Jag har funderat på pannbyte ett längre tag nu och på senaste tiden läst det mesta på det här forumet.Igår slog jag till och ringde ÅF som säljer MAGA eftersom jag sett att dom reade ut de pannor dom hade på lager för att de nya hade lite ny design. Det fanns EN MAGA 40 kvar , 25800 kr ,så det var ju inte mycket att fundera på så det blev affär direkt. Nu hoppas jag på att ni som har MAGA vill hjälpa mig med goda råd och tips om pannan,hur ni eldar sköter pannan och eventuell trimmning.Jag har ju läst vad ni skrivit hittils men det kanske har dykt upp nya ideer eller funderingar.Jag hoppas ni är nöjda fortfarande och vill uppmuntra mig lite.Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för hur resten ska se ut och skulle vilja veta hur ni tänkt angående tankstorlekar mm.Hoppas på många svar så att jag får tillfälle att ställa en massa mer eller mindre korkade frågor.Tackar på förhand
Hej!
Har eldat i min maga 49kw panna sedan i höstas, och det är ju lite svårt att ge något råd som är speciellt för jusst maga-pannan, utan det är väl så som det står i många trådar här på forumet att se till att få en installation där luften på ett enkelt och naturligt vis kan ta sig ut ur systemet, samt ta till tankstorlek gärna lite i överkant om du har möjlighet så eldningen kan ske då du har tid till det, storlek på hus och husets värmebehov är ju sådant som blir rätt avgörande när det kommer till val av tankstorlek. jag har 3m3 till min 49kw panna som rymmer 190 liter och 3 m3 är nog inte fel till din panna också. som det är nu med riktigt kalla nätter men milda dagar så eldar jag en 2/3-panna per dag det klarar sig 2 dygn mellan eldningarna men då är tanken nere på 40 grader. när det gäller inställningar är det inte så mycket som behöver justeras in utan det är ju pann-temp och rökgastemp som man justerar lite. panntempen har jag på 90 grader som är max och rökgastempen kör jag på 210 grader kör jag högre rökgastemp så vill pannan lokalkoka lite då jag har nysotat med luft i laddkretsen som följd men det beror troligast på att min laddomat 21-60 blir i minsta laget för högre rökgastemp då det är nysotat. din panna ger ju lite lägre effekt så troligtvis behöver du inte tänka så mycket på det, du får helt enkelt fråga när någon fundering dyker upp så svarar jag så gott jag kan.
Har eldat i min maga 49kw panna sedan i höstas, och det är ju lite svårt att ge något råd som är speciellt för jusst maga-pannan, utan det är väl så som det står i många trådar här på forumet att se till att få en installation där luften på ett enkelt och naturligt vis kan ta sig ut ur systemet, samt ta till tankstorlek gärna lite i överkant om du har möjlighet så eldningen kan ske då du har tid till det, storlek på hus och husets värmebehov är ju sådant som blir rätt avgörande när det kommer till val av tankstorlek. jag har 3m3 till min 49kw panna som rymmer 190 liter och 3 m3 är nog inte fel till din panna också. som det är nu med riktigt kalla nätter men milda dagar så eldar jag en 2/3-panna per dag det klarar sig 2 dygn mellan eldningarna men då är tanken nere på 40 grader. när det gäller inställningar är det inte så mycket som behöver justeras in utan det är ju pann-temp och rökgastemp som man justerar lite. panntempen har jag på 90 grader som är max och rökgastempen kör jag på 210 grader kör jag högre rökgastemp så vill pannan lokalkoka lite då jag har nysotat med luft i laddkretsen som följd men det beror troligast på att min laddomat 21-60 blir i minsta laget för högre rökgastemp då det är nysotat. din panna ger ju lite lägre effekt så troligtvis behöver du inte tänka så mycket på det, du får helt enkelt fråga när någon fundering dyker upp så svarar jag så gott jag kan.
Hejsan,jag har sett i manualen att man bör ha mellan 2,5 och 3m3 tank till en 40 panna.Återförsäljaren tyckte inte att jag skulle ha mer än 2,5,men jag har en rostfri tank som jag tänkt använda som slavtank om det går och köpa en 1000 eller 1500 tekniktank till den.Många här på forumet förordar ju så stort som möjligt så det blir nog 1500.Tror ni man klarar 3,3m3 på 2 inlägg med 40 pannan?
Det beror lite på hur pass grovkluvet det är, men minst 4 timmar brinner ett inlägg grovkluven björk om jag räknar från det att jag tänder startbrasan till dess det är bara glöd kvar. men tiden varierar en del beroende på hur länge det är sedan tuberna sotades samt andelen grov ved. om det är länge sedan tuberna blev sotade och jag lastar riktigt fullt med stor andel grov ved kan nog brinntiden bli närmare 5 timmar. men jag kan kolla vid nästa eldning exakt hur länge den brinner.
