Byggahus.se

Mura skorsten från scratch

  1. Keexet
    Medlem · Uppsala · 478 inlägg

    Keexet

    Medlem
    Hej alla goa forumbesökare och kunnigt folk, hoppas ni orkar läsa allt jag har att dela med mig av!

    Har letat på lite olika ställen på nätet efter information i detta ämne, men det mesta handlar om att renovera eller bygga till befintlig skorsten. Väldigt lite info, eller erfarenheter hur man gör det från början. Det är ju en "gedigen frågeställning" och många frågor som kräver svar här, men jag tänkte att man måste ju börja någonstans, så jag börjar med att veva igång en tråd så får vi se varthän det barkar.

    Bakgrund: ett enplanshus med källare från 1972 som tills införskaffandet värmts med direktverkande el, numer sköts driften av två värmepumpar (en per plan) och elradiatorerna används som "backup", med en termostat ställd på ca 5 grader. På husets ritningar från 72 och som jag förstått det, bygglovsgrundande material, finns en skorsten och två eldstäder inritade. Dessa eldstäder och skorsten byggdes dock aldrig, det finns olika myter och sägner om varför det är så.:p Någon som har kläm på vad juridiken säger, bör man ansöka om nytt bygglov för denna skorsten?

    Idag används huset som sommarstuga, men besöks så ofta det går, året runt och jag ska inte sticka under stol med att jag tänker att jag kanske en dag ska flytta dit. Källaren är oisolerad, men efter ett tag varm nog att vistas i även de kallaste nätterna tack vare elektricitet. Och även om strömavbrotten är tillräckligt få för att det inte ska vara något problem, är tanken på en eldstad rena drömmen och nostalgiker som man är längtar man efter att få titta in i öppna spisens sken och bara låta sig hypnotiseras. Dessutom finns gott om "skog" på tomten, så man kan försörja sig själv på värme till viss del.

    Nog om det, vad jag är ute efter är att bolla alla tankar och idéer som kan tänkas komma upp när detta ämne dryftas. Något som går i linje med ritningarna är att det tycks vara förberett för skorsten i huset även om den aldrig byggdes. Dels kan man i källaren se att taket har "puts" på en kvadratisk yta på platsen för den inritade skorstenen. Dels kan man skymta något som tyder på detsamma under verandans golv upptill. Jag vet att en placering intill "yttervägg" inte är optimal ur uppvärmningssynpunkt, men genomföringen mellan våningsplanen blir så mycket bättre på det viset och placeringen av eldstäder lättare.

    Tak i källare:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skorsten.jpg


    Lock under altan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20151213_141041.jpg


    Ritning:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skorsten1.jpg


    Nu postar jag inte alla bilder på ritningarna, men de visar klart att skorstenen löper från källarplan med en eldstad där och upp till verandan med en eldstad där också.

    För att försöka nysta i detta från någon ände, tänker jag mig att undersöka om det över huvudet taget är så att detta kan ha något med en tänkt skorsten att göra. Enklast ter sig detta att börja uppifrån, såga upp verandan och grotta sig neråt för att se vad som döljer sig där.

    Idén, även om den ter sig väldigt omständlig i förhållande till att köpa en modulskorsten, är att mura sig en egen skorsten från scratch. Mycket på grund av att tidsresurserna i det här fallet är större än pengaresurserna och jag har förstått att skorstenspiporna är oresonligt kostsamma, men också för att få rätt stuk och att jag är av uppfattningen om att en murad skorsten är en ovärderlig ackumulator av värme jämfört med rören som köps idag. Därtill har man fler alternativ på eldstäder, åtminstone en av eldstäderna tänker jag mig ska vara av modellen "öppen spis" om det inte är en helt förkastlig lösning ur värmesynpunkt.

