Hej alla, för snart 10 år sen när vi byggde vårt hus installerade vi också en större täljstenskamin och har under vintrarna eldat i denna mer eller mindre varje dag sedan dess. En gång i veckan har jag "askat ur" den och också gnussat rent glaset på insidan.
Jag har under de här åren alltid använt Yes Powerspray till rengöring, spraya på, vänta en stund och sen torkat av - man har ju dock fått upprepa detta en fyra/fem gånger innan glaset blivit skinande rent igen.
Nu i vinter har jag provat på ett par gånger att doppa ett fuktat papper i lite aska och gnugga med det då jag läst att det ska vara så bra - och faktum är