S
smurfen72: Vet inte om du läste där men du uppfattade i alla fall det du läste felaktigt.
44 svar · 10,0k läst
leby
leby: Jag har dragit kanalen med keramisk massa, det är ju ett alternativ till rör/slang tror jag även sett en tråd om andra här på bh
4 svar · 944 läst
M
mårre: Tack för alla svar. Jag väntar till nästa år med konverteringen. I vinter ska jag elda med ved i min gamla panna. Hoppas den håller en vinter till. Det får bli en ny panna också. Antingen bara pellets eller kombinerat med ved. Acktankar och solfångare finns med i planen också. En kollega berättade om att hans svärföräldrar fick mögel på vinden efter att dom börjat med bergvärme.
5 svar · 1,7k läst
L
Liteavvarje: [citat] Det med förkortningar kan ställa till det :confused:, skorstensmurar brukar vara i tegel eller putsade och därmed brandhärdiga
7 svar · 33,0k läst
·
E
exerg: De flesta kondensrör är 110 mm och var sällan längre än 3 m och kan då med fördel tas bort.
22 svar · 26,8k läst
·
D
Daniel 109: De borde ju ha bättre koll på det här med förbränning än vad rörkrökare har. Av någon anledning är det ju oftast de som konsulteras när det gäller pannor och pelletsbrännare. Att det sedan finns de som inte fattar vad de håller på med förekommer tyvärr på många håll. De gör bara som de brukar göra.
28 svar · 10,2k läst
·
D
Daniel 109: Har man dubbla blandningsventiler kan man se till att ta så mycket värme som möjligt från botten. Om det är värt det vet jag inte.
11 svar · 3,0k läst
·
D
Daniel_76: Tack till er bägge för tipsen och tankarna. Någon av er som kör kombon själva? :)
3 svar · 2,2k läst
V
Vortex: Lika bra att avsluta detta. Sotaren har nu varit här och gjort kontroll. Med beröm godkänt förutom att flytta några steg på taket och säkra upp spjällhandtaget. Det brinner fint, så nu är det bara att elda på framöver! Ville man säkra upp den lite tyckte han att vi kunde glasa in tre av sidorna, men var absolut inget krav.
18 svar · 3,4k läst
·
D
Daniel 109: 1 1/4" rekommenderas från Baxi. Det skulle nov vara vettigt med ett vinterläger där man laddar den kallaste tanken med solfångaren. Då får man lite nytta av den även under eldningssäsongen. Skissa upp det totala kopplingsdchemat så får dubsäkert kommentarer.
2 svar · 2,9k läst
·
Ztigge1
Ztigge1: Jo det gör det! Tack ...då kanske jag kan olja upp den lite...
4 svar · 3,0k läst
P
Pilblad: Ok, tusen tack
2 svar · 6,0k läst
·
O
Othahaiti: Vi kör Flex-A sedan 12 år. Har bytt elektronikboxen mest för att jag inte var helt säker på att jag fick rätt på kondensatorbytet. Det var egentligen onödigt. Då jag kör bil till-och-från jobbet brukar jag svänga förbi Byggmax och få med mig 16 säckar en gång i veckan. Jag försöker hitta de billigaste säckarna. Det brukar inte vara att köpa en eller flera pallar. (Som kuriosa
26 svar · 7,3k läst
O
Othahaiti: Vi kör med en Flex-A sedan 12 år i en panna från -86 som värmer upp ett hus från 1899. Brännaren har svalt alla sorters pellets genom åren och de enda reparationerna har varit två fläktar och några kondensatorer i elektronikenheten och i skruvmotorn. Fläktarna dog värmedöden då jag inte sotade tillräckligt ofta... Vi kör pellets enbart när det behövs värme i huset. Ung
8 svar · 3,6k läst
D
Daniel 109: 75% låter som siffran för överförbränningspannan. Jag håller just på att släng ut en sådan. Jag har inga siffror, men min uppfattning är att verkningsgraden är klart lägre. Effekten ska vara 60kW, det går inte att komma i närheten av den effekten mer än mycket tillfälligt, snitteffekten är klart lägre. Jag kommer att ersätta min panna med en 30kW panna och räknar då med att
2 svar · 5,3k läst
·
Magnus Gille
Magnus Gille: Jag funderar på att köpa den här kaminen: http://www.heta.dk/list/543/scandia-6304 Någon som har erfarenhet av tillverkaren/modellen?
