V
Viktor_F: Det tog sin lilla tid men jag testade att sätta en styrplåt som tvingar primärluften uppåt mot taket av vedutrymmet och blockerar kortaste vägen till hålet i keramiken. Det gjorde stor skillnad, nu brinner pannan betydligt jämnare och jag behöver inte gå dit och peta ihop veden (vilket ändå inte är möjligt eftersom plåten även blockerar möjligheten att sticka in petpinnen). Utan
1 svar · 5,4k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Det finns kanske nåt packningssnöre som behöver bytas? Min lucka läckte lite när jag rengjort den, sen koksade den igen och höll tätt: var inte för nitisk med att skrapa locket rent! Prova sågspånstricket, vetja, det tätar ju på insidan: tänd startbrasa och låt det bli glöd, lägg i veden tätt staplad, bred tidningar eller pizzakartonger över veden, häll ett tjockt lager (10-20
11 svar · 4,0k läst
·
kulle
kulle: Förmodligen har det blivit en gengas smäll , när veden ligger o pyr så bildas gas som senare antänds.
4 svar · 7,9k läst
·
P
PeterPin: Hoppar in i tråden lite, ni som köpt en Maga och bor i Västernorrland, vem gjorde installationen åt er? Nån lokal firma eller vet ni nån som ni kan rekommendera? Jag bor själv i Övikstrakten.
100 svar · 35,8k läst
·
J
Joohans: Har tittat på en begagnad ctc panna men hur tar man reda på tillverkningsår?
0 svar · 1,7k läst
S
snowjim: Tack! Ska ta mig dit. Jag skruvade isär brännaren igår och rengjorde allt jag kunde komma åt. Det innebar även att koppla ur och skruva isär själva fläkten. För att komma åt och suga upp damm så fick jag konstruera ett mindre munstycke till dammsugaren. Om detta hjälper till att dra ut mer energi från pelletsen återstår att se men jag ser inte att det finns mer att göra i själva
2 svar · 2,3k läst
N
Niq: Jag har en ca 4,5 år gammal kakelugn där kaklen nu för andra gången har spruckit. Första gången så var den så pass ny att det inte var några problem med garanti. Montören sa att det helt klart var garantifall. Den gången var det 2 eller 3 kakel nu är det fyra som vi har hittat. Vi har eldat efter bruksanvisningen och aldrig hårdeldat den. Är det någon som har en idé om varför dom
0 svar · 1,4k läst
emwgrni
emwgrni: Värmemängdsmätaren sitter mellan sistatank och laddomaten. Flödet varierar under eldningen men temperaturerna ligger ganska konstant. Det känns som laddomaten gör sitt jobb.
27 svar · 13,1k läst
·
emwgrni
emwgrni: Vad har du för skorsten? Ska kolla fläkten, ganska nybytt dock.
102 svar · 29,2k läst
·
J
Joohans: Oj ja hitta inga biomatic en gammal som finns nån mil från mej alltså 01 a pris 10000 den ja skrev innan den som fanns i Norrland på firma med förråd å skruv 06a 10000 plus frakt 2000
13 svar · 5,1k läst
A
Arne999: En sidan glas, vad är skillnaden då? Utan korg går det in lite mer pellets men man får ju alla fördelar som det klagas på i rapporten. Man skulle ju även kunna tänka sig ett hål i mitten för att få upp syre mitt i elden och begränsa pelletsytan och volymen något
20 svar · 17,9k läst
·
S
Stajli: Taket är lågt lutande, detta är en enplansvilla.Vi har idag en bygganmälan, varpå vi kan förflytta eldstaden bara vi berättar om förändringen, så länge den är tillräckligt nära nock. Väggen mot kök/hall är under och längs med nock. Vi har för avsikt att nån gång i framtiden höja taket för att skapa en andra våning, då blir bästa alternativet för en trappa utefter
3 svar · 1,8k läst
·
M
menygards: Jag har, liksom flera andra på forumet, använt Innovate Motorsports LC-1 för avläsning av lambdavärdet. LC-1 baseras på sonden Bosch LSU 4.2, men inkluderar även ett interface med en programmerbar analog utgång för avläsning av lambda. Har alltså inte behövt bekymra mig om styrningen av själva sonden i min programvara, utan kunnat lägga fokus på styrningen av primär- och
21 svar · 10,7k läst
·
michfris
michfris: När vatten kokar så expanderar det och ångan måste/bör ta vägen någonstans. Många vattenmantlingar av idag säljs med kylslinga som löser ut vid 95 grader och spolar kaminen med kallvatten. Leder till att sänka temperaturen. Andra modeller har säkerhetsventil för att just släppa på Övertrycket. Jag kan inte på rak arm säga vad som händer ifall ditt system kokar men ökat tryck
1 svar · 1,6k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: [citat] Röd? Kanske tyska/österikiska premiumpannorna var först med något? Vet inte hur tidiga svenskarna var? Egor, Diom, CTC, TMV, Albin
2 svar · 1,4k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Min termostat syns på bilden i inlägg #9. Så som den är justerad på bilden är sannolikt orginal eftersom den bröt vid 90 grader. Jag har idag enligt Matss anvisning, justerat den 20 vinkelgrader motsols för att öka maxtempen något.
