. När vi köpte hade man tydligen kopplat bort detta och istället används en 35l varmvattenberedare inne i huset. Jag har 30m kulvert och vill nu använda vvc igen med nya värmesystemet. Har plöjt genom trådar om detta och vad jag förstår så är det ingen bra kombination med vvc och
LaT: Då är vi på den där frågan om vår avstängningar resp säv sitter, men du har rätt förutsatt att avstängningarna inte sitter mellan däv och tackar.
Bäcken: Undrar samma sak... någon som har en installationsanvisningar?
gertattack: [citat] Ja, just det ja. Som toppen på allt så är halva stugan svartbyggt (inte genom mig), men har fått iordning alla papper och eldstäderna inskrivna i bygglovet. För att det ska träda i kraft så måste jag åtgärda skorstenarna inom två år, vilket jag håller på med nu. Men jag tänkte inte på att om jag flyttar skorstenen eldstaden så måste jag antagligen som du säger kontakta
klaskarlsson: Jag låter det alltid vara stängt...ibland är fåglar lite nyfikna så jag vill helst inte att dom trillar in :) /K
lundq: Kommer inte ens ihåg vilken tråd som mitt svar hör till...men det förefaller handla om produktplacering. Tror jag. Inte om ved i alla fall. Den bjussar jag på.
Stefan1972: Jag justerar inget speciellt annat än att jag sätter elementet så det inte tar i kåpan/konen. Sen skjuter jag fram hela paketet mot brännarröret och drar tillbaks ett par millimeter.
Testarn: [citat] Vi har precis murat upp vår skorsten genom den nya övervåningen och upp över taket. Min plan var att göra den lika hög över tak som innan påbyggnaden men hade också hört det här med skorstenshöjd kontra nockhöjd så jag kontaktade sotaren som vår kommun har anlitat för den här typen av frågor. De skickade en bild som visade att det finns en "praxis" att skorstenen skulle
callelo: Har en TB mini och hade liknande problem själv. På min så gick skruven, men ibland väldigt ojämnt/tungt vilket gjorde att det ibland matades för lite pellets och brännaren slocknade. Hittade en komplett begagnad TB mini som jag köpte och bytte del för del, brännare, styrbox. När jag bytt själva matarskruven så har den fungerat perfekt sedan dess.
Arne999: Det blev fläkten som bilden visar, 750kr på ebay :) http://www.ebay.co.uk/itm/Centrifugal-High-Temperature-Extractor-Fan-Gas-Blower-/321904215581?hash=item4af2fc861d:g:aJoAAMXQyY1TVEul
yxroten: är intresserad av Atmos vedpanna med extra eldstad för exempelvis pellets. undrar om någon har en och har något att säga om den? mvh Oscar
Henrikd75: Min svärfar har fått offert på skorstensrenovering med insatsrör. Rör ska dras i tre kanaler, två till bottenplan, en till kamin på plan två. Jag har tyvärr inte uppgift om skorstenens längd men huset är från 1800-talet och kanske 10-15% lägre än ett modernare hus. Frågan ställdes till flera firmor längs Smålandskusten men endast ett svar kom in från en lokal firma: Pris
ason: Tackar för svaret, 1m över tak har jag också läst, har inte funderat så mycket på hur lång den måste vara utan mer inne på detaljer hur den ska dras, och att jag kommer ha över kapacitet på kaminen just nu innan bygget är helt klart. Är ca 25kvm nu första skedet, och ska byggas ut längre fram till ca 50-60kvm. Så största funderingarna är om man har drar rökröret utomhus alt.
MathiasS: Modulskorstenarna är normalt 150mm invändigt. Inomhus brukar man sedan ha ett halvisolerat rör som är cirka 220mm och genom bjälklaget ska röret vara helisolerat, då cirka 275mm. Man kan använda ett oisolerat rör invändigt, men det blir ju mycket hett och det är lätt tt bränna sig illa.
Arne999: Jag har en vattenmantlad kamin, Caron Aqua som jag installerade i vintras. På det stora hela är jag nöjd men det är några problem....med draget. Bor i 2 plansvilla, har kaminen på undervåningen god lufttillförsel, gammal tegelmurad murstock. Pipan som är kopplad till kaminen är den mindre varianten, 1/2 sten x1/2 sten. När jag tänder och eldar är det inga problem med draget. Däremot
Anonymiserad 138578: Det står förresten såhär i pannans manual om varmvattenväxlaren: "Temperaturbegränsaren är från fabrik låst och plomberad till 55 C för att förhindra kalkutfällning i varmvattenväxlaren" Betyder det att den ska ge ut 55-gradigt vatten? Har mätt så gott det går på röret ut från växlaren med en temp-givare på multimetern (anliggningstypen) och får ut 46-47C även om inkommande
Billyw: Jag konverterar från direktverkande el till ved. Har en Focus 40 kw och 3x750 acktankar i garaget (nyinstallerat). Ska dra kulvert till källaren, ca 20 m, med 2 rör x32 mm. Vill installera en vvb "multitank" 500 liter i källaren med solslinga och elpatron för sommarbruk. Hur kopplas den lämpligast mot pannan? Kan man ansluta den direkt på radiatorvattnet och gå med ex 70 grader från
jonaslatt: Kanon. Då e det egentligen en annan fråga också. Hur vet man om den passar på min shunt.? E det universal?
exerg: Man lär sig egenheterna och hur man smidigt kan hålla liv i maskinen efter nåt år men till att börja med får man räkna med att vaka över den. Har själv 2 st från olika tidsepoker och ytterligare 2 st att plocka reservdelar från.
Hyltran från Veglemyren: [bild] Måste bra lägga upp en bild på första brasan för säsongen och samtidigt visa hur det ser ut med lite mer vit färg och en ny tapet.
Majgårdarna: Jag tror man skall göra en liten brasa första gången för att driva ur fukt ur keramiken
Micke_xyz: Det ska INTE vara spjäll för rökgaser när insats används. Om spjället stängs kan du få en "brandbomb" som mina installatörer uttryckte sig. Vet inte vad det innebär riktigt men låter inge vidare. Kallras förhindras som sagt med reglage för tilluft som borde finnas. När det är stängt så är hela systemet (tillräckligt) tätt.
Hyltran från Veglemyren: [citat] En avfuktare drar ju så mycket ström (och tar upp golvyta) bättre att vädra som tusan, och gärna sätta en fläkt som blåser ut luft i ventilations systemet.
Blackfield: Gammal tråd men den dök upp. Eldstaden på bilden ser ut som en kronspisen kakelugn. De är inte byggda att ge explosiv värme som en braskamin utan att magasin värmen för att sedan avge den under ett antal timmar. Man kan alltså inte elda i den på samma sätt som man gör i en braskamin, alltså att man lägger in några vedklabbar då och då utan man måste först elda upp den med lite