Har letat på http://www.termoventiler.se efter den PDFn du hänvisar till men inte hittat den, vet du vad den heter?

L Leif i Skåne skrev:
Glöm inte att titta på vedpannornas Rolls- Royce enligt sotaren på jobbet
Kungen av pannor :) Solo Inova!

Gå till Ladomat hemsida där finns ritningar med förklaringar på varför man kopplar på ett visst sätt.
Det mest avancerade är en CTC rördragning med olika inkoppling för vinter eldning (mest värma huset) samt sommarvärme elda en gång i veckan för varmvattenpoduktion.
Optimalt är att ha fler tankar så man kan ha 2 parallell kopplade för varmvatten och övriga serie för för buffring. = tanken för VV töms sist.

Med din koppling måste du elda länge för att få varmvatten på sommaren.

Separat luftning på toppen är att föredra det finns automatiska ventiler. Då kan man sätta exp- kärlet på golvet.
 
Läste igenom den, hittade ingen CTC rördragning, bara allmänna råd.

L Leif i Skåne skrev:
Läs här !!! Alla 3 kapitel
[länk]
 
Gör som Andreas skrev och sök/läs olika trådar kring detta på forumet, allt du någonsin behöver finns att hitta. Din första skiss är inte långt från vettig standardkoppling. Som sagt kan du bättra lite var du tar ut anslutningar för elementen och även hur expansionen ordnas.
 
  • Gilla
aroncbds och 1 till
  • Laddar…
L
Att koppla in sig på exspantionsledningen är ju inga problem , det är ju samma vatten ,
 
Problemet med öppet exp- kärl är at det måste placeras några meter över högst belägna element. Det måste också ha en skvallerledning som man ser när man fyller på vatten.
Ofta är pannan i källarn, och dra ledningar upp genom huset ända till nåcken är kanske dyrare än att sätt dit ett exp-kärl med tryckblåsa.
 
Hej hittade inlägget här.

https://www.byggahus.se/forum/threads/seriekoppling-eller-parallellkoppling.59590/

På jobbet hade vi detta men det gäller att husägaren förstår skillnaden mellan serie o parallell
och ställer om fyra kulventiler vår och höst för att utnyttja de olika metoderna bäst för högsta förtjänst. Kör normalt två tankar parallellt för varmvattenproduktion övriga tre tankar serie. :geek:
 
L Leif i Skåne skrev:
Problemet med öppet exp- kärl är at det måste placeras några meter över högst belägna element. Det måste också ha en skvallerledning som man ser när man fyller på vatten.
Ofta är pannan i källarn, och dra ledningar upp genom huset ända till nåcken är kanske dyrare än att sätt dit ett exp-kärl med tryckblåsa.
Varför måste det sitta några meter över elementet?
 
Det är en gammal tanke kanske främst från tiden då kärlen anslöts från elementens stigare någonstans på övervåningen. När det sen också började komma till pumpar i värmesystemen och dessa ibland sitter i returledningen kunde då trycket i den delen sänkas ca: 0.5 x tryckfall pga strömmningsmotståndet och därigenom suga in luft via tex packboxar på ventiler osv. Även risk för att syresatt vatten från kärlet kan komma lättare in i cirkulationen.

Med en normal koppling med expansion direkt från panna/tankar till kärl är det inte så väsentligt att hålla mer än botten i höjd med elementens topp och sen se till att nivån är ok.

TS kan som sagt söka lite på forumet det finns många exempel på både kallkoppling och bra sätt att ordna avluftning via öppen expansion vid ackumulatorer, även övrigt kring hur man tar ut avstick till shuntar, balanserar rörlängder i laddkretsar mm.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Visst.
I vanliga fall gör man två Flugor på smällen och monterar expansionskärlet på vinden. Dels är det ur vägen och dels kommer det över översta radiatorn.
 
L Leif i Skåne skrev:
Glöm inte att titta på vedpannornas Rolls- Royce enligt sotaren på jobbet
Kungen av pannor :) Solo Inova!

Gå till Ladomat hemsida där finns ritningar med förklaringar på varför man kopplar på ett visst sätt.
Det mest avancerade är en CTC rördragning med olika inkoppling för vinter eldning (mest värma huset) samt sommarvärme elda en gång i veckan för varmvattenpoduktion.
Optimalt är att ha fler tankar så man kan ha 2 parallell kopplade för varmvatten och övriga serie för för buffring. = tanken för VV töms sist.

Med din koppling måste du elda länge för att få varmvatten på sommaren.

Separat luftning på toppen är att föredra det finns automatiska ventiler. Då kan man sätta exp- kärlet på golvet.

jag måste bara få göra lite inlägg, varför tar folk en sotare som en mästare på vedpannor? dom jag träffat har noll koll på hur vedpannorna idag fungerar.. dom kollar mest på sotet och hur lätt det är att sota. .Men d är långt ifrån hur bra en panna är.
 
Staffans2000
De sotare jag träffat på har haft "noll koll" på det mesta, framförallt sina jobb!
 
Redigerat:
De borde ju ha bättre koll på det här med förbränning än vad rörkrökare har. Av någon anledning är det ju oftast de som konsulteras när det gäller pannor och pelletsbrännare. Att det sedan finns de som inte fattar vad de håller på med förekommer tyvärr på många håll. De gör bara som de brukar göra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.