Jag skall med mina begränsade kunskaper om eldning i panna förklara så gott jag kan.

Pannan är en HS Perifal, Baxi duo plus compact, står olika på olika ställen, kanske bara namnbyte.
TIll den för tillfället är det bara en 500 liters acktank. 09:15 tände jag i pannan som då låg på 40 grader,
acktank visade 40 uppe samt 50 nere, gav ett fullt inlägg. 11:20 lade jag in ca 10 liter ved, då låg pannan på 82 grader, acktank visade 50 uppe samt 60 nere. Duschade och var ute med hunden tills 15:50, då var pannan på 70, acktank 45 uppe och 58 nere. Vad jag läst så skall acktank vara varmare där uppe än nere, inte konstigt heller med tanke på vattnets egenskaper. Men här är det ej det.

Ställer jag differenstermostaten på säg 65, då börjar den i vart fall pumpa till acktank, dock stiger pannan lätt till över 90 ifall jag har lite mer ved i. Antagligen pumpar cirkulationspumpen inte tillräckligt, som jag tycker är konstigt eftersom grannes som är exakt kopia av detta system har samma pumpar som ena här. Dock har någon bytt ena till en annan här men kapaciteten på den är högre än vad förra och ena gamla som sitter kvar. Dock har den som sitter närmast pannan, med en pil på som pekar åt det hållet stannat, impellern går ej runt. Och den som någon har bytt pekar åt, samt sitter närmast acktanken. Och när lampan på differenstermostaten som visar att ena pumpen startat då vibbrerar den försiktigt, även olika kraftigt när jag ändrar hastigheten på dem, så den gör något i vart fall, den som sitter närmast acktank och har en pil på sig däråt.

Kran i kök, samt kran och dusch är lika varmt som pannan visar. Sitter någon blandningsventil, tror jag det heter för tappvarmvatten på ena röret ovanför pannan som man kan ställa mellan 35 och 68, den har väl gått pga att vattnet är så varmt som pannan uppe eller? Provat att skruva in och ut en del men utan framgång.

Radiatorerna är även dem lika varma som pannan visar, kanske dem skall vara eller är det något annat som påverkar dem? Ligger pannan på 80 grader håller man inte händerna mot radiatorerna många sekunder innan det bränns bra. Termostaterna på radiatorerna står på max hela tiden. Eller radiatorerna kanske påverkas av något annat kanske?

Läst lite om shuntventil, om jag förstår det rätt så tar den vatten från annat system, menas det från acktank eller med retur/kallare tillbaka från radiatorerna? Den skall jag kunna vrida på utanför pannan, dock sitter den fast. Tagit loss plåten på pannan så jag ser den, ser likadan ut som en Termomix A22, nämner den för jag vet ej om det är 3 eller 4 rör, tänkte om det är ett eller 2 nedåt. Tog även loss plast knoppen på handtaget och försökte lite försiktigt med en blocknyckel utan resultat. Även läst av folk om att dra ut och pressa in, kanske olika ventiler, men det hjälper föga här.
Den har väl gett med sig den också.

Är det någon som kan säga att det skulle vara felkopplat, tänkte på värmen i acktank, eller kan det bero på någon av ventiler som inte fungerar som dem skall? Acktank skall bytas till större, men det blir inte innan efter vintern. Undrar om det finns något man kan göra själv innan man ber någon fackman komma och titta med infon som finns? Shunt och blandningsventil skall väl ej vara svårt att byta själv som troligen behövs. Samt cirkulationspumpar till acktank byter jag själv till billigare i drift. Hoppas man kan få det lite bättre över vintern i vart fall.

Kunde ej redigera första inlägget så det blir ett nytt. Om man tittar på inkopplingen för acktank längst ner,
är detta vad som kallas slavkoppling? Eftersom det pumpas från och till pannan längst ner till botten av acktank kanske det inte är konstigt då varför det är varmare nere än uppe i acktanken eller?

http://old.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/duo_plus_compact-S.137143.02.01-05-21.pdf

Edit : Dock en acktank bara.

