7 895 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Vad sysslar sotarna med ?
För 3 månader sedan va det lapp i lådan att sotaren skulle komma ( simab) sotning och kontroll av eldstäder. Sotarn kom ,sotade och fick betalt. Dock kände jag inte igen sotaren sen tidigare.
Ny lapp i lådan i dag från skorstensfejarmästarna syd om sotning kontroll och stoftsugning. Är detta resultatet av avregleringen ? Fått om rengöring av imkanaler som såg väldigt officiellt ut också, detta avböjde jag dock och dyrt var det.
Ny lapp i lådan i dag från skorstensfejarmästarna syd om sotning kontroll och stoftsugning. Är detta resultatet av avregleringen ? Fått om rengöring av imkanaler som såg väldigt officiellt ut också, detta avböjde jag dock och dyrt var det.
Du ska inte släppa in någon sotare som inte är den som din kommun har avtal med!
Du kan ansöka om att låta någon annan än den avtalade sotaren sota hos din kommuns räddningsnämnd, om du önskar en annan sotare.
Brandskyddskontroll får bara utföras av den som har avtal med kommunen.
Imkanal har inte längre krav på rengöring av sotare i småhus. Du är dock själv skyldig att håll den i bra skick.
Tyvärr så har avregleringen lett till att en massa sotarföretag och andra utnyttjar folks okunskap om reglerna för sotning, rengöring av imkanaler och brandskyddskontroll.
Förebyggandeavdelningen på den räddningstjänst kan svara på vilken firma som har avtal i ditt område, och vill säkert gärna veta vilka andra lycksökare som är i farten. Det pågår en del rättsfall mot firmor som utger sig för att ha avtal, men inte har det. Ser att du bor i Skåne. Det är där det varit mest problem med detta vad jag hört (arbetar själv i räddningstjänsten).
Du kan ansöka om att låta någon annan än den avtalade sotaren sota hos din kommuns räddningsnämnd, om du önskar en annan sotare.
Brandskyddskontroll får bara utföras av den som har avtal med kommunen.
Imkanal har inte längre krav på rengöring av sotare i småhus. Du är dock själv skyldig att håll den i bra skick.
Tyvärr så har avregleringen lett till att en massa sotarföretag och andra utnyttjar folks okunskap om reglerna för sotning, rengöring av imkanaler och brandskyddskontroll.
Förebyggandeavdelningen på den räddningstjänst kan svara på vilken firma som har avtal i ditt område, och vill säkert gärna veta vilka andra lycksökare som är i farten. Det pågår en del rättsfall mot firmor som utger sig för att ha avtal, men inte har det. Ser att du bor i Skåne. Det är där det varit mest problem med detta vad jag hört (arbetar själv i räddningstjänsten).
OK, det var en variant jag inte sett tidigare. Måste ju finnas något i avtalet som reglerar hur kommunen ska delas dem emellan kan man ju tycka...
Här har vi avtal med en firma som i sin tur har en annan som underentreprenör då de inte klarar hela kommunen själv. Men då är det ju ordning på det.
Här har vi avtal med en firma som i sin tur har en annan som underentreprenör då de inte klarar hela kommunen själv. Men då är det ju ordning på det.
Antar att du bor i Lomma eller Staffanstorps kommun. De har, som en del andra kommuner i södra Skåne, en modell som går ut på att man kan välja mellan tre olika sotningsföretag. Gör man inget val får man SIMAB eftersom de fick flest "poäng" vid upphandling. Anledningen till detta är att det är ett stort bolag som har råd med många iso-certifiering, kundtjänst o.d. och säger alltså inget om kvaliteten på det utförda arbetet. Risken är t.o.m. att man får det sämst utförda jobbet om man väljer dem eftersom jag vet att de har väldigt många hus per dag och att de har stor omsättning på personal så risken är att man får någon som knappt har jobbat innan. Det andra företaget är Skorstensfejarmästarna syd och de som sotar i respektive kommun för dessa är de "gamla" sotarna som har gått där i tusen år. Den tredje är Hans Lundqvist har jag för mig och deras grej är att de använder roterande verktyg, vilket kostar mer eftersom det tar längre tid. Roterande verktyg är väldigt effektivt, ofta nödvändigt, om man har tjära men annars är det bortkastade pengar. Dessutom har alla sotarfirmor tillgång till roterande verktyg ändå om det skulle behövas.
Tanken är ju som sagt att man väljer ett företag och då behöver man inte ha med de andra att göra om man inte vill byta. Om de sen aviserar kunder som deras konkurrenter har vet jag inte men troligen är det nog problem med administration om du har fått avisering från två företag. Att tre företag ska sitta med samma kontrollbok och ibland gissa vad de andra företagen gör måste ju vara en mardröm.
Vem det här systemet med att man får välja skulle gynna vet jag inte. För företagen blir det en massa administrativt klydd och för sotarna blir det längre körningar mellan husen vilket innebär mer stress och sämre kvalitet om man har ont om tid. Som privatperson vet jag inte heller hur man skulle kunna ta ställning till något här om man inte har insyn eller särskilt intresse. Om man inte är nöjd med den sotaren som brukar komma brukar det ändå alltid gå bra att önska att någon annan kommer i de kommuner som bara har ett sotningsföretag.
Tanken är ju som sagt att man väljer ett företag och då behöver man inte ha med de andra att göra om man inte vill byta. Om de sen aviserar kunder som deras konkurrenter har vet jag inte men troligen är det nog problem med administration om du har fått avisering från två företag. Att tre företag ska sitta med samma kontrollbok och ibland gissa vad de andra företagen gör måste ju vara en mardröm.
Vem det här systemet med att man får välja skulle gynna vet jag inte. För företagen blir det en massa administrativt klydd och för sotarna blir det längre körningar mellan husen vilket innebär mer stress och sämre kvalitet om man har ont om tid. Som privatperson vet jag inte heller hur man skulle kunna ta ställning till något här om man inte har insyn eller särskilt intresse. Om man inte är nöjd med den sotaren som brukar komma brukar det ändå alltid gå bra att önska att någon annan kommer i de kommuner som bara har ett sotningsföretag.
Bor nog i samma kommun. Gjorde valet för ca ett år sedan, men ngt gick galet så jag har haft två firmor som kommer hit med bilen och gärna vill sota. Har rett ut det nu, men har förstått att det varit rörigt för många.
Klicka här för att svara