Byggahus.se
Min nya baxi brinner segt... En SI 50 med ca 5 kbm. Tycker att det inte brinner med någon värst fart. Det tar minst en timme, säkert 1,5 innan pannan är uppe i 80 grader (om den är 20 när jag börjar). Har visserligen bara eldat ett fåtal gånger och kanske inte ska dra för stora slutsatser.
Jag eldar med torr gran och rökgastempen kommer sällan över 150 grader. Kan jag ha gjort någon felaktig inställning med primär eller sekundärluften? Kan det vara något med draget i skorstenen? Jag har 9 m tegel och ingen dragbegränsare.
Sen tycker jag att pannan laddar otroligt segt. Har väl egentligen ingenting att jämföra med, men vissa har pratat om att laddomaten knappt hinner med att skyffla undan varmvattnet... Det kan man inte säga här. Från 80 till 81 grader i tanktoppen (1400 liter) på 30 min - känns inte som världsklass direkt...
 
Redigerat:
Hej
Hur har du ställt primär och sekundär spjälen?
 
Primär mellan 4 och 5 och sekundär mellan 2 och 3. Jag höjde lite enligt baxis installationspapper eftersom rökgastempen var så låg.

Deessutom ser det ut som det brinner "uppåt" när man öppnar luckan och det är ganska lite ved kvar, men det kanske är normalt?

Hur lång tid tar det innan man blir av med luften - det bubblar rätt bra i rören upp till det öppna expkärlet på vinden ibland.
 
_ap_
Om den är nyinstallerad kan dom har vridit luftspjällen fel från fabriken.
Plocka loss "locket" bakom rattarna och kolla där.
 
Dum fråga kanske - Hur ser man om spjällen är felvända?
 
_ap_
de ser du, vrid båda på fullt och plocka loss kåpan då ska luft hålen vara fullt öppna.
vissa är monterade 45° fel.
 
Du kanske har för dålig tändbrasa.
Släng i 4-6 st Ø5-8 cm klabbar, sedan lite späntved och tidningspapper.
låt detta ta sig och låt det brinna i 10-15min så att du får rejäl glödbädd, sedan lägger du fullt.

Efter ett tag har du lär dig tekniken för att få det att "ta sig" på en gång.

Jag hade även problem med för stort drag i början, dvs skorstenen drog in för mycket luft i pannan, vilket kylde ner den och det brann dålig. Detta fixade sig med en dragbegränsare.
Prova att öppna en sotlucka på glänt och se om det blir bättre
 
Hocke!

Tror att du är något på spåren med draget (det kan naturligtvis vara en dålig startbrasa också, men det borde inte påverka flera timmar senare)

Jag har bara den sotluckan som sitter på rökröret som följde med pannan. Kan man öppna den under eldning? Är det inte risk att det ryker in då?

Var köper man en dragbegränsare, vad kostar de och vem installerar? Är det olika till olika skorstenar/pannor?
 
Lars K skrev:
Hocke!

Tror att du är något på spåren med draget (det kan naturligtvis vara en dålig startbrasa också, men det borde inte påverka flera timmar senare)

Jag har bara den sotluckan som sitter på rökröret som följde med pannan. Kan man öppna den under eldning? Är det inte risk att det ryker in då?

Var köper man en dragbegränsare, vad kostar de och vem installerar? Är det olika till olika skorstenar/pannor?
En dragbegränsare köper du av Baxi.Och den kan du sätta dit själv.

Tror den kostade 1200 kr
Så här ser den ut

Jag tror dock inte att det är det som är felet ?
 
  • DSC_0249.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Har du konstaterat att luftspjällen är fullt öppna, dom har haft problem med
flera av dom nylevererade pannorna?
 
Jag kan bara gå efter mina egna erfarenheter med min Vedex 3000.
Innan jag installerade en dragbegränsare så låg min rökgastemp på 150-160°C hur jag än vred på spjällen, och pannan brann som en kratta med vedhängningar och allmänt låg effekt.

Eftersom jag har en extrem skorsten (invändig Ø250mm och 4,5m lång) så provade jag med en dragbegränsare, och vips så började pannan brinna bra med rökgastemp på 180-210°C.
Så för mig så ökade tempen med dragbegränsare, så jag tror att den fick alldeles för mycket luft som gjorde att pannan kyldes ner, eller rent av att "lågan" blåstes ut av luftflödet så det bara brann kring hålet.
 
Prova med många små stickor spänt sedan lite grövre efter hand upp,
ta 5-6 tidnings sidor slå en knut på dem ,tänd i botten över stickor låt luckan vara öppen, när brasan tagit sig fyller man på med först finare ved sedan grövre överst
trava veden så tätt som det går vänta tills det småryker ut stäng luckan om nu
brasan inte tar sig kan draget vara för bra.
Det kan hjälpa att öppna sekundär mera, nackdelen är att man späder ut rökgaserna och mister en del av verkningsgraden då man får ett överskott på syre som inte tillgodogörs i förbränningen.
 
Tack för alla tips. Jag har inte hunnit kika på spjällen än. Har ändå någon slags tro på dragteorin då vi har extremt bra drag i kaminen på övervåningen och pannan står i källaren vilket borde göra att det blir ännu bättre (mer) drag, eller funkar det inte så?

Andreas Hanson - har du möjlighet att mäta dragbegränsaren, från sotluckan och ut - jag har lite snålt med plats där. På BAXI's hemsida finns två dragbegränsare en som heter kw150 och en annan som verkar vara lite mindre. Vilken bör man ha? Jag kan inte läsa mig till några direkta skillnader.

Hocke - det är inte så att det bara brinner vid hålet (ner mot keramiken) - snarare brinner det i hela vedtraven om man öppnar luckan. (när pannan är ungefär halv) Jag har fattat att det bara är de nedersta vedträna som ska brinna och när de har brunnit ut "ramlar" nästa ner och brinner vidare... Är detta en felaktig uppfattning?
 
_ap_
kw 150 är att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.