4 354 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
Begagnad ariterm biomatic pelletspanna
Funderar på att köpa en begagnad panna med bulkförråd pannan är från 2010 va säger ni som har en sådan panna är det en bra panna? Tänkte ha ett värmesystem som fungerar bra. Ja vill inte sätta in något nytt då ja ska sälja huset inom 3 år.
Det är den bästa panna som går att köpa. Underhållet sköter man själv. Höjer värdet på huset. Är bulkförrådet ett Mafa eller liknande? Hembyggda uppfinningar brukar inte vara så mycket att ha. Rymmer bulkförrådet åtminstone 5 ton får du bra pris på pelletsen. Ingen åker ut för att fylla småskvättar utan extra ersättning.
Undvik långa böjda flexskruvar som matar direkt till pannan. Ett bulkförråd som fyller ett mindre mellanförråd är bästa lösningen.
Undvik långa böjda flexskruvar som matar direkt till pannan. Ett bulkförråd som fyller ett mindre mellanförråd är bästa lösningen.
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Vilken brännare är det?
Tittade på pannan igår kväll har gått sedan 2011. Tyvärr väldigt många drift timmar värmde idag ca 300 kvm å kört upp ungefär 10 ton pellets per år. Känns lite mycket. Fanns en på närmare håll dock äldre ariterm biomatic installerad 2002 endast körd på vintern å ca 3 ton per år på båda pannorna va de inbyggd brännare Med kedje drift
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Bra brännare har sett dom som har px21 oxå lite billigare än den du har kollat på
PX21 är ju rena skräpet som man inte ens ska fundera på. Nu var det fråga om en PELLETSPANNA och inte något hopplock med en urgammal brännare.
Själva pannan blir inte utnött av att elda 10 ton per år. Bättre att den eldas än står avställd långa perioder och drabbas av kondensrost.
Jag skulle välja den nyare om brännaren inte visar tydliga tecken på förslitning.
Själva pannan blir inte utnött av att elda 10 ton per år. Bättre att den eldas än står avställd långa perioder och drabbas av kondensrost.
Jag skulle välja den nyare om brännaren inte visar tydliga tecken på förslitning.
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Va ju det jag skrev men det finns dom som har köpt biomatic utan brännare som sedan har använt px21 iställetjohanpelle skrev:PX21 är ju rena skräpet som man inte ens ska fundera på. Nu var det fråga om en PELLETSPANNA och inte något hopplock med en urgammal brännare.
Funderar fortfarande vilken panna ja ska köpa den nyare e längre bort ca 10 mil krångligare å få ut ur huset. Den äldre finns ca 1 mil bort står i garaget å ja behöver inte ombesörja att få ut den ur huset. Finns ju för å nackdelar. Har ni någon bra beskrivning på att bygga ett bra bulkförråd?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det kan kanske vara en fördel om du får transportera ut den själv också du vet inte vilka stötar och smällar den kan ha fått i samband med transporten.Joohans skrev:
Om du och några goda vänner transporterar den själva så vet du i alla fall att den som transporterat den har försökt vara rädda om den.
De har du rätt i. Drn nyaste ska ju va klart bäst men i detta fallet kändes den äldre va i betydligt bättre skick kan ju ha Med ha å göra hur den är skött. Den nyaste sa dom ja de har krånglat å de är jobbigt å sota så. Den äldre han va lite intresserad å tyckte de va roligt å elda med pellets å han e pedant
Nu har jag hittat en annan panna en Biomatic från 06 med inbyggd brännare. Detta är den med digital kontroll panel på pannan. Dock är den väldigt långt bort den säljs av en vvs firma i Norrland dom kunde lösa frakt för 2000 kr panna och förråd dock förskottsbetalning frågan är om man ska våga sej på detta
Jag köpte en Biomatic från -06 som jag installerade inför den här vintern. Jag gav 8000 för den inkl skruv, veckoförråd, cirkpump etc. Den har tuffat på väldigt bra sedan starten, har väl eldat drygt 3 ton än så länge. Den stod dock ett år från att jag köpte den tills jag driftsatte den så den läckte som ett såll i början...men det var bara att efterdra lite kopplingar och byta nån packning. Hursomhelst så är det en lättsotad, effektiv panna.
Jag köpte faktiskt ytterligare en panna i höstas för att ha lite reservdelar...den gav jag 5000 för. Tror den var från -08.
En bekant köpte en -06a i samma veva som jag köpte min första...tror han gav 7000, och då fick han nästan en pall pellets med på köpet.
Jag köpte faktiskt ytterligare en panna i höstas för att ha lite reservdelar...den gav jag 5000 för. Tror den var från -08.
En bekant köpte en -06a i samma veva som jag köpte min första...tror han gav 7000, och då fick han nästan en pall pellets med på köpet.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Passar/funkar en BeQuem 40 brännare i en Ariterm Biomatic basic panna?
Ved, Pellets, Flis -
Problem with smoke - ariterm biomatic20+
Ved, Pellets, Flis -
Pelletspanna överhettar vid eldrift (Ariterm Biomatic+ 20)
Ved, Pellets, Flis -
Verkningsgrad försämrad i plattvärmeväxlare. Ariterm Biomatic +20
Värme allmänt -
Hjälp mig koppla min Ariterm Biomatic 20+
Ved, Pellets, Flis