    Drömscenariot vore två eldstäder på vardera våningsplan, jag har förstått att det inte är mycket jobbigare att mura fler pipor (tre, fyra eller fem) när man ändå bygger från grunden. Annars är ett slags minimum för att det ska kännas värt besväret, en eldstad per våningsplan. På källarplan blir det således en kamin i sovrummet, samt en öppen spis eller kamin i "allrummet". På bottenvåningen i den "öppna planlösningen" vore en öppen spis eller en snygg glasad kamin, allra mest åtråvärt, jag kan även tänka mig en vedspis för funktionens skull. Att ha en eldstad på verandan (som kanske glasas in i framtiden) är ju en onödig lyx så jag lyssnar villigt på olika respons även i denna fråga. För att skorstenen ska bära sin egen vikt, bör den muras från källaren och därför strävar jag även efter eldningsmöjligheter på båda våningarna. Men vilka slags eldstäder som kommer på fråga är egentligen av underordnad karaktär här, jag vill försöka forska i själva skorstensprojektet.

    Jag förstår att utmaningen ligger i att få det hela rakt och tätt. Bra litteratur kanske kan fyndas på antikvariat och det verkar även som att "tenico" har lite till salu, men fler inputs på källor till information vore tacknämligt. Jag är även ute efter konkreta tips på frågor som om det ens är lämpligt att mura en skorsten intill en yttervägg i en oisolerad källare? Var ska serviceluckor och spjäll sitta? Ska man ha en ventilationskanal? Måste alla kanaler går hela vägen om någon eldstad finns på övre våningen? Vilka delar bör bestå av eldfast tegel och vilka duger vanligt tegel åt? Hur penslar jag skorstenen inuti? Hur blir det med passager mellan våningsplan och tak med avseende på brännbara material? Vilken puts ska man använda? Osv, osv. Ni märker kanske att jag kommit i kontakt med flera spörsmål, men är långt på det klara med hela förfarandet. Detta projekt kan få ta ett par år och det är uppflyttat som ett av de högst prioriterade projekten för huset nu, OM det ens är möjligt. Bäst vore att få ut en erfaren skorstensmurare på platsen så man kan få tips och trix på hur man ska börja, för att sedan ha nämnde person som konsult i vissa kritiska skeden. Ska kolla på bygden om någon känner någon som kan.

    Men som sagt; jag börjar med att veva igång en tråd här, så får vi se var vi landar! :)
     
  2. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 472 inlägg

    PNO

    Medlem
    Några svar:

    Vad gäller avstånd vid bjälklagsgenomgångar och dylikt så gäller idag funktionskrav, max 85 grader på brännbara delar. Ett bra allmänt råd för att åstadkomma det finns här:
    http://umesotning.se/?page_id=77
    Bläddra runt under byggbestämmelser för fler bra råd.

    Är en kanal för lång i en gammal skorsten brukar man fylla kanalen med sand eller annat icke brännbart bös såsom tegelbitar, murbruksrester m.m. och lägga ett lock av murbruk på den nivå man önskar ha sin nya botten. Kanaler som aldrig varit avsedda att gå längre ner brukar vara helt igenmurade hela vägen ner under botten. Så endera murar du alla kanaler hela vägen ner och fyller dem efteråt eller så murar du bara kanalerna så djupa som du önskar och kör fulltegel under.

    För eldstäder som ansluts med stålrör såsom gjutjärnskaminer så avslutar du bara kanalen med en plan botten alldeles under inmurningsstosen som anslutningsröret sedan ansluts i. Sotlucka och spjäll sätter du lämpligen i anslutningsröret.
    För vedspisar och dylikt som ansluts stumt bakåt så murar du kanalen djupare än anslutningen och sätter en sotlucka på någon lättåtkomlig plats nere vid botten. Spjäll går endera att sätta i kanalen eller så köper du en spis med inbyggt spjäll (mycket enklare). Inmurade spjäll i kanalen är en typisk startplats för dels soteldar och dels sprickor i murstocken.

    Öppen spis är en typiskt urdålig uppvärmningslösning. Det är inte ovanligt att en öppen spis drar ut i stort sett lika mycket luft som den värmer = totalt värmetillskott nära noll.

