Hej!

Jag har en Nibe Pellux pelletspanna som har börjat strula.

När man startar pannan så drar reläet (knäpper till i det) och det lyser rött som det alltid gjort. Men det kommer inte fram 220v till uttaget för matarskruven. Det kommer 90v och när man mäter uttaget så surrar det i reläet, annars är det tyst. Det måste väl ändå vara reläet som är trasigt?

Elektriskt relä monterat i skåp med synliga anslutningar och röd samt grön indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en länk till reläet: https://www.proswede.nu/product.html/rela-vs116k-230/24v-rod-vaxlande-kontakt-16-a-1-modul

Hittar ingenstans på dom vanliga affärerna man kan köpa dessa relä. Finns dom bara i elbutiker?
 
"Vanliga affärer" har nog inte din-monterade reläer. Vanligast är kontaktor-typen och inte ett växlande relä med signallampa som ditt har.
Låter skumt att det skulle bli ett stort spänningsfall över reläet. Oklart hur du mäter fram 90 resp. 230 V.
Ett relä är en enkel grej som sällan lägger av.
Om möjligt kan du ju testa att förbikoppla reläet och se att efterföljande utrustning fungerar som en ska.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.