Hej,

Jag och sambon har köpt ett hus från -24 som vi flyttar in i snart.
Det finns en bef. Murad skorsten i huset, och jag undrar vad det kan gå på ungefärligt att installera en kamin i ett sådant läge?

Någon som har någon erfarenhet av det?

Mvh

ullet
Jag fick nyss en offert på drygt 40' kr, men det inkluderar slang genom skorstenskanalen 6 m. Bara kaminen kostar typ 13', resten installation.

Contura i5 som jag fick installerat 2013 kostade 13000 för kamin och täckgaller , 9000 för rör (ca 10-12 m), 8500 för arbete (före rot).

Hej,

Har du några uppgifter om skicket på skorstenen? För annars så ska du börja med att kontrollera den med provtryckning som utförs av sotaren för lite drygt 2000kr, utifrån det så får du antingen ett ok att installera eller diverse åtgärdsförslag (slang eller glidgjutning). I ett hus från -24 så ska du hur som helst inte hoppa över detta om du inte har några färska uppgifter på skorstenens skick.

När ovanstående är gjort så är det dax att installera kaminen, det finns ju som du vet en uppsjö av märken så det är bara att välja den man vill ha och som passar till det utrymme den ska sitta i. Moderna kaminer och gamla hus kan vara en utmaning. Därutöver kommer vad den ska användas till, dvs uppvärmning eller mys-faktor. Se upp med att köpa en begagnad då dessa redan kan vara behäftade med fel eller bara tar väldigt korta vedlängder.

Slutligen ska sotaren göra en efterkontroll för ca 1500kr.

För egen del landade installationen av en kamin av modell Mysen 45 plus installationskit o skyddsplåt samt glidgjutning av en rökkanal och sotarkostnader på ca 20000kr. Utöver det har jag satt på en skorstenshuv vid takbytet men den kostnaden är inte med i svaret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.