Välkommen.
Är ingen expert men ska försöka svara.
Det verkar vara flera saker som inte är som det ska vara.
Som du skriver så tycker även jag att tanken ”alltid” ska vara varmare i toppen än i botten. Aldrig tvärt om. Stämmer termometrarna? Kan man känna med händerna på rören eller nåt om det faktiskt är varmare nere än uppe.
Om det är varmare nere än uppe så är ju nåt fel.

Kan det vara så att pumparna är förväxlade i funktionen?
Alltså att ”fel” pump går när tanken ska laddas från pannan och att fel pump går när tanken ska ladda tillbaka till pannan.
Är din panna och din tank kopplade exakt som i den bifogade informationen? Alltså panntopp mot tanktopp och pannbotten mot tankbotten.

När du börjar elda och när pannan blivit (för) varm så ska pumpen som har pilen riktad mot pannbotten starta. Är det så? Du skrev att en pump kanske har tveksam funktion? Pumphjulet inne i pumpen kan ju ha lossnat/gått sönder så pumpen låter men det händer inget.
Är rören mellan tank och panna öppna? Kolla så ingen ventil i misstag är stängd.
Runt pumparna kan det finnas ventiler som kan vara svåra att se om de är öppna eller stängda.

Om pannan är uppe i 80°-90° så ska ju tanktoppen/rören till tanktoppen vara lika varma. Du ska inte kunna hålla händerna på rören till tanktoppen eftersom de borde vara lika varma som panntemperaturen=brännhett. Är det så? (du skrev att termometern bara var 50° i tanktopp?)

Varmvattnet i dina kranar ska inte bli brännhett. Nåt fel verkar det vara.
Kanske blandningsventilen är trasig, som du skrev, eller felkopplad eller nåt sånt.

Elementen blir ju för varma på grund av att shunten verkar ha fastnat, som du skriver.

Ta bilder på anläggningen där man ser rör och pumpar och allt annat så är det lättare att förstå hur det hänger ihop.

roke skrev:
Välkommen.
Är ingen expert men ska försöka svara.
Det verkar vara flera saker som inte är som det ska vara.
Som du skriver så tycker även jag att tanken ”alltid” ska vara varmare i toppen än i botten. Aldrig tvärt om. Stämmer termometrarna? Kan man känna med händerna på rören eller nåt om det faktiskt är varmare nere än uppe.
Om det är varmare nere än uppe så är ju nåt fel.
Tackar för välkomnandet.
Ändrade plats på termometrarna tidigare, och dem visar samma. (om det räckte med att skruva ut dem och in igen) När pannan kom upp till ca 70 tidigare kände jag inne vid acktank, där var rör varmare uppe än nere, tills pumpen startade och pumpade in vatten, då blev röret nere varmare än uppe i tank, samt att värmen började stiga nere i acktank.

Kan det vara så att pumparna är förväxlade i funktionen?
Alltså att ”fel” pump går när tanken ska laddas från pannan och att fel pump går när tanken ska ladda tillbaka till pannan.
Är din panna och din tank kopplade exakt som i den bifogade informationen? Alltså panntopp mot tanktopp och pannbotten mot tankbotten.
Möjligheten finns, jag vet dock ej. Ja, det är kopplat likadant. Om nu rören stämmer med vad som står i pappret, så går det ett rör från "extra retur på pannan", sitter nere på sidan, som går in nere i acktank, mellan pannan och tank sitter också 2 pumpar. Ett rör går mellan "Extra framledning på pannan", sitter längre upp på sidan, och går till toppen på acktanken, (bara rör).

När du börjar elda och när pannan blivit (för) varm så ska pumpen som har pilen riktad mot pannbotten starta. Är det så?
Nej, när pannan blir varm, då startar pumpen som sitter närmast acktanken och pumpar in vatten i acktank från "extra retur på pannan".

