Hej!
Jag har en Nibe Pellux pelletspanna som har börjat strula.
När man startar pannan så drar reläet (knäpper till i det) och det lyser rött som det alltid gjort. Men det kommer inte fram 220v till uttaget för matarskruven. Det kommer 90v och när man mäter uttaget så surrar det i reläet, annars är det tyst. Det måste väl ändå vara reläet som är trasigt?
Här är en länk till reläet: https://www.proswede.nu/product.html/rela-vs116k-230/24v-rod-vaxlande-kontakt-16-a-1-modul
Hittar ingenstans på dom vanliga affärerna man kan köpa dessa relä. Finns dom bara i elbutiker?
Jag har en Nibe Pellux pelletspanna som har börjat strula.
När man startar pannan så drar reläet (knäpper till i det) och det lyser rött som det alltid gjort. Men det kommer inte fram 220v till uttaget för matarskruven. Det kommer 90v och när man mäter uttaget så surrar det i reläet, annars är det tyst. Det måste väl ändå vara reläet som är trasigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en länk till reläet: https://www.proswede.nu/product.html/rela-vs116k-230/24v-rod-vaxlande-kontakt-16-a-1-modul
Hittar ingenstans på dom vanliga affärerna man kan köpa dessa relä. Finns dom bara i elbutiker?
"Vanliga affärer" har nog inte din-monterade reläer. Vanligast är kontaktor-typen och inte ett växlande relä med signallampa som ditt har.
Låter skumt att det skulle bli ett stort spänningsfall över reläet. Oklart hur du mäter fram 90 resp. 230 V.
Ett relä är en enkel grej som sällan lägger av.
Om möjligt kan du ju testa att förbikoppla reläet och se att efterföljande utrustning fungerar som en ska.
Låter skumt att det skulle bli ett stort spänningsfall över reläet. Oklart hur du mäter fram 90 resp. 230 V.
Ett relä är en enkel grej som sällan lägger av.
Om möjligt kan du ju testa att förbikoppla reläet och se att efterföljande utrustning fungerar som en ska.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om du har spänning före reläet men inte efter, och du har manöverspänning, då är det med all säkerhet reläet som är trasigt. Du behöver inte just detta fabrikat och modell utan kan nog välja fritt en modell med samma egenskaper (manöverspänning och kontakter).
https://www.elbutik.se/category.html/arbetsstromsrela
https://www.elbutik.se/category.html/kontaktorer
https://www.elbutik.se/category.html/arbetsstromsrela
https://www.elbutik.se/category.html/kontaktorer
Klicka här för att svara