    Skorsten vid yttervägg brukar ställa till problem på grund av att man, i alla fall förr, krävde att skorstenen var högre än nocken. Det ger en väldigt hög skorsten över taket. Det i sin tur leder till stora problem när man ska sota skorstenen. På stålskorstenar brukar man lösa det med en lucka på behändig höjd över taket och sedan sotas skorstenen så att säga både uppåt och neråt därifrån. (för övrigt en riktig idiotlösning om man råkar ut för soteld. Det är skitsvårt att släcka en soteld genom en sådan liten lucka). Men jag har aldrig sett någon sådan lösning på en tegelskorsten. Jag är dock osäker på om fortfarande är krav på skorsten över nock.

    Vill du komma billigt undan så går det ju utmärkt att bygga en egen isolerad stålskorsten. Finns lite tips i länken ovan om det med. Det var ganska vanligt att göra så på 70 och 80 talet. Jag har dock sett en del otäcka exempel på olämpliga genomföringar på dylika skorstenar, men det finns det å andra sidan på moderna modulskorstenar också...
     
    • Laddar…
  3. Keexet
    Medlem · Uppsala · 478 inlägg

    Keexet

    Medlem
    Tack för att du tog dig tid att läsa och svara. Jag suger i mig av det du säger och funderar vidare. Skorstenens höjd borde inte bli ett jätteproblem då taket är ganska flackt, men jag ska mäta vad höjdskillnaden mot nock blir, men mycket mer än en meter borde det inte bli. Jag läser på länken du postade den verkar informativ och pedagogisk. :) Att en öppen spis är opraktisk ur uppvärmningssynpunkt hade jag läst tidigare, men det känns mer och mer relevant ju fler som säger det. Varför jag ens tittat ditåt är att jag bott i två lägenheter (vet att det är skillnad från villor) med öppen spis och när man eldat i dessa har det blivit väldigt varmt. Skulle man till och med avråda att mura en öppen spis i ett uterum (veranda el. glasad altan)? Hade jag haft vattenburen värme i kåken hade vattenmantlat tett sig mycket attraktivt. Men jag siktar in mig på olika kaminvarianter tills vidare.

    Följdfrågor som dök upp direkt dock; kan det vara relevant med fler än en "imkanal" (ventilationskanal) om man murar en skorsten? Och, har en stålrörskorsten någon vidare egen värmeackumulation att tala om, eller får man göra avkall på det till fördel för en enklare konstruktion?
     
  4. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 651 inlägg

    thomas33

    Renoverare
    Enklast är att mura med färdiga skorstenblock. Finns med en eller flera kanaler och i princip staplas de bara på varandra.
    Hemsida40.png
     
  5. R
    Medlem · Västernorrland · 1 581 inlägg

    Räknenisse

    Medlem
    Har fått för mig att en anledning att inte göra traditionella tegelskorstenar vid eftermontage handlar om vikten.
    Inte kunnig själv, men tänker att det kan vara en fråga att ta med i funderingarna.
    Hur mycket förberedd blev källargrunden?
     
  6. Keexet
    Medlem · Uppsala · 478 inlägg

    Keexet

    Medlem
    Ja de färdiga blocken som finns verkar ju enkla att jobba med men hur många pipor måste man ha för tex fyra eldstäder och vad kostar en sån lösning? Jag har bara fått för mig, efter vad jag hört från vänner och bekanta, att det drar iväg något enormt, inte sällan blir pipan långt dyrare än kaminen. Men finns det något ekonomiskt alternativ i detta är det ju väldigt intressant. Dessutom hur får men det snyggt? Fejktegel utanpå, eller klär in det i plåt? Hur mycket värme ackumulerar detta alternativ jämfört med andra?

    Vikten, tja det har slagit mig att en murad skorsten kanske blir så tung att det inte spelar någon roll om den står på en dikt betonggrund mot mark ett par meter under marknivå? Vad jag har sett så finns det inga ritningar på just plattans tjocklek och om den skulle vara förstärkt på nämnda ställe. Kan förstås bläddra igenom dokumenten nästa gång jag är på plats. I ett annat projekt har jag tänkt att bila ur en del av plattan, då kan jag få ett hum om dennes tjocklek i dagsläget och hur det ser ut inunder.

