Byggahus.se

Ved och sol - Inkoppling av acktankar?

1. aroncbds
    Tillbyggare · Kronoberg · 104 inlägg

aroncbds

Tillbyggare
    Hej!

Jag håller på att bygga en ny vedanläggning med följande bestyckning:

- 6 st solfångaren á ~1000kWh/år från Finspångs Solvärme AB (har tänkt ladda acktankarna via VVX)
    - Vedpanna: Baxi Innova 50kW
    - Acktank 1: Dalatanken på 950L (med 2st VV-slingor á 12m)
    - Acktank 2 (buffert): 1800L
    - Acktank 3 (buffert): 1000L
    - 2 st Zilmet expansionskärl på 200L/st

Bifogar Finspångs principskiss för inkoppling av deras solfångaren mot acktank via en värmeväxlare.

Min tanke är att erhålla värme från solfångarna mellan tidig vår-sen höst, för att sedan elda på vintern. Planen är att solfångarna laddar acktank #1, och när den är fulladdad så fortsätter laddningen mot nästa tank. Jag tänkte dock att det kanske vore smidigt att kunna stänga av en eller flera tankar under sommaren, så att man snabbare erhåller tappvarmvatten under den perioden.

Så frågan till er är kort och gott hur jag bör koppla in mina acktankar parallellt med vedpannan? :) Några aspekter kring skiktning?

Tack för alla råd/tips på förhand!

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Lite tunna rör från solfångaren för att koppla på pannan , kan du tänka dig att gå upp i dim på
    delar av anläggningen , samt en grövre ventil 1 tum , som är ganska normalt för vedpannor

3. D
    Besserwisser · E · 17 983 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    1 1/4" rekommenderas från Baxi. Det skulle nov vara vettigt med ett vinterläger där man laddar den kallaste tanken med solfångaren. Då får man lite nytta av den även under eldningssäsongen.

Skissa upp det totala kopplingsdchemat så får dubsäkert kommentarer.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.