Du skrev att en pump kanske har tveksam funktion? Pumphjulet inne i pumpen kan ju ha lossnat/gått sönder så pumpen låter men det händer inget. Är rören mellan tank och panna öppna? Kolla så ingen ventil i misstag är stängd. Runt pumparna kan det finnas ventiler som kan vara svåra att se om de är öppna eller stängda.
Ena pumpen fungerar ej alls, går ej av vrida runt impellern, även när jag öppnat pumpen och försöker vrida av handkraft. Det sitter 2 kulventiler, en på vardera rör, men dem är öppa nu, handtag går längs med rören nu.
Det sitter skruvhuvuden? på sidan av pumparna, dem har märket längst med rören och skall vara öppna.

Om pannan är uppe i 80°-90° så ska ju tanktoppen/rören till tanktoppen vara lika varma. Du ska inte kunna hålla händerna på rören till tanktoppen eftersom de borde vara lika varma som panntemperaturen=brännhett. Är det så? (du skrev att termometern bara var 50° i tanktopp?)
När pannan blir varm, då är röret uppe i acktank varmt som den, dock ej termometern riktigt som troligtvis ej hunnit med. Röret där nere i acktank är svalt, ljumet då. Tills pumpen startar, då blir det varmt som panntemperaturen är och går en att hålla där, och tempen där nere börjar stiga, ej uppe.

Varmvattnet i dina kranar ska inte bli brännhett. Nåt fel verkar det vara.
Kanske blandningsventilen är trasig, som du skrev, eller felkopplad eller nåt sånt.

Elementen blir ju för varma på grund av att shunten verkar ha fastnat, som du skriver.

Ta bilder på anläggningen där man ser rör och pumpar och allt annat så är det lättare att förstå hur det hänger ihop.
Dem har nog gjort sitt ja och får bytas. Kan för stunden ej ta bild. Uppenbarligen pumpar den fel när den som nu när den börjar att pumpa. Då pumpar den från pannans "extra retur på pannan" till botten av acktank.
Spelar det någon roll på vilken sida pumpen sitter om backventil i förhållande till hur dem pumpar vattnet? Nu sitter det Panna, pump som ej fungerar och har en pil mot pannan, sen pump som fungerar, som pumpar in i acktank, Som jag förstår det av vad du skriver så skall det nu när det blir varmt i pannan pumpas från acktank (nere) till pannan (nere)? Nu pumpar det tvärtom när det blir varmt.

Edit : I bruksanvisningen står det, citat "Pump P1 startar laddningen från pannan till tanken då panntemperaturen Tk har nått inställt värde", slut citat.
Men här sitter det ju bara pumpar där nere på röret och således bara kan pumpa från "Extra retur på pannan" till botten av acktank. Det gör mig nu mer förvirrad.

Edit : Efter att jag stängde av pump mellan pannan och acktank nästan direkt tidigare, och nu tittar igen någon timme senare, då har tempen där uppe i acktank stigit till 60 och där nere står det kvar på 40. Pannan står på 80 för tillfället. Men så fort pump sätts på, som då pumpar in där nere i acktank, stiger värmen nere i acktank.

Redigerat:
MickeMitt skrev:
Tackar för välkomnandet.
Ändrade plats på termometrarna tidigare, och dem visar samma. (om det räckte med att skruva ut dem och in igen) När pannan kom upp till ca 70 tidigare kände jag inne vid acktank, där var rör varmare uppe än nere, tills pumpen startade och pumpade in vatten, då blev röret nere varmare än uppe i tank, samt att värmen började stiga nere i acktank.

Möjligheten finns, jag vet dock ej. Ja, det är kopplat likadant. Om nu rören stämmer med vad som står i pappret, så går det ett rör från "extra retur på pannan", sitter nere på sidan, som går in nere i acktank, mellan pannan och tank sitter också 2 pumpar. Ett rör går mellan "Extra framledning på pannan", sitter längre upp på sidan, och går till toppen på acktanken, (bara rör).

Nej, när pannan blir varm, då startar pumpen som sitter närmast acktanken och pumpar in vatten i acktank från "extra retur på pannan".

Ena pumpen fungerar ej alls, går ej av vrida runt impellern, även när jag öppnat pumpen och försöker vrida av handkraft. Det sitter 2 kulventiler, en på vardera rör, men dem är öppa nu, handtag går längs med rören nu.
Det sitter skruvhuvuden? på sidan av pumparna, dem har märket längst med rören och skall vara öppna.

När pannan blir varm, då är röret uppe i acktank varmt som den, dock ej termometern riktigt som troligtvis ej hunnit med. Röret där nere i acktank är svalt, ljumet då. Tills pumpen startar, då blir det varmt som panntemperaturen är och går en att hålla där, och tempen där nere börjar stiga, ej uppe.

Dem har nog gjort sitt ja och får bytas. Kan för stunden ej ta bild. Uppenbarligen pumpar den fel när den som nu när den börjar att pumpa. Då pumpar den från pannans "extra retur på pannan" till botten av acktank.
Spelar det någon roll på vilken sida pumpen sitter om backventil i förhållande till hur dem pumpar vattnet? Nu sitter det Panna, pump som ej fungerar och har en pil mot pannan, sen pump som fungerar, som pumpar in i acktank, Som jag förstår det av vad du skriver så skall det nu när det blir varmt i pannan pumpas från acktank (nere) till pannan (nere)? Nu pumpar det tvärtom när det blir varmt.

Edit : I bruksanvisningen står det, citat "Pump P1 startar laddningen från pannan till tanken då panntemperaturen Tk har nått inställt värde", slut citat.
Men här sitter det ju bara pumpar där nere på röret och således bara kan pumpa från "Extra retur på pannan" till botten av acktank. Det gör mig nu mer förvirrad.

Edit : Efter att jag stängde av pump mellan pannan och acktank nästan direkt tidigare, och nu tittar igen någon timme senare, då har tempen där uppe i acktank stigit till 60 och där nere står det kvar på 40. Pannan står på 80 för tillfället. Men så fort pump sätts på, som då pumpar in där nere i acktank, stiger värmen nere i acktank.
Tjena. Jag tolkar det som att fel pump går igång när tanken ska laddas. Kan du fixa dina pumpar så att de funkar och sen se till att rätt pump går? (koppla om elen till dem på nåt vis, byta plats på dem, eller vända på dem, eller nåt)

Tanktoppen ska bli varm när tanken laddas. Inte tankbotten. Det är steg 1. Sen kan du gå vidare med de övriga felen.

Redigerat:
Jag har sedan jag tidigare skrev nu vänt pumparna så den som fungerar, även satt närmast acktank med pil på sig som pekade mot acktank nu sitter närmast pannan, pilen pekar också åt pannan och den pumpar. Även däremellan ändrat läge på kablarna på pumpen (ej jord så klart) för att se om den pumpade åt andra hållet, men det var samma hur än kablarna satt. Men se på fan, ändå blir det varmare nere i acktank samt röret som går ut från acktank där nere blir lika varmt som pannan står på (fingerkänsla bara), man kan ej ta på det. Fast den nu skall pumpa åt andra hållet enligt pilen på pumpen. Och pannan bara ökar i temp även om difftermostat står på 65.

Man kan ju inte annat än att bli mer förvirrad nu, i vart fall jag. Nya pumpar är beställda idag, men fråga är hur man skall sätta dem när det ändå beter sig så här ovarsett hur dem pumpar.

Okej. Låter konstigt. Jag är övertygad om att det ska vara så att det ska pumpa/cirkulera från botten av tank till botten av panna, när pannan blir varm. Precis som det är beskrivet i dokumentationen som du bifogade i början.
Hur är det med backventil(er)? Har du några sådana mellan (eller nånstans runt) pumparna?
Kan det vara så att eventuell (felmonterad/felaktig) backventil förhindrar cirkulation från tankbotten till pannbotten?
Kan det vara nåt sånt som stoppar cirkulationen?

Vad händer om du eldar och helt enkelt stänger av strömmen till alla pumpar och förhindrar att pumparna överhuvudtaget kan starta?
Står panna och tank någotsånär på samma höjdnivå och om rören däremellan är någotsånär öppna så kommer naturlagarna och självcirkulationen att se till att tanken laddas med värme från toppen av pannan till toppen av tanken.

Hur beter sig anläggningen om du förhindrar pumparna att starta?

