16 628 läst ·
48 svar
17k läst
48 svar
Regler för brandskyddskontroll?
Sida 1 av 4
Medlem
· Västernorrland Njurunda
· 17 inlägg
Har haft mitt hus i snart 10 år som är byggt 1938. När jag köpte huset satt en gammal CTC oljepanna med en stor förugn för vedeldning i källarens pannrum. Jag bytte ut pannan till en CTC 1100 i bra skick och monterade in en KMP PX21 pelletsbrännare.
Då bygglov för pellets vart godkänt och sotaren gjort en besiktning så fick jag anmärkning på:
1. sätta gips på källardörren upp till hallen.
2. Sätta gips på dörr in till tvättstugan i källaren.
3, Gipsa trätaket i det källarrum som pellets förvarades i.
Nu blev allt godkänd vid nästa besiktning av Sotarens brandskyddskontroll.
Nu trodde jag att allt var ok, men..
När det gått 2 år och det var dags för nästa brandkoll så var det inte godkänt längre!!??
Nu fick jag nedslag på att pannrummet inte var godkänt enligt EI30.
Tydligen var trappan upp till övervåningen inte tillräckligt tjock i virket för att stå emot eld i 30 min. tror att 50 mm trä motsvarar gips enligt EI30.
Under den här perioden var jag i dåligt skick både i hälsa och hade andra större problem som jag var tvungen att fokusera på. Därför åtgärdade jag inte den anmärkning jag fick av sotaren. Till min stora glädje så kom efter två år en annan sotare än den som gav anmärkningen. Den här sotaren tycket allt såg bra ut och strök den tidigare anmärkningen! Nu hade jag ett pannrum som var godkänt i två år
!
Nu i höst så kom den första sotaren tillbaka och började tjata om att jag måste bygga en brandvägg i källaren upp till trappen eller skaffa en sprinkler! Med andra ord så är mitt pannrum åter igen underkänt av en och samma sotare!
Vad gäller??
Gäller inte de regler som fanns 1938 då huset byggdes?
Måste jag bygga om huset varje gång sotaren besiktar mitt pannrum?
Finns det någon möjlighet att anlita en annan besiktningsman som kanske har en vettigare syn på hur man behandlar ägare av äldre hus, eller är jag låst vid en sotare som jobbar i mitt distrikt?
Förtvivlad husägare.
Då bygglov för pellets vart godkänt och sotaren gjort en besiktning så fick jag anmärkning på:
1. sätta gips på källardörren upp till hallen.
2. Sätta gips på dörr in till tvättstugan i källaren.
3, Gipsa trätaket i det källarrum som pellets förvarades i.
Nu blev allt godkänd vid nästa besiktning av Sotarens brandskyddskontroll.
Nu trodde jag att allt var ok, men..
När det gått 2 år och det var dags för nästa brandkoll så var det inte godkänt längre!!??
Nu fick jag nedslag på att pannrummet inte var godkänt enligt EI30.
Tydligen var trappan upp till övervåningen inte tillräckligt tjock i virket för att stå emot eld i 30 min. tror att 50 mm trä motsvarar gips enligt EI30.
Under den här perioden var jag i dåligt skick både i hälsa och hade andra större problem som jag var tvungen att fokusera på. Därför åtgärdade jag inte den anmärkning jag fick av sotaren. Till min stora glädje så kom efter två år en annan sotare än den som gav anmärkningen. Den här sotaren tycket allt såg bra ut och strök den tidigare anmärkningen! Nu hade jag ett pannrum som var godkänt i två år
Nu i höst så kom den första sotaren tillbaka och började tjata om att jag måste bygga en brandvägg i källaren upp till trappen eller skaffa en sprinkler! Med andra ord så är mitt pannrum åter igen underkänt av en och samma sotare!
Vad gäller??
Gäller inte de regler som fanns 1938 då huset byggdes?
Måste jag bygga om huset varje gång sotaren besiktar mitt pannrum?
