5 869 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Luftintaget Baxi innova 30
Sida 1 av 2
Hej. Plötsligt beter sig intaget av luft märkligt. Fläkten låter normalt men vi intaget, där går båda spjällen upp och ner. Det känns som för dåligt drag och spjällen försöker stänga. Den har funkat bra i 7-8 år och spjällen har varit fullt uppe utan någon form av rörelse...Någon som har varit med om detta? Jag bifogar en film vid eldning ikväll.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Jag hade samma fenomen på min Solo Innova tidigare. Plåtflärparna till luftintagen fladdrade med en regelbunden takt, det lät tink, tink, tink, tink. Tinkandet upphörde helt när jag bytte keramik. (Nån gång i en stormby kan det fladdra till även nu, som Bertram nämnde.)
Jag tror att fenomenet beror på att det blir obalans mellan sekundär och primärluft så att rökgaserna antänds ojämnt. I en mindre välfungerande panna än SI leder detta till puffar och inrykning ist för det stillsamma tinkandet. Du kan prova att justera sekundär och primärluftsventilerna. Att det upphörde när jag bytte keramik tror jag beror på att det blir lättare att ställa in sekundär o primärluften. Före bytet var spalten mellan stenarna ganska bred.
Jag tror att fenomenet beror på att det blir obalans mellan sekundär och primärluft så att rökgaserna antänds ojämnt. I en mindre välfungerande panna än SI leder detta till puffar och inrykning ist för det stillsamma tinkandet. Du kan prova att justera sekundär och primärluftsventilerna. Att det upphörde när jag bytte keramik tror jag beror på att det blir lättare att ställa in sekundär o primärluften. Före bytet var spalten mellan stenarna ganska bred.
Vid keramikbytet, var du noga med hålen i packningen till sekundärluftsinsatsen? Jag fick finjustera packningen lite med sax för att CC skulle stämma. Lätt att packningen hamnar lite fel och kanske stryper luftflödet.
Eventuellt läckage vid gummipackningen runt spjällhuset kan du testa genom att tejpa över packningen provisoriskt för att se om det blir skillnad.
Lys även in vid "plåtflärparna" till luftintaget för att se om spjället följer vredet korrekt.
Eventuellt läckage vid gummipackningen runt spjällhuset kan du testa genom att tejpa över packningen provisoriskt för att se om det blir skillnad.
Lys även in vid "plåtflärparna" till luftintaget för att se om spjället följer vredet korrekt.
Hur gick det? Har du fått bättre drag och jämnare flöde?
Någon fortsatt undersökning har faktiskt inte blivit av. Det är fortsatt samma problem och det var det innan jag bytte spalt-keramiken. En annan sak, min tätningslist till vedluckan är väldigt sotig. Jag märker att det inte tätar som det ska, tar man bort den och rengör eller köpa ny (dyr tycker jag?)
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Det lilla jag har eldat i SI50 så blir det också tink tink tink i plåtflärparna. Jag bytade sekundärluftsinsatsen innan jag började elda i den. En dragbegränsare kanske hjälper?
Angående tätningslisten så kan den väl bli sotig om man tänder med luckan på glänt.
Du bör nog ändå byta den efter dom åren.
Kan man se på sotfärgen om man har läckage från vedmagasinet till bypass-kanalen?
Angående tätningslisten så kan den väl bli sotig om man tänder med luckan på glänt.
Du bör nog ändå byta den efter dom åren.
Kan man se på sotfärgen om man har läckage från vedmagasinet till bypass-kanalen?
Om du tar bort packningen kan du sätta lite isolering bakom packningen så den sluter tätt.Bolian skrev:Någon fortsatt undersökning har faktiskt inte blivit av. Det är fortsatt samma problem och det var det innan jag bytte spalt-keramiken. En annan sak, min tätningslist till vedluckan är väldigt sotig. Jag märker att det inte tätar som det ska, tar man bort den och rengör eller köpa ny (dyr tycker jag?)
Får du också tink tink tink i plåtflärparna ibland Andreas_Hansson?
Nej jag har aldrig fått något sådant.
Har Bolian tagit bort plåtarna och kollat så att inte primär intagen är igensatta?
Ska tydligen kunna hända enligt instruktionsboken.
Ta bort mitt stenen och kolla så det är fri passage för sekundärluft
Har Bolian tagit bort plåtarna och kollat så att inte primär intagen är igensatta?
Ska tydligen kunna hända enligt instruktionsboken.
Ta bort mitt stenen och kolla så det är fri passage för sekundärluft
Det kanske kan bli ovälkommna läckor bakom spjällhuset mot "kantstenen"?
Vid något tillfälle så började pannan även låta annorlunda. Den brummade med väldigt dov, obehaglig ton. Nästan så att det slog lock för öronen! Känner ni igen det?
Vid något tillfälle så började pannan även låta annorlunda. Den brummade med väldigt dov, obehaglig ton. Nästan så att det slog lock för öronen! Känner ni igen det?
Tickandet fanns innan jag bytte stenen.Nils-Orvar skrev:
Redigerat:
Det var ett tag sedan men jag minns att jag var skeptisk om det kom någon primärluft på rätt ställe... (Jag minns inte riktigt exakt hur det såg ut) men jag satte en pappersbit i en springa (bakom plåtarna) och la in min telefon för att filma. Pappersbiten rörde sig inte när jag stängde luckan. Men det brinner ju och effekten på pannan tycker jag är detsamma som för 8 år sedan när den var ny.Andreas_Hansson skrev:
Redigerat: