När vatten kokar så expanderar det och ångan måste/bör ta vägen någonstans.
Många vattenmantlingar av idag säljs med kylslinga som löser ut vid 95 grader och spolar kaminen med kallvatten. Leder till att sänka temperaturen.
Andra modeller har säkerhetsventil för att just släppa på Övertrycket.
Jag kan inte på rak arm säga vad som händer ifall ditt system kokar men ökat tryck på vattenmantling, rör och kopplingar kan vi komma överens om. Att pannan exploderar är kanske inte ett scenario för troligen är det en svagare länk i kopplingar eller anslutningar som brister före.
När det kokar så skakar och dånar det rejält i kamin och rör.
Om det kokar för länge och vattnet avdunstar riskerar du att bränna sönder kakelugnen men jag tror det är liten risk.
Enligt BBR med hänvisning till AFS är det lag (tror jag) att man ska ha 3 säkerhets system vid eldning med ved, pellets mm. Hur var användare löser det framgår ej men det faller på enskilt ansvar.
Det är en säkerhetsfråga, tänk dig värsta scenariot med barn, släkt, vänner eller du själv ifall något brister. Förutom het vattnet, tänk dig trycket.
Och lägg därefter till de materiella skadorna; fukta ur, byta ut vägg/golv och återställning.
Då hade jag hellre skaffat en kylslinga för 1495. Rather safe than sorry.
En annan aspekt är vilket drift tryck som ditt system ska ha. Är det 1.5 bar så ska det inte överskridas, därav kylslinga och/eller säkerhetsventil.
Vad har du för setup?