Finns det någon möjlighet att anlita en annan besiktningsman som kanske har en vettigare syn på hur man behandlar ägare av äldre hus, eller är jag låst vid en sotare som jobbar i mitt distrikt?
Förtvivlad husägare.
Vad jag vet är brandskyddsregler sådana att aktuella regler tillämpas oavsett när huset är byggt. Samma sak gäller tex taksäkerhetsdetaljer. Ditt problem är ju att sotarskrået har svårt att hålla sig till de regler som finns och framförallt branschens tolkning av reglerna => du får olika besked beroende på vem som kontrollerar.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Är det byggt 1938 står troligen pannan i en källare och inget pannrum.
Kolla ritningarna vad där står och står det inte pannrum på dom så är det en källare och då behövs ingen brandklassning alls.
Det kanske räcker du säger det är en källare till dom om du inte hittar hus ritningarna.
Mig försökte dom med få att brandklassa men det räckta jag sa det var en källare så blev det godkänt.
Kolla ritningarna vad där står och står det inte pannrum på dom så är det en källare och då behövs ingen brandklassning alls.
Det kanske räcker du säger det är en källare till dom om du inte hittar hus ritningarna.
Mig försökte dom med få att brandklassa men det räckta jag sa det var en källare så blev det godkänt.
Eftersom sotaren endast är entreprenör så har han formellt inte mandat att kräva något alls. Det ligger hos räddningsnämnden och är i allmänhet delegerat till räddningstjänsten. Så första steget är att tala med förebyggandeavdelningen på din lokala räddningstjänst.
Vilken BBR som är tillämplig i ditt fall är jag inte rätt person att svara på, men det borde vara den som gällde när du bytte panna. Tyvärr hjälper det inte att den sotare som besiktigade pannrummet först missade saker om det är något som enligt då gällande BBR borde ha funnits. Ansvaret för ditt pannrum är ditt och inte sotarens.
Får du inga vettiga svar, eller motsägelsefulla krav så ska du vända dig till länsstyrelsen. Det är dom som är tillsynsmyndighet för räddningstjänsten. Det brukar också gå att få bra svar hos MSB som är den myndighet som har hand om lagstiftningen på området.
Vilken BBR som är tillämplig i ditt fall är jag inte rätt person att svara på, men det borde vara den som gällde när du bytte panna. Tyvärr hjälper det inte att den sotare som besiktigade pannrummet först missade saker om det är något som enligt då gällande BBR borde ha funnits. Ansvaret för ditt pannrum är ditt och inte sotarens.
Får du inga vettiga svar, eller motsägelsefulla krav så ska du vända dig till länsstyrelsen. Det är dom som är tillsynsmyndighet för räddningstjänsten. Det brukar också gå att få bra svar hos MSB som är den myndighet som har hand om lagstiftningen på området.
Å sen sitter ju även sotaren lite i klämm. Om det börjar brinna och alla dör pga att elden spred sig snabbare än vad EI30 föreskriver, så kommer någon i utredningen undra vem som kunde godkänna detta. Jag har nyss byggt pannrum, så jag vet hur segt det kan vara med kontrollerna
Du får försöka tänka att det är för er säkerhets skull.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Steg ett borde vara att kolla om det är ett pannrum öht.
I så pass gamla hus kallades det väl alltid källare och då finns det inget krav på brandklassning.
Om man jämför med kaminer tex som inte står i pannrum så behöver man inte där heller brandklassning.
I så pass gamla hus kallades det väl alltid källare och då finns det inget krav på brandklassning.
Om man jämför med kaminer tex som inte står i pannrum så behöver man inte där heller brandklassning.
Vill komplettera mitt ovanstående inlägg med att det givetvis bara är BBR av en utgåva som kan gälla. Frågan är bara vilken.
Angående att lyfta punkter från brandskyddskontroll till räddningstjänsten/räddningsnämnden så ska man ha klart får sig att risken är stor att de går på sotarens linje eftersom han hade rätt (allmänt alltså, jag kan inte bedöma detta fall) och att du får ett föreläggande istället, dvs du blir tvungen att göra en åtgärd inom en viss tid. Men man kan ju alltid ställe en enkel fråga om man undrar över något. Förebyggande brandskydd är en av räddningstjänstens viktigaste arbetsuppgifter, så de ska definitivt kunna svara på frågor som rör detta, såsom vilka regler som gäller och hur de ska tolkas. Och som myndighet kan de inte höfta utan måste hålla sig till reglerna.