Rent logiskt tycker jag det med, sedan pumpas det åt andra hållet när pannan blir sval och det då kommer från toppen av acktank till toppen av pannan med nytt varmt vatten. Kan inte säga att det är någon backventil, ser ingen pil som pekar åt något håll som det står i dokumentationen att det skall vara. Men bifogar en bild, har bara vänt på den ena så där man kopplar in kablarna så dem sitter ovanpå istället för under nu, tänkte ifall det kom vatten.

Eldar jag endast utan pumpar till acktank igång, då ökar det i toppen, men det skulle inte hända att det ens blir 55 där uppe och över 45 nere i tank, så lite rör det sig i vart fall ändå. Pannan och tank står på samma höjd på var sin sida av en vägg. Dock går rören upp till tank toppen lite eftersom tanken är högre än pannan.

Sen efter att jag hade vänt på det igår och höll på att lägga in ved i pannan så den skulle hålla sin värme, 85 grader,
så ökade acktanken inget alls från under dem, timmarna, 50 uppe, 65 nere. Dem har ökat båda när pumpen var åt andra hållet, fast tydligen pumpar den åt samma ändå som tidigare.

Inte min bild nu, men det är exakt på pricken likadant mellan pumparna här, vet ej om det är en backventil eller bara en vanlig koppling.
https://s17.postimg.org/ugnd8o07j/image.png

Edit : Går att klicka på bilden så den blir lite förstorad.

Okej. Jag går bet.
Jag tycker nåt är fel när panntopp-tanktopp och pannbott-tankbotten inte följs åt i temperaturer om det är kopplat som i ditt fall.

Det får bli att ringa rörkrökaren i morgon, får ingen ordning på det.
Du ska ha dig ett tack för du tog dig tid med att försöka hjälpa mig.

MickeMitt skrev:
Det får bli att ringa rörkrökaren i morgon, får ingen ordning på det.
Du ska ha dig ett tack för du tog dig tid med att försöka hjälpa mig.
Okej. Ja, det kanske är bäst att ta ut någon som får kolla på plats.
Nånting är det ju som gör att tanken blir varmare i botten. Jag vet inte vad. Undrar om cirkulationspumpen till elementen har med saken att göra.
Nu vet jag ju inte hur shunten är kopplad men eftersom du säger att du kör ut heta temperaturer till elementen (eftersom shunten sitter fast) så kanske returen också är het? Returen brukar ju kopplas så att den går ner i botten av systemet. Det kanske är elementreturen som gör att det blir varmare i botten av tanken.
Hur beter sig systemet(tank/panna)om du stänger av cirkulationspumpen till elementen när du eldar?

Stänger jag av pumpar till acktank samt till radiatorerna då stiger det sakta sakta i toppen på acktanken, som tidigare när pannan brinner. Sätter jag på pump till acktank, då stiger det där nere igen som tidigare. (med eller utan pump till radiatorerna) Till shunten (4 rör) där kommer det 2 rör nerifrån/inifrån pannan, samt ett som går till pumpen för radiatorerna, samt ett som också kommer uppifrån tak/golv, antagligen returen från dem, som kopplas ihop. Ena rörer inifrån pannan till shunt blir varmt som pannan, det andra svalt/ljumet. Till radiatorerna blir det självklart varmt, returen därifrån börjar bli varmare nu med. (satte precis på pumpen). Så med eller utan cirkulationspumpen på till radiatorerna, så beter det sig likadant ändå.

Låter ju som att det pumpar åt fel håll när det ska ladda tanken.

roke--> Den gör ju det, ändå har jag vänt på pumpen så den som fungerar pekar mot pannbotten (pil på sig).
Och när jag tog bort den helt, kopplade in annan kabel så den gick hela tiden och försiktitgt sänkte ner ena sidan (rör koppling) då kommer det vatten åt samma håll som pilen. Men när den sitter där den skall så går det åt andra hållet ändå.

Nils-Orvar--> Kan inte säga om det alls heter laddomat, men liknande du länkade till sitter ej här,
Bara 2 st pumpar på nedre röret, botten på pannan samt botten på acktank. Vet ej vilka givare det är du tänker på just nu, är lite novis på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.