Beror ju på vedkvalite samt hur mycket huset ligger och drar medan du eldar, samt hur varm tanken är då du måste elda(vilken returtemp du har från radiatorerna) men jag tror absolut du fyller 3.3m3 på två inlägg, men kan nog även i vissa lägen om det är milt ute bli så att du kanske bara kan göra 1 1/2 inlägg. för egen del så är det ju lite av en mellan period nu med -15-20 på nätterna och några enstaka minus på dagarna. jusst nu är det lagom med en 2/3 panna per dygn, men en kall januari dag med -20-25 får jag elda 1 inlägg plus lite till(5-6 trän) för att få upp tanken i 90 grader.huggarn skrev:Hejsan,jag har sett i manualen att man bör ha mellan 2,5 och 3m3 tank till en 40 panna.Återförsäljaren tyckte inte att jag skulle ha mer än 2,5,men jag har en rostfri tank som jag tänkt använda som slavtank om det går och köpa en 1000 eller 1500 tekniktank till den.Många här på forumet förordar ju så stort som möjligt så det blir nog 1500.Tror ni man klarar 3,3m3 på 2 inlägg med 40 pannan?
Hei Huggarn. Jeg har som anjn fyrt i min Maga 49 siden i høst og er veldig fornøyd med valg av panne, fyrer mot en 3 m3 slavtank og kommer å innstalere en 800l teknisk tank i løpet av sommeren. Vedkvaliteten har mye og si, jeg har eldat en del med finkløvd 30 cm ved og det er ikke bra, har blant annet hatt noen overtenninger hvor hele innlegget har tatt fyr, ikke noe stor dramatikk i det, men det puffer og ryker litt ut av ileggsluken og flakthastigheten går veldig opp og ned og jeg får lite effekt ut av veden. Nå har jeg startet neste års vedproduksjon og det blir grovkløyvd 50 cm. Har også innstalert en pellex 20 pelletsbrenner som backup hvis vi reiser bort noen dager under vinteren, har kjørt på den en uke nå for å teste og det fungerer bra, selv om jeg synes å bruke ganske mye pellets, ca 25 kg/døgn, da holder den tanken på ca 70 grader pluss/minus.
Kjører på 90 grader innstilt max pannetemp og 220 grader på røkgass for ved og 185 grader på pellets.
Kjører på 90 grader innstilt max pannetemp og 220 grader på røkgass for ved og 185 grader på pellets.
Har gjort en nogran koll i kväll, började med att dra tuberna med sotviskan, så pannan är nysotad. Utgångsläget i tanken var 50-34-30 tände startbrasa 16:30 laddade sedan pannan full 5-10 min senare och stängde direktspjället, gjorde mig inget speciellt besvär med att lägga veden specielt tätt utan travade in den så bra som möjligt utan att vrida och vända på vedträna. lämnade även lite platts längst upp då jag inte hadde några mindre vedträn som passade på slutet. var ner och kollade pannan 21:30 och då var rökgastempen nere på 130 grader och endast glöd i botten. fläkten stannar vid 100 grader, så det kanske var 10-15 min kvar innan fläkten stannade. tankarna var då uppe i 85-85-80. ute var det -8 grader då jag började elda och nu då eldningen är klar har vi -13 grader så huset har även förbrukat några kwh under eldningen, lite varmvatten har även förbrukats i samband med middagen, men det torde vara försumbart. så sammanfattningsvis brinner nysotad maga 49 E vid 210 graders rökgastemp 5 timmar på ett inlägg grovkluven björk från tändning till fläktstopp. och höjer 3m3 från 50-34-30 till 85-85-80 plus väldigt grovt höftat mellan 10-20 kwh till huset under eldningen.GordonE skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har aldrig provat med barrved så jag vet faktiskt inte hur stor skillnad det gör, har nog ca 1 1/2 till 2 år kvar av björken innan jag kommer till blandveden som består av björk sälg och gran, men så bra ved som jag har nu kommer jag nog sällan ha tillgång till så med blandved kommer nog förbrukningen att öka en del, men hur mycket det skiljer får framtiden utvisa.
Hur ofta och noga sotar ni era pannor?Hur lång tid tar det och är det något speciellt man bör tänka på?Nu blir det ingen pannmontering förrän i mitten av sommaren så jag försöker bara lära mig så mycket som möjligt om pannan då jag inte eldat i något liknande förut.
Jag sotar tuberna kanske 2-3 gånger i månaden mitt i vintern, men suger bort askan runt keramikbaljan före varje eldning. kör med asksugare från biltema som fungerar bra, men ska nog vad det lider försöka göra en längre och smidigare slang. den blir lite kort och otymplig när man ska suga rent utrymmet ovanför tuberna och mot fläkten. askan i vedutrymmet tar jag ut med sopskyffeln lite på känn då jag tycker det börjar bli mycket.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Nu har jag äntligen fått igång den nya värmeanläggningen.Det blev två nya tankar på tillsammans 2900 liter och inlejd rörmokare för att bli klar någon gång.Dyrare än planerat men vintern närmar sig även om det är varmt just nu.Har bara eladat fyra brasor än men det verkar fungera bra än så länge.