Ved, Pellets, Flis
Demmpa: [citat] 9,5år efter TS start & 6,5år efter senaste inlägget.
emwgrni: Jo det det var rökgastermostaten(min-termostaten) som hade gett upp.
andreverge: Jag hoppas att jag få extra värme genom gallret men troligtvis inte mycket som du . Jag tror att jag vet vilken slags kamin du menar och dem är byggde med dessa funktion att blåsa ur värme och andra har även fläkt.
pickels: [citat] Jag är av exakt samma åsikt! Jag hyr ett hus där det är en sådan kamin installerad och att få den att fungera tillfredsställande är helt omöjligt trots att man sköter om den och pysslar med den som ett barn. Det skall dammsugas ur, koppen skall tömmas m.m, det är ett jä*%&la gulligullande men icke. Det är ju så där kul att komma hem efter jobbet och man jobbat sent och
Dieselharry: Hej! En gammal tråd, men jag fortsätter på samma ämne. I januari i år (2016) började min CTC v35 läcka vatten när den va ca 70 grader eller svalare. Klädde av den, och lyfte på isoleringen. Längst bak på vänster sida intill svetsskarven, precis ovanför sotluckan, är pannan sönderrostad,utifrån.! Överallt annars är hon fin i färgen på plåten, men där bak på ca 1x1 dm är
thomasx: Kolla så du inte har något glapp eller elektroniskt problem efter optogivaren. Du vet kanske att du kan gå in i servicemenyn och kolla ärvärdet på givaren? Kan vara bra att göra så man ser att man har 99% när det brinner och att den inte dippar om man rycker och drar lite i ledningar och kontaktdon. Jag köpte för övrigt fotosensorer för 3-4:-/st och ersatte med när min optogivare
heimlaga: [citat] Det hör till samma problemkomplex. Nämligen att man i det moderna samhället betraktar en fullt naturlig lågsäsong som ett personligt problem. Jag har träffat alldeles för många människor som har försökt övertala mig att jag måste sitta hemma och känna mig värdelös och skämmas och börja supa när det är lågsäsong och jag har knappt om arbete. Som vi alla vet finns det
johanpelle: pjodden: med de moderna brännare jag rekommenderade har du både automatisk uraskning och både fläktstyrka och pelletsmatning kan enkelt inställas på en digital display. Den gamla VikingBio har för det första svårighet att komma ned i en effekt som passar ekonomisk eldning i en CTC1200 och dessutom stor förbrukning av dyra roster och brännarrör så den bör man helt och hållet undvika
roli: Vilken bild? Finns ingen i dit inlägg ovan.... [citat] Det är därför som de flesta acktankar är cylinderformade då behövs inga inre avstyvningar, typ de på bilderna från extunas rektangulära acktankar.
mickz: Regulatorn (Ekoster 2) till en Orlan vedpanna 25kw, håller på att lägga av, kommer förmodligen att gå sönder helt snart som den beter sig... Funderar på att sätta dit en egen regulator men vet ej hur fläkten styrs. Enligt en manual jag hittar så verkar det finnas en mjukstart, plus att den har reglerbar effekt...Någon som vet mer om detta?
Pompe1997: [bild] Man får flytta dem närmare varandra lite då o då annars glöder dem bara.
Kalle Johanson: Det spelar störst roll om du har inlopp för primär- och sekundärluft. Annars måste ju skillnaden bero på att själva brasan gör att gasvolymen förändras, vilket den torde göra. Om brasan ligger före eller efter 'slussen' påverkar alltså syretillförseln. För övrigt är 'effektivt' i sammanhanget lite luddigt eftersom spjällen påverkar förbränningen och du hänför till hur
bondrängen: Gjorde två 90° i plåt .12.5×25 cm ut från pannan 90° upp totalt ca 30 cm sen i bakkant på lådan ett 17 cm Runt rör in i skorstenen.Men jag har problem med draget ! Panntilverkan säjer att inga skarpa krökar på stosen.blir till att bygga om. Måste bara få till så att det går att få ut sotet ur skorsten vettigt
exerg: De 85 grader, som det kan få vara på en brännbar vägg, är såpass varmt att du inte orkar ta i det. Eldas det ofta så känns det säkert lugnare med ett strålningsskydd, åtminstone bakom eldstadsburken. Har själv en vitlackad plåt hängande på 2 krokar som bildar 25 mm distans från väggen. Det är den cirkulerande luften bakom plåten som effektivt hindrar värmen att nå väggen
Stenolofanders: Funkar dragstabilisatorn bra nu så kommer det troligen funka bra med Solo Innova 30 när du knåpat ihop rökröret och anslutning till skorstenen. Såhär blev det hos mig med Tigex 50, bara att skruva loss locket på rökröret och trycka dit dragstabilisatorn: [bild]
Martin Norbäck Olivers: Hej! Du kanske redan har listat ut hur man installerar och fått svar på dina frågor. Ja, laddomatpumpen snurrar konstant när man ställer på läge I. Vet inte riktigt varför det är så. har förmodligen något med att rökgastemperaturen skiljer sig mellan ved och pellets så att den inte kan veta när pumpen ska slås på och av. Men laddomaten har ju en termisk laddningsventil så
Arne999: Jag har nyligen installerat en vattenmantlad kamin, Caron Aqua. Jag har labbat lite med draget genom att plocka i och hur plattor som man stoppar in mellan tuberna. (Fler plattor sämre drag, bättre verkningsgrad). Med alla plattor insatta så ryker det definitivt in varje gång man ska lägga under. Det blev stor skillnad när jag tog bort EN platta. Därefter märker jag ingen större skillnad
Izvek: [citat] Hur stor hus har du Åskar? gammalt nytt? att den klarar ladda 3kbm tank från 30-40 till 90 90 90. är inponerande.. i mina ögon.. kanske det räcker med en 40 för mig istället för en 60.
Hyltran från Veglemyren: [citat] Ja :thumbup: :beer: Och om du handhar din finrumspanna/ vattenmantlade kamin på rätt sätt så är det inget problem även om du vill fylla tanken..tror jag.
Stenolofanders: Jag måttbeställde en stor cylindrisk tank och tog upp ett hål i mellanbjälkaget, dvs tanken sticker upp genom golvet på ovanvåningen. Jag byggde en låda kring tanken och fyllde med lösull. Lådans lock på ovanvåningen byggde jag med råspont. Kanske att det blir en gästsäng där när rummet är i ordning. Lagom varmt o mysigt.
pelrik: Nej det är PAH, VOC och NOx av olika slag som bildas och vissa av dessa är starkt cancerogena.
snowjim: I det rör som pelletspannan är kopplad till lär det vara varmt och fint kan jag tänka men i det andra röret till spisfläkten lär det väl inte bli någon direkt värme.
Plutus: Ska det bli ett fristående hus? För mig låter det som ett perfekt val, men när det gäller vad som är tillåtet är nog sotaren själv den som ger säkraste svaret.
MikhailG: Hej, Jag har hemma en ganska stor putsad bakugn (2 X 2 m). På en sida av ugnen uppståt det några djupa (endå till tegel) men smala sprickor i putsen. Undrar om jag behöver putsa om hela ugnens sida eller går det att laga bara sprickor? Tack! //Mikhail
anjn: Du har inte bytt pellets märke nyligt? Om inte prova med ett annat fabrikat och justera in brännaren. Har en i bekantskapskretsen som efter en ny leverans pellets från sin ordinarie leverantör Hade enorma problem med gengassmällar i sin janfire brännare, så det kan även bero på pelletsen.