Ett gammalt oljefat eller motsvarande plasttunna som pelletsförråd kan räcka upp till en vecka. Om huset är rimligt isolerat borde ca 5 pallar räcka hela den kalla delen av året om du bor i mellansverige.

B BrokenArrow skrev:
Ett gammalt oljefat eller motsvarande plasttunna som pelletsförråd kan räcka upp till en vecka. Om huset är rimligt isolerat borde ca 5 pallar räcka hela den kalla delen av året om du bor i mellansverige.

Hej! Jag garn kollat en del på en Janfire med tillhörande vecko silo, det kan man få för under 5000:-. det som oroar mig mest är att man hör att pellets är så dyrt att elda med. I närheten där vi bor lakan man köpa pellets för 1800:- pallen, det blir 10800:-/år för 6 pallar villken jag tror vi klarar oss på, och det är inte så dyrt enligt mig? Däremot vill jag värma varmvattnet året runt så det går säkert åt någon pall till? Huset är ca 139 +97 kvm + källare

Pellets är dyrare i drift än bergvärme, men investeringen är klart lägre. Dessutom håller du murstocken varm så att skälvdrags ventilationen funkar, lite spillvärme på vind och källare är också bra.

dof dof skrev:
1800:- per pall är bra pris, betalade 2050:- sist jag hämtade. Om du köper en janfire lägg in denna i budgeten också : [länk]

Då får du längre gångtid på brännaren, går mindre pellets och mindre slitage på bla tändelementet.

Tack för tipset! Måste man ta hem en rörmokare som justerar in brännare efter installationen eller är det något man fixar själv? Hur gör du sommartid, värmer du enbart varmvattnet med pellets då eller kör du med el?

D Daniel 109 skrev:
Pellets är dyrare i drift än bergvärme, men investeringen är klart lägre. Dessutom håller du murstocken varm så att skälvdrags ventilationen funkar, lite spillvärme på vind och källare är också bra.
Okej, tack för värdefull information!

Jag har alltid justerat brännaren själv är inga större konstigheter. Svårt att få den 100% men det blir tillräckligt bra. Jag kör pellets året runt, har inte ens möjlighet att köra el.

dof dof skrev:
Jag har alltid justerat brännaren själv är inga större konstigheter. Svårt att få den 100% men det blir tillräckligt bra. Jag kör pellets året runt, har inte ens möjlighet att köra el.
Okej, hur stort hus har du? Och hur många pallar gick det åt för dig? Finns det någon bra beskrivning att få tag i för injistering av en Janfire flex a?

1 och 1/2 planare med full källare i mellersta norrland. Total uppvärmd yta ca 150m2. Går ca 6 pallar per år. 1 pall per månad under vintern då det är som kallast. Har dock en stor förbrukare i varmvattnet i och med 3 små barn och en fru som gillar att bada. Grovinställningen finns väl beskriven i manualen till brännaren. Sen kan det hända att man får finjustera lite genom att titta på röken och färgen på askan.

Okej, då är det som hemma ungefär, jag har 2 små troll och en fru som gillar att bada!

Jag har läst att många har problem med Janfire flex a, byte av elektronikbox är tydligen vanligt? Jag har fått möjlighet att köpa en Ecotec bioline 20, är detta en bättre brännare?

Kolla på http://www.pellets.info/ och jämför vad andra har fått för problem med sina olika brännare. Bioline o Ariterm bequem är undermatade brännare och har lite mer delar som slits. Du får tex en ny Ulma eco med skruv för ca 14000

Redigerat:
Vi kör Flex-A sedan 12 år. Har bytt elektronikboxen mest för att jag inte var helt säker på att jag fick rätt på kondensatorbytet. Det var egentligen onödigt. Då jag kör bil till-och-från jobbet brukar jag svänga förbi Byggmax och få med mig 16 säckar en gång i veckan. Jag försöker hitta de billigaste säckarna. Det brukar inte vara att köpa en eller flera pallar.

(Som kuriosa använder vi även pellets till att ha som strö för hästarna. Inte det billigaste men enormt tidsbesparande.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.