På frågan om vem som är ansvarig för brandskyddet så kan dock svaret bara bli ett - anläggningsägaren och nyttjanderättsinnehavaren. Se 2kap 2§ i lag 2003:778 om skydd mot olyckor,
" § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand."
Nyligen kom också en dom i hovrätten där en sotare friades för att ha godkänt en undermålig kamininstallation i Malmö, vilket ledde till en brand där som väl var ingen omkom, men det blev skador för 150 miljoner...
Angående att lyfta punkter från brandskyddskontroll till räddningstjänsten/räddningsnämnden så ska man ha klart får sig att risken är stor att de går på sotarens linje eftersom han hade rätt (allmänt alltså, jag kan inte bedöma detta fall) och att du får ett föreläggande istället, dvs du blir tvungen att göra en åtgärd inom en viss tid. Men man kan ju alltid ställe en enkel fråga om man undrar över något. Förebyggande brandskydd är en av räddningstjänstens viktigaste arbetsuppgifter, så de ska definitivt kunna svara på frågor som rör detta, såsom vilka regler som gäller och hur de ska tolkas. Och som myndighet kan de inte höfta utan måste hålla sig till reglerna.
På frågan om vem som är ansvarig för brandskyddet så kan dock svaret bara bli ett - anläggningsägaren och nyttjanderättsinnehavaren. Se 2kap 2§ i lag 2003:778 om skydd mot olyckor,
" § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand."
Nyligen kom också en dom i hovrätten där en sotare friades för att ha godkänt en undermålig kamininstallation i Malmö, vilket ledde till en brand där som väl var ingen omkom, men det blev skador för 150 miljoner...
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Normalt gäller att man förhåller sig till gällande föreskrifter vid en anmälningspliktig åtgärd, borde vara desamma här. Dvs om anläggningen var godkänd ca 2003 när installationen gjordes är den godkänd nu.
Jag hade fel. Så här står det på boverket.MathiasS skrev:Vad jag vet är brandskyddsregler sådana att aktuella regler tillämpas oavsett när huset är byggt. Samma sak gäller tex taksäkerhetsdetaljer. Ditt problem är ju att sotarskrået har svårt att hålla sig till de regler som finns och framförallt branschens tolkning av reglerna => du får olika besked beroende på vem som kontrollerar.
[h=1]Vilket brandskydd gäller i befintliga byggnader?[/h]Vi har i Sverige inga retroaktiva byggregler gällande brand. Det gäller därför att uppfylla minst de krav som gällde när huset byggdes om inga större ändringar gjorts eller verksamheten skiftat från det som byggnaden ursprungligen var avsedd för. Det är alltid den enskilda som ska se till att brandskyddet uppfyller samhällets minimikrav och gärna bättre än så. Kommunens räddningstjänst gör i vissa verksamheter tillsyn (tidigare brandsyn) över att den enskilde tar detta ansvar. Denna tillsyn sker enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO). Du bör därför vända dig till räddningstjänsten i din kommun om du har någon fråga om den verksamheten. Information om tillsyn enligt LSO finns även på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hemsida www.msb.se.
Medlem
· 17 inlägg
Oj så många svar jag fick på en gång
! Tack!
Jag kollade på husets ritningar och det står endast "Källare" inget om något pannrum.
Visst står pelletsbrännaren i källaren. Rummet är byggt i cement i väggar golv och tak. Men där trappan går upp till bottenvåningen så är taket i källar-trappan = trappan för övervåningen. Där sitter tydligen problemet. Men det är ca 3 meter från pannan där hålet för trappan finns.
Sotaren tyckte jag skulle bygga en vägg i källaren, eller montera en sprinkler.
