N
Nostalgikern: Jag som började den här tråden för tre år sedan har idag fått en ny brandskyddsinspektion enligt plan. Intervallen har nu utökats till 3 år (tidigare 2 år) Då jag portat den förre inspektören så kom istället en trevlig kille med sunt förnuft hit idag för brandskyddsinspektion :) Efter en rundvandring i huset från källaren ända upp till insidan på yttertaket och kamera kontroll
48 svar · 16,6k läst
Zellero
Zellero: Tjena. Har problem med kallras i min utanpåliggande skorsten. Har en spiskasett och en stor murstocken med dubbla kanaler. Den ena används ej. Har problem med kallras så fort det blir lite lågtryck. Har precis borrat in 2 nya freschventiler i detta rum. (tidigare inget alls, då jag bytt fönster och lagt nytt golv) detta blev.aningen bättre, men inte helt bra. Har satt en bakom spisinsatsen
0 svar · 1,5k läst
B
bakterie: [citat] Stämmer. [citat] Det här har jag ingen aning om. Jag gjorde det inte själv, utan lät en kille från butiken göra det. [citat] Ingen sotlucka. Den sotas genom spisen. Sotaren har gjort det två gånger sedan installation, och det har inte varit något problem.
12 svar · 27,2k läst
·
P
Pellehus: Precis den ventilen. Ska genast testa! Tilläggas kan att det lugnade ner sig framåt natten, efter jag gjort inlägget gick jag och kollade igen. Då hade panntempen gått upp till ca 95C cirkpumpen gick, panntempen sjönk i takt med att tankarna laddades och kylvattnet droppade en stund till för att sedan sluta. Det som gjorde mig fundersam var de kombinerade siffrorna på temp och tryck och
2 svar · 3,2k läst
·
B
BGA: Efter en vecka plockade jag bort skorstensfläkten. Med en så bra panna som Innovan behövdes den inte - i mitt fall. Exhausto RSV009 till salu!. Har oxå låst dragbegränsaren i stängt läge. Om pannan brinner lugnt o bra förstår jag inte varför jag skall kyla ner rg och förbruka go o varm källarluft. Beror säkert mkt på var man bor o husets läge i förhållande till omgivningen.
18 svar · 10,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är inte så mycket att lerbruket blir utbränt som att ugnen rör på sig som gör att ommurning så småningom krävs. Och det är svårt att komma runt när murat tegel går genom cykler av uppvärmning och nedkylning. Sen har nog många ugnar eldats sönder av okunniga användare också. För stora brasor med en massa inlägg, för hett och fuktig ved.
2 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Så när det blir becksvart skall du treva dig fram till spisen, leta efter nya marschaller och tändstickor, och tända marschallerna utan att elda upp katten? Lycka till :thumbup:
36 svar · 32,6k läst
·
A
andreverge: Hur länge bruka ni elda och hur mycket kg ved per timme? Jag är helt nybörjare om det och vill gärna veta era erfarenhet. Igår satte jag en uppstart brasa med 3 kg och därefter 1,5 kg var 30 minuter med total 4 inlägg på 2 timmar. Rökgastemperaturen på utsida var som varmaste 200 grader men generellt la den på 140 grader efter uppträdning och med bara en liten fläkt lyckades jag
0 svar · 7,1k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Jag önskar en uppföljning här! Fick du rätt på KW150 dragbegränsaren? Var monterade du den? Fick du bättre drag och lättare uppstart/tändning trots 1,5m horisontalt rökrör? Knäpp gärna lite bilder om du har möjlighet :)
33 svar · 15,0k läst
·
kulle
kulle: Bra jobbat, inte lätt att hitta sånt. :thumbup:
36 svar · 9,4k läst
·
A
andreverge: Det är en fördel att ha kaminen fristående så att värmen kommer från alla håll:).
21 svar · 16,5k läst
S
salkin85: [bild] [bild]
1 svar · 1,6k läst
·
D
Da9911: Hej Och tack för bra svar och intressant diskussion! :thumbup: Har talat med sotaren och han sa att det inte behövdes något "kylvatten" då man elda pellets, detta för att det blir kallt i princip direkt man bryter strömmen. Likadant med olja, medan ved kan det vara 50kwh kvar i "ilägget".
31 svar · 6,9k läst
·
B
Bäcken: Samma problem här. fick du någon ordning på det?
1 svar · 3,3k läst
·
S
snowjim: Har nu rengjort pannan och fyllt på vedförrådet, även justerat Tigex en aning, får se vad det gör för skillnad. Jag har nämligen märkt att röken tidvis kunnat gå fel hål så man har känt lite av doften i källaren. Det har gått 9 påstar på 1 vecka så det var vad jag uppfattade som strax under 1,5 påsar om dagen. I det rum som är kallast har jag viket undan gardinen som hängde
90 svar · 20,2k läst
·
michfris
michfris: Hej, Plus prisol ligger i värme spannet 70-95 grader så då borde du klara dig med det både till och som retur. Till kylslingan hade jag tagit vanliga cu rör och från även cu 15 mm där med. tveksamt ifall avloppsrör klarar det, de har max temp på 80 tror jag. Jag hade ändå tagit cu rör. Om du ska ha någon styrning på kaminen för laddomater eller annan styrning behövs ju el. Jag
1 svar · 2,1k läst
P
Peppar19: Ska ta och kolla upp det! Det var inget med men jag ska ta och ringa ett samtal för att höra mig för! Tack så mycket för svaret.
2 svar · 996 läst
S
snowjim: Var nere och tog en titt nu, efter som den gått ner till 60-65 grader så matar den nu på med nya pellets för att få upp tempen. Antar att det är bara till att vänta ut den och när den nått sin temperatur plus börjat gå ner i grader, då kan jag göra ett nytt försök med att stänga av den och sota. Det jobbiga verkar dock vara att få ut röken ur huset. Just nu är det stängt till
1 svar · 984 läst
I
Izvek: A jo, det vet jag , tänkte mer om du hade flyttat ner primärluftsintaget/inblåset som det står så mycket om här på forumet?
11 svar · 1,4k läst
I
Izvek: ""glöder inte keramiken så är det för mycket sekundärluften och ger dig .....verkningsgrad.""" Ni menar att glöder den inte vitt så ger den sämre verkningsgrad??? . Borde väl finnas en tangeringspunkt för lägsta effekt och rökgastemp där verkningsgraden bibehålls. Men antar att det är svårt att komma fram till utan avancerad utrustning. Hat sett att det finns Eta vedpannor som
7 svar · 10,0k läst
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: Nu tycker jag det känns som om ni vill trolla med trådskaparen. Detta kommer säkert inte att bli några problem :) De flesta sotare är inte alls rabiata.
8 svar · 21,4k läst
J
jyderstrom: msvensson! Funderar på att köpa en likadan. Har du fått ordning på eldningen? Rekommenderar du den, eller ska man se sig om efter något annat?
8 svar · 6,5k läst
I
Izvek: GordonE du använder en termostat som slår av din fläkt från satt orginal på atmos pannan. Bra lösning. Trodde att den skulle finnas på denna styrning. Måste nog tjika på dit elchema igen. Men vad är det som gör att styrningen går in i damping mode. Måste ju vara någon parameter som styr det eller är det något man inte kan komma åt som är default typ?
30 svar · 5,8k läst
·
S
SnickareHobb: Har idag en stålskorsten som går rakt upp från en gammal gjutjärnskamin. Funderar på att byta kamin och samtidigt byta position på kaminen (den nya skulle hamna ca 1 meter åt sidan jämfört med nuvarande kamin). Det skulle innebära att jag skulle behöva såga av det gamla skorstensröret under innertaket och sätta på en skarv som sneddar upp (kanske 20-30 graders lutning) och ansluter
0 svar · 2,4k läst
A
a_i: [citat] Tack för svar. Cirkulationspumpen sitter där idag, av komfortskäl. Det börjar inte koka lika lätt med den, cirkulationen är ju bättre. Det går snabbare att värma upp huset med andra ord. Laddomatens uppgift som jag tänkte, är att slippa värma upp 1000 liter vatten innan värmen kommer i radiatorerna. Bättre att systemet då kommer upp snabbt i temperatur, och att man får
8 svar · 4,5k läst
A
andreverge: Hej Undrar är någon som vill vara med och göra en test på insatskasett . För att testen vara jämförbart behöver vi denna uppgifter nedan samt att man eldar i 4 timmar med 3 kg ved. Namn på kamin och effekt Temperatur ute, temperatur inne 4 meter från kaminer och rums storlek Jag ska elda ikväll och lämna uppgifter
0 svar · 1,5k läst
P
Anonymiserad 138940: Tänkte ta och återkoppla såhär 2 år senare ifall fler har liknande problem :) Problemet blev aldrig helt bra. Så jag köpte en rökgasfläkt förra månaden. Problem solved. Nu kan köksfläkt och kamin brassas utan att de blir minsta röklukt.
38 svar · 28,6k läst
M
Marc Abramsson: [citat] Spikar är bara förnamnet eftersom jag har byggfirma blir det en del spikar mm och etc. inget som Mollepannan gnäller över. Bara bränna det som skall brännas.
39 svar · 16,5k läst
E
Elendil: Jobbar som kaminmontör. Rökrörets diameter och tilluften skall vara dimensionerat efter vilken kamin du ska använda. Så kolla vad för storlek på skorsten din kamin skall ha så den fungerar att elda i i sen också. När du säkerställt detta så ansluter du skorstenen på kaminens stos enligt montageanvisning. Kaminer och skorstenar är typgodkända produkter vilket kräver korrekt
7 svar · 17,4k läst
S
stabis: Hej! Jag har en Vedex 3300 som fungerat bra i många år. Nu har den plötsligt börjat sänka fläkthastigheten onormalt mycket när jag stänger luckan. Den går ner lika mycket som om vattnet i tankarna är för varmt. Öppnar jag luckan så ökar fläktens hastighet igen men långsammare än normalt. Ringde till tillverkaren men de kunde inte riktigt svara på vad det var, antingen kännaren
0 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.