Hej,

Undrar huruvida det går att sätta kakel runt vedspisen med putsbruk C (Weber 135) som fix/lim.
Underlaget är kombination av tegel och leca blockar (längre bort från själva spisen) putsad med putsbruk C. Anslutning till skorsten går bakom spisen och murat med 2 lager av tegel.
Sökte lite på Internet men lyckades inte hitta något direkt "ja" eller "nej". Ser att Coitura rekommenderar "LIP Multi Kakelfix" att sätta kakel i ungefär samma förhållande (på kakelugnen). Men jag är lite osäker om det går bra att blanda olika typer av bruk/fix. Som jag förstår det ju homogenare det är desto bättre håller det. Eller är det ett fel påstående?
Tack på förhand.

//Mikhail

Är ingen expert, men det låter inte som en bra ide. Detta med att inte blanda olika sorter gäller väl olika lager av murbruk, där lager utåt inte skall vara hårdare än de inre lagren.

Nu sätter du kakel, som är hårdare än alla typer av bruk. Kakelfix är utformat för att dels ge en väldigt bra vidhäftning på underlag och kakel. Dels är det beroende på typ utformat för att ha en viss elasticitet, som skall utjämna värmerörelser mellan underlag och platta. I en position som du nämner så tror jag det är lite extra viktigt att titta på vad som rekommenderas. Vissa fixtyper har sämre långvarig värmetålighet.

I ett känsligt läge skulle jag börja med att titta på Ardex sortiment, de har många olika specialfix för olika ändamål. Jag har också god erfarenhet av att fråga deras tekniska support om rätt val (då gällde de att sätta granitplattor på en trappa av galvad stålplåt, de hade en lämplig kombination av epoxyprimer och fix).

Har någon provat att kakla med kalkbruk, dvs murkalk, sand och vatten? Jag föreställer mig att det vad man gjorde före det att cementbaserade bruk och senare cementbaserade fix med tjosan i blev allenarådande.

Om det går att kakla med kalkbruk skulle jag föredra det, ffa för att det går att laga/återanvända/modifiera hursomhaver, till skillnad mot cementbaserat bruk som biter sig fast nåt så ini på allt så att det inte går att återanvända nåt. Å andra sidan blir det svagt, åtm innan det härdat, vilket går mkt långsamt jämfört med cement.

Enligt denna portal går det bra med putsbruk liknande det du föreslår:

http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/putsbruk/

LIP multi kakelfix är lättjobbat och blir väldigt hårt. Jag har använt det att mura modulskorsten av pimpstensbetong (enligt instruktionen), lägga klinker på gjutet betonggolv och kakla på primad gipsskiva. Funkar fint.

• Gilla
Kush001
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.