0 svar · 2,1k läst
H
Hrodebert: Pannan har aldrig varit inkopplad där den står nu, utan är ersättning för en tidigare panna som frusit sönder. Det är ju inga konstigheter att koppla vatten på och se om den är tät, men den ser faktiskt riktigt bra ut invändigt (det som går att se). Pannan har gått med pelletsbrännare där den plockades ur tidigare, men jag har en idé om att kunna elda ved i den, därav att det
6 svar · 3,7k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Glömde ju säga, Själva utförandet i den tråden är väl inte exemplariskt, han använde ju t ex armering, vilket man inte ska göra. Men den bjuder ändå på lite erfarenheter om det, t ex att stenarna bör vätas först osv. Man märker rätt tydligt var han gör fel eftersom han skriver att han gör det med vilje.
23 svar · 19,1k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Det finns ställbara termostatventiler också och du kan ha magnetventiler och temperatursensorer. Jag kan till viss del förstå behovet att kunna styra laddtemperaturen men tror inte du vinner nåt särskilt på det. Laddkoppel (laddomat och termovar mfl) är driftsäkra och har stor genomströmning. Det lär snarast vara en fördel att de pumpar runt vattnet i pannan tills den kommit upp i
1 svar · 1,6k läst
Myhran
Myhran: den har värmelagrande magasin men ganska låg vikt ca 220 kg det är lite svårt o hitta omdömen etc på nätet köper man en ny kamin så blir det för många år framöver det plåtskrället jag har nu har stått sen 1978 gissar jag
2 svar · 1,5k läst
kulle
kulle: Här hittar du reservdelar http://www.eldkraft.se/kategori/Pelletsbrnnare-JANFIRE-Reservdelar-FlexA
2 svar · 2,5k läst
N
Nybyggarn: En liten tanke bara; om du ändå ska installera själv och det är trångt i ladugården kanske det skulle gå att bygga ut eller bygga ett fristående litet hus till panna och acktank så att anläggningen blir så bra och lättskött som möjligt. Den ska ju förhoppningsvis hålla många år framöver, och det går ju inte att komma ifrån att vedeldning är lite tids och arbetskrävande, så
9 svar · 2,3k läst
·
Myhran
Myhran: behöver ett kaminrör på ca 4-5 m i rostfritt var hitta det..... ny kamin och skorsten ryms inte i budgeten så får bli att hitta ett längre kaminrör.....
0 svar · 744 läst
J
jestland: [citat] Bakväggen bucklade sej och fick till slut sprickor och hål.
6 svar · 9,3k läst
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: [bild] De kluvna typerna har samlat sig ;) [bild] Om det hadde rymts lite mindre i vedboden så hade den här blivit snyggare. Nu ser det ut som ett häxbol och det är ju inget fint. [bild] ....... :)
74 svar · 21,7k läst
·
tensiden
tensiden: Vi fick rengöra glaset väldigt ofta förra året. I år inte alls mycket. Jag misstänker att det beror på att vi denna vinter nästan uteslutande eldat väldigt torr björk mot att vi tidigare blandat träslag samt värmeloggs.
10 svar · 20,0k läst
·
Rönnerdahl
Rönnerdahl: Spåntekniv kommer från svärmor som växte upp i Annedal på 30-talet. Kanske är det en ytterst lokal variant av Göteborgsdialekten.
47 svar · 19,6k läst
·
Y
Yngvee: Är den till salu? Anslutningsdim?
9 svar · 2,3k läst
D
Daniel 109: Andreas: Det är ingen som påstått att pannan kan stå i garaget. Men räknas en panna som öppen låga? Dieselvärmarna som är vanliga i den miljön är definitivt öppen låga. Men en panna är ju inte öppen.
13 svar · 2,9k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rtbj%C3%B6rk
1 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.