Jag kan rekommendera folk att börja röka olika goa grejer. Halloumi inbakad i bakplåtspapper i en putsnätstub för rökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag rullat in lite halloumi i bakplåtspapper. Det stoppar jag in i en tub av putsnät som passar in i sotluckan i murstocken på ovanvåningen.
Rökningsanordning med bakplåtspapper invirad halloumi i putsnät, införd i murstockens sotlucka.
Skapa konto

Jag eldar i vedspisen med utvalda vedpinnar av körsbär, ek, al (klibbal) och ask. Försöker hålla rökgastemperaturen låg men eldar som vanligt, lite tjockare vedträn.
Gammal vedspis med eld i brännkammaren, används för att röka mat.
Skapa konto

Ost och chili har jag rökt än så länge. Allt blev väldigt gott. Jag tänkte göra chipotlesås, chipotles en adobo.
Nu behöver jag hitta strömming så jag kan göra böckling. Sutare blir gott rökt också, men det får bli en som har mindre diameter än 10 cm.

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Stenolofanders skrev:
Jag kan rekommendera folk att börja röka olika goa grejer...
Nja, du skall nog inte uppmana folk att börja röka på.
Det här är ju trots allt ett familjeforum...

Mikael_L
Hahaha :D Vilken galen idé :cool:

Men varför inte, det där är väl att kombinera nytta med nöje :thumbup: (och en god portion lek.)

Vilken fantastisk idé!

Det gäller att inte låta några aromatiska kolväten gå förlorade

exerg skrev:
Här talar en fackman!

Vilka kolväten är aromatiska, och vilka är illaluktande :)

He he, tycker ni denna idé är udda så lyssna på den här rökaren: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/598083?programid=950

exerg skrev:
Nä precis, detta måste ju vara GDSarens bästa motsvarighet till cyklonrening och skrubber o sånt som di renar rökgaser med i fjärrvärmeverken!

Appropå familjeforum så uppskattar hela familjen rökat. Mellanpojken rökte en habanero och bälgade yoghurt och flämtade i en halvtimme efter att ha smakat den, fast det var nog inte pga den lätta röksmaken.

Annars har ju ordet aromatiskt nåt allmänt positivt över sig, men snackar man aromatiska kolväten finns det både roliga och mindre roliga såna: https://www.livsmedelsverket.se/pro...lokaler-hantering-och-hygien/rokning-och-pah/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.