    Ni som kan något om hållfasthetslära, kan man armera upp befintlig platta genom att gjuta en klack innan man börjar mura? Eller är det som oftast, underarbetet som är det viktiga?

    Kul med respons hursomhelst!:)
     
  7. T
    Medlem · Blekinge · 7 236 inlägg

    Thomas_Blekinge

    Medlem
    Hursomhelst borde du avlägsna allt organiskt skräp under huset.
     
  8. T
    Medlem · Blekinge · 7 236 inlägg

    Thomas_Blekinge

    Medlem
    Vad gäller bygglov: finns skorsten inritad på bygglovsritningen (den som är stämplad eller finns på kommunen) så kan du alltid ersätta den gamla skorstenen med en ny av samma omfattningen. Men troligen finns inga papper på sotning eller brandskyddsbesiktning så det tillkommer innan idrifttagning.
     
  9. Keexet
    Medlem · Uppsala · 478 inlägg

    Keexet

    Medlem
    Ja det är många måsten och borden när man är husägare, och jag är ju husägare på "hobbybasis". Klart man borde städa under altan, men man kommer inte in under den, så hur gör man det lättast? Piassavakvast och försöka skrapa ut det så gott det går? Det är kanske bara drygt 10cm glipa mellan mark och altan i framkant. Torrt som fnöske är det iaf därunder och de små pinnarna som syns på bilden går åt i rasande takt när man ska elda i badtunnan så de är snart borta. har haft en tanke på att utöka altan och då kommer den gamla troligtvis att rivas upp, med ordentlig uppstädning som ett moment.

    Det finns ingen "gammal skorsten" det är vad hela tråden handlar om, att bygga en helt ny utifrån ingenting. Att den finns på ritningen är lite konstigt, men så tycks ju huset också vara förberett för den. Förstår att sotning och besiktning kommer på tal, men det ser jag som en egen trygghet och inte en bestraffning, då är det värre med bilbesiktningen isf.

    Jag har funderat vidare på detta och undrar om han inte planerat att lägga skorstenen "utanför" kåken. För ytterväggen i källaren linjerar nog med ytterväggen på bottenvåningen. Jag ska mäta detta nästa gång jag är på plats. Då faller ju mycket av argumentet med att mura en skorsten för den ackumulerande värmeverkans skull och man kanske lika gärna kunde dra en smidigare pipa istället? Tiden får utvisa detta. jag är nu främst intresserad av att samla så mycket kunskap om skortensmurning som möjligt.

    Som jag ser det nu blir nästa steg att öppna upp altanen och börja grotta i detta ovanifrån, men det blir tidigast framåt vårkanten när det är lite behagligare att vara utomhus. Jag har fullt upp med andra projekt inomhus just nu. Kan uppdatera denna tråd med vad jag kommer fram till om det skulle vara av intresse.
     
  10. Keexet
    Medlem · Uppsala · 478 inlägg

    Keexet

    Medlem
    Det tog sin lilla tid det här, men nu har jag öppnat upp altan för att titta in under locket. Svårt att lyfta av locket helt och därför också svårt att fota. Men jag tror jag måste bända isär locket för att lyfta av det helt och det har jag inte för avsikt att göra idag.

    [​IMG]

    Det rör sig alltså om ett färdigt schakt som jag mäter till 2m djupt (ca 1,1x1,1m i bxh). Kanske är det så att "krosset" i botten fyller schaktet delvis så att det egentligen är något djupare? Källarvåningen har strax under 2m i takhöjd, plus det som golvet "bygger" så om schaktet skulle gå ända ner saknas kanske en halvmeter eller så är det tänkt redan från början att skorstenen inte skulle gå ända ner.

    Väggen på vänstersidan i bilden är den som leder till källaren och det verkar "förberett" så till vida att det inte sitter puts på väggen på detta ställe, varken på in- eller utsidan.

    Så det verkar onekligen som att detta skulle vara ett skorstensschakt, men är det särskilt lämpligt för det? Vad hade ni gjort? Extra källartrapp, bygga skorsten, djup och smal badtunna eller något annat innovativt? Det dåliga med schaktet som jag ser det är att det kommer upp "utomhus", dvs skorstenen ligger inte "i" huset, men frågan är om en välisolerad modern modulskorsten ger någon värme ändå? Oavsett placering menar jag?