16 svar · 4,2k läst
·
J
joni: [citat] Ok, ja jag har inte bytt något i pappan förrän nu så det får ju anses vara helt ok ;) Själva keramiken såg inte så kass ut men plåtlådan var som din...förbrukad.
13 svar · 12,1k läst
·
PNO
PNO: Är det någon som vet om Handöl 114 är avsedd att vara en vedkamin eller om det är en kol/koks-kamin? Vad jag förstått så gjorde Handöl båda delar. Har hittat en sådan på Blocket på rimligt avstånd, men vill ju ha en för ved. Vad jag söker är en liten täljstenskamin utan stor glaslucka, i typ 1910-1940-talsstil, såsom Handölkaminerna. Det gör inget om det är en modern kopia
0 svar · 2,4k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: He he, tycker ni denna idé är udda så lyssna på den här rökaren: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/598083?programid=950 [citat] Nä precis, detta måste ju vara GDSarens bästa motsvarighet till cyklonrening och skrubber o sånt som di renar rökgaser med i fjärrvärmeverken! Appropå familjeforum så uppskattar hela familjen rökat. Mellanpojken rökte en habanero och bälgade yoghurt
6 svar · 2,8k läst
·
B
Bolian: Jag märkte nu i dagarna att magasinet blir snabbt övertänt. Antar att det läcker någonstans då eller?
16 svar · 5,9k läst
S
stekv: Hej, Har du några uppgifter om skicket på skorstenen? För annars så ska du börja med att kontrollera den med provtryckning som utförs av sotaren för lite drygt 2000kr, utifrån det så får du antingen ett ok att installera eller diverse åtgärdsförslag (slang eller glidgjutning). I ett hus från -24 så ska du hur som helst inte hoppa över detta om du inte har några färska uppgifter
3 svar · 2,0k läst
mexitegel
mexitegel: Ser att jag nog misstolkat lite inlägg som om det var frågan om masskonvertering av var mans bil till gengasdrift och inte bara för TS frågeställning... :) Var är TS förresten? Har han gömt sig i sin bunker? Eller läste han inte varningarna om gengasen tillräckligt noga? :D
26 svar · 12,2k läst
A
Arne999: hjälpte inte att öka varvtalet ett snäpp.... samma ljud möjligtvis någon mindre men
4 svar · 1,8k läst
G
GordonE: Sist utvägen är ju att dela pumpen. Då måste man ju dock stänga av vattnet över den en stund. Det kan ju vara något skräp som satt sig i hjulet. Det är ju rätt så lätt att bända isär när man tagit bort de fyra insexskruvarna. Jag gjorde själv det nyligen med en större pump till en bergvärmepump som stått urkopplad i flera år. Det var rostigt i huset så att hjulet satt fast,
8 svar · 4,1k läst
·
N
najks: Jag har hittat en kassett/insats för 2500kr här i stan nu, medföljer bruksanvisning/monteringsanvisning Tänkte leja en lokal firma jag har god kontakt med, för montering etc Det visade sig att den är 50cm djup / 50cm bred i kvadrat.. vilket gör att vi troligen måste fasa av ca 10-20mm längst in eftersom spisens öppning är något trattformad - utgör detta ett problem? Enligt många jag
9 svar · 3,6k läst
·
O
obell: Hej. Har pelletsbrännare i cc oljepanna och vi gör av med ca 10 säckar per vecka. 19 grader inne och värmer upp cirka 180 m2. Har ca 20 cm isolering i väggarna och 40 cm ekofiber på vinden. Tilläggsisoleringen av taket sparade mkt pellets.
41 svar · 16,7k läst
Hyvel-Bengt
Hyvel-Bengt: [citat] Sedär, det låter ju bra! Tror det är den där på Blocket som står i Flen som han ska åka och titta på. Vi får se var det slutar...
45 svar · 11,2k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Har någon provat att kakla med kalkbruk, dvs murkalk, sand och vatten? Jag föreställer mig att det vad man gjorde före det att cementbaserade bruk och senare cementbaserade fix med tjosan i blev allenarådande. Om det går att kakla med kalkbruk skulle jag föredra det, ffa för att det går att laga/återanvända/modifiera hursomhaver, till skillnad mot cementbaserat bruk som biter sig fast
2 svar · 7,7k läst
M
MickeMitt: Gjorde så gott jag kunde, kanske hjälper något. Rören som kommer och går, sett framifrån 1 Expansionskärl, 150 liter slutet. 2 Retur från radiatorerna in i 4 vägs shunt i pannan. 3 Till radiatorerna, cirkulationspump, från 4 vägs shunt i pannan. 4 Varmvatten. 5 Kallvatten. Pump P1 går när pannan blir varm, differenstermostat 1, en äldre fyrkantig plast modell sätter jag vid vilken
22 svar · 4,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Fläkten får luften i rummet att cirkulera bra vilket jag tycker medför att temperaturen stiger fortare när man eldar Clas Ohlson har haft en modell på rea i dagarna?
1 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.