Ja visst förstår jag att det är bra att ha det senaste i skydd för brand, men då får man bygga om huset
.
Eftersom huset byggdes 1938 och är ganska orört men funktionsdugligt, så är det fuktigt i källaren på sommaren. Vill därför inte börja bygga med organiskt material så det börjar mögla. Dessutom kan en ny vägg som blir hermetiskt tillsluten förhindra ventilationen i huset.
Jag tar med mig era råd att kontakta andra instanser än sotaren för att kolla hur mitt hus ska bedömas ur brandskyddsperspektiv. Min fundering var om det finns andra som kan göra en brandskyddskontroll än min mycket envisa sotare. Blir ju fundersam då brandskyddsinspektionen godkänts helt 2 ggr och fått olika påpekanden som måste åtgärdas 3 ggr. Kanske min sotare har makt att förelägga mig att bygga om huset varje gång han kommer hit?
Lika dumt som man skulle ha samma säkerhetskrav på en A-Ford från 1938 som den nyaste Volvon :eek:
Jag kollade på husets ritningar och det står endast "Källare" inget om något pannrum.
Visst står pelletsbrännaren i källaren. Rummet är byggt i cement i väggar golv och tak. Men där trappan går upp till bottenvåningen så är taket i källar-trappan = trappan för övervåningen. Där sitter tydligen problemet. Men det är ca 3 meter från pannan där hålet för trappan finns.
Sotaren tyckte jag skulle bygga en vägg i källaren, eller montera en sprinkler.
Ja visst förstår jag att det är bra att ha det senaste i skydd för brand, men då får man bygga om huset
Eftersom huset byggdes 1938 och är ganska orört men funktionsdugligt, så är det fuktigt i källaren på sommaren. Vill därför inte börja bygga med organiskt material så det börjar mögla. Dessutom kan en ny vägg som blir hermetiskt tillsluten förhindra ventilationen i huset.
Jag tar med mig era råd att kontakta andra instanser än sotaren för att kolla hur mitt hus ska bedömas ur brandskyddsperspektiv. Min fundering var om det finns andra som kan göra en brandskyddskontroll än min mycket envisa sotare. Blir ju fundersam då brandskyddsinspektionen godkänts helt 2 ggr och fått olika påpekanden som måste åtgärdas 3 ggr. Kanske min sotare har makt att förelägga mig att bygga om huset varje gång han kommer hit?
Lika dumt som man skulle ha samma säkerhetskrav på en A-Ford från 1938 som den nyaste Volvon :eek:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
sotaren har ingenting med ditt hus att göra, på sin höjd rökkanalerna, men sotaren vet inte detta och i sin iver att utöva sotarmakten kan hen förlägga din panna med eldningsförbud. byt sotare!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Står det källare behöver du inget brandskydd alls om pannan är under 60 kw.
Så sotare får göra om och rätt.
Din brandskydds kontroll ska bli godkänd även helt utan gips och dörrar.
Jag har inte ens dörrar i min källare och dörren upp står emot brand max 5 minuter.
Dom försökte underkänna tills jag på pekade att det var en källare.
Så sotare får göra om och rätt.
Din brandskydds kontroll ska bli godkänd även helt utan gips och dörrar.
Jag har inte ens dörrar i min källare och dörren upp står emot brand max 5 minuter.
Dom försökte underkänna tills jag på pekade att det var en källare.
Medlem
· 17 inlägg
Ja i protokollet står det anmärkning på "pannrum"
.
Ska ringa och kolla vad sotaren säger när jag har en källare
Ska ringa och kolla vad sotaren säger när jag har en källare
Var noga med att påpeka att du inte har något pannrum, bara en källare.
Man blir ju mörkrädd, hur svårt ska det vara att läsa på lite!!!!!?! Hur stort förtroende har man för sotarkåren efter att gång efter annan få höra talas om sån här skit!?
Man blir ju mörkrädd, hur svårt ska det vara att läsa på lite!!!!!?! Hur stort förtroende har man för sotarkåren efter att gång efter annan få höra talas om sån här skit!?