    Skorstenens placering gör å andra sidan att den inte tar någon plats inne i huset och stora delar av den blir ju dold. Det möjliggör även en eldstad på altanen om man vill och det borde inte vara svårare att göra en genomföring in till vardagsrummet i bottenplan heller. Det är ju träväggar där, men det finns väl grejer för det också.
     
  11. Keexet
    Medlem · Uppsala · 478 inlägg

    Keexet

    Medlem
    Jag ska även tillägga att jag reviderat uppfattningen om fyra eldstäder och murad skorsten. Enkelheten i en modulskorsten är tilltalande och det räcker nog egentligen med två eldstäder, en för vardera våningsplan. Men allt är ju beroende på kostnad och komplikationer.
     
  12. N
    Medlem · 1 534 inlägg

    Niq

    Medlem
    Jag skulle påstå att en isolerad modulskorsten inte avger mycket värme alls. En gammaldags i tegel hjälper till att hålla hela huset varmt. Om den är i huset. Gammla hus byggde man ju oftast runt en stor murstock som gick rätt genom hela huset och som höll hela huset varmt. Jag är ingen expert på skorstenar men av bekanta som själva murat tegelskorstenar så har jag hört att det inte ska vara så svårt men ganska mycket jobb.
     
  13. D09
    Medlem · västra götaland · 9 392 inlägg

    D09

    Medlem
    Jag har en isokern Modul med en pipa ( ångrar att jag inte valde 2 )

    Den blir inte speciellt varm med för och nackdelar. Den fixar en sotband men man får inte den där varma murstocken genom huset då.

    Lätt att mura dock och är tillåtande kring närliggande brännbart.

    Anser att det är en bra skorsten i ett modernt hus.
     
  14. H
    Medlem · Österbotten · 6 249 inlägg

    heimlaga

    Medlem
    Jag tycker det där schaktet ser ut att vara ett påfyllningsschakt för antracit eller ved som skulle till pannrummet nere i källaren.

    Att bygga skorstenen genom altanen utanför yttervägg är inte värmeekonomiskt vettigt. Fast man vet inte vad sorts tokigheter de hittade på på 70-talet. Man borde åtminstone få in skorstenen innanför en isolerad yttervägg. En möjlighet skulle vara att bygga en vägg kring den på altanen.

    Att mura en tegelskorsten är inte alls svårt. Folk bara vill tro att det är svårt och modulskorstensförsäljarna vill ju gärna förstärka den vanföreställningen så de får sälja en mindervärdig produkt.
    Jag har varit med och gjort det ett par gånger och tyckte inte alls att det var svårt men det tog betydligt mer tid än en modulskorsten.
     
  15. Keexet
    Medlem · Uppsala · 478 inlägg

    Keexet

    Medlem
    Jag är rätt säker på att det är ett skorstensschackt då den icke-existerande skorstenen är inritad på samma ställe på ritningarna och dessutom har det aldrig funnits något pannrum i detta hus. Jag har en relativt bra historia på huset då det bara haft en tidigare ägare innan mig och det var han som byggde huset 1972. Jag träffade honom aldrig personligen då han gick bort året innan huset såldes till oss. Men hans fru har kunnat berätta en hel del och däribland vet vi att han hade för avsikt att bygga skorsten, men något fick honom att ändra sig. Huset hade bara direktverkande el när vi köpte det.

    Men jag håller med om att det är värmeekonomiskt ovettigt att dra skorstenen utanför huset, en liten vinst med det är att det inte tar någon plats.

    Frågan skulle snarast kunna ställas:

    Skulle du använda dig av schacktet, eller placera skorstenen på ett helt annat ställe inne i huset fast med mer jobb som följd?

    Jag skulle även tycka det vore intressant med tips litteratur kring skorstensmurning, det enda tipset jag fått hittills är att leta på antikvariat, men om det fanns något mer specifikt tips så är jag idel öra.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.