16 717 läst ·
41 svar
17k läst
41 svar
4 st 16-kilos säckar pellets/dygn = vansinne elle??
Jag bytte isolering på vinden till lösull ekofiber ( http://www.abis.se det finns säker alt idag). Den gamla isoleringen var så dåligt lagd att jag tog bort den helt och det var en lyckträff. Det positiva med denna isolieringtyp är att den är trög och är nästan som ett värmemagasin. Passar perfekt för vedeldare. Den effekten hade inte kommit om jag la på lösullen ovanpå den gamla glasullen. Jag har en Tyr pelletskamin och då det är runt nollan ute klarar man sig at elda med ved lite på morgonen och hela kvällen med ved. Vid lägre temeraturer ute får den gå på pellets. En luft-luft värmepump stöttar vid 19 grader.
Passa på att bygga in en FTX på vinden om du byter isolering. Där spar man oxo mycket energi.
Passa på att bygga in en FTX på vinden om du byter isolering. Där spar man oxo mycket energi.
Simon,simon.s skrev:
är det 45 köpta kWh eller producerade? Om det är köpta så får du räkna upp dem med 1,5-3 beroende på vilken typ av VP du har och hur bra den är.
Det här är något av ett standardfel när man diskuterar värme.
- Värmepumpar ger ingen energibesparing i sig! De gör bara att du behöver köpa mindre energi, men huset förbrukar fortfarande lika mycket.
- FTX ger ingen energibesparing i sig! De gör bara att du behöver köpa mindre energi eftersom du återvinner en del av den som annars skulle gått rakt ut, men huset förbrukar fortfarande lika mycket.
-Om du tilläggsisolerar/minskar ventilationen/byter till energifönster/injusterar värmesystemet så gör du faktiskt en energibesparing.
Jag har ett nytt (2005) VillaVarm hus på 235m2 med vedeldning som huvudsaklig uppvärmning, i Nov så hade jag en förbrukning på ~1.700 kWh (7kWh/m2 (jag har en energimätare på pannan)), om jag sätter in en VP så kommer huset fortfarande att förbruka lika mycket men jag kommer kanske bara att köpa 4-700 kWh el (beroende på vilken VP jag köper). Kan jag däremot få mina barn att INTE stå i duschen 30-45min utan istället mer normala 10min så kommer jag att göra en faktisk energibesparing.:wow:
Plötsligt känns mina 33Kg/dygn ganska OK... Hus från -74, ganska mycket drag från fönster och i källare, ca 110 kvadrat källare (uppvärmd) samt 170 kvadrat boyta plus varmvatten till fem pers. Har en Biomatic 20+ med 6 kubiks förråd..
Min gamla mor har fått pelletsbrännaren injusterad och igångsatt igår och det
verkar gått åt ungefär tre säckar under första dygnet .
Med tanke på 345 kvadrat med fönster från 40-talet är det nog
inte så mycket , men inte blir det billigt gentemot vedeldning .
Vad kostar pellets i dagsläget per ton ?
Hur många ton motsvarar 40 kubik ved ?
verkar gått åt ungefär tre säckar under första dygnet .
Med tanke på 345 kvadrat med fönster från 40-talet är det nog
inte så mycket , men inte blir det billigt gentemot vedeldning .
Vad kostar pellets i dagsläget per ton ?
Hur många ton motsvarar 40 kubik ved ?
En 16kg säck pellets innehåller ca 75kWh "brännvärmeenergi"..85% verkningsgrad på en modern kamin ger ca 65kWh/säck"nyttoenergi". Byggmax säljer 15kg säcka för ca 40:-/st. vilket då ger ca 55 öre/kWh, men om man skall jämföra med elvärme (som har 100% verkningsgrad) så blir priset ca 65 öre/kWh för den värme man får in i huset vid pelletseldning. Att då 345m2 huset drar 195kWh / dygn när det är kallt ute är sannolikt... Ska du köpa (blöt) färdigkluven ved och torka den så går det att komma undan med en drygt en tredjedel av priset...(ca 30 öre/kWh)...
Din jämförefråga med ved är lite knivig..Jämföra volym med massa är inte riktigt lätt..Det beror på hur man mäter veden och hur fuktig den är. Pellets är, eller ska iallafall vara, väldigt "torra" , fuktinnehålller är lägre än den ved man själv torkat i vedboden...
En riktigare jämförelse är att säga att 1kg pellets har samma energinnehåll som 1kg mycket vältorkad ved....(pellets är ju trots allt bara söndersmulad, ihoppressad och torkad ved)
Hur mycket en m3 ved är, beror på hur man mätt det (m3f,m3s,m3t ..?) En vedförsäljare säljer kanske veden som m3s (dvs stjälpt/kastat mått) då är det mycket luft i den kubiken... och även VAD det är för ved, björk har tex betydligt högre vedinnehåll per volym vedpinne än barrved....(Men mätt per kg torr ved har de samma energiinnehåll...)
Din jämförefråga med ved är lite knivig..Jämföra volym med massa är inte riktigt lätt..Det beror på hur man mäter veden och hur fuktig den är. Pellets är, eller ska iallafall vara, väldigt "torra" , fuktinnehålller är lägre än den ved man själv torkat i vedboden...
En riktigare jämförelse är att säga att 1kg pellets har samma energinnehåll som 1kg mycket vältorkad ved....(pellets är ju trots allt bara söndersmulad, ihoppressad och torkad ved)
Hur mycket en m3 ved är, beror på hur man mätt det (m3f,m3s,m3t ..?) En vedförsäljare säljer kanske veden som m3s (dvs stjälpt/kastat mått) då är det mycket luft i den kubiken... och även VAD det är för ved, björk har tex betydligt högre vedinnehåll per volym vedpinne än barrved....(Men mätt per kg torr ved har de samma energiinnehåll...)
Redigerat:
tänkte jag skulle skriva av mig lite, det e ju bra att gå till baka och läsa på forumet när minnet (åldern?) sviker ibland... är nu nere på 1 3/4 säck per dygn, så det blir ju bättre trots det var något år sen jag skrev. har bytt några dörrar och fönster, bytt processor i pelletsbränaren som medförde 20 graders hysteres . bytt till en 63 graders termostat i laddomaten.20 grader inne. har dock lite mer att jobba med som tex ,byta några englas fönster och isolera acctanken bättre. varmt och gott i pannrummet,säkert närmare 30 grader. och sen ska den där shuntstyrningen monteras! kommer jag ner till 1,5 säck får jag vara nöjd....tror jag..
Redigerat:
Vad har du för panna och för brännare nu och vad hade du för panna och för brännare tidigare då förbrukningen var mindre. En riktig oljepanna brukar vara effektiv så delvis kan det kanske bero på en sämre panna.vedklyven skrev:
Hej. Har pelletsbrännare i cc oljepanna och vi gör av med ca 10 säckar per vecka. 19 grader inne och värmer upp cirka 180 m2. Har ca 20 cm isolering i väggarna och 40 cm ekofiber på vinden. Tilläggsisoleringen av taket sparade mkt pellets.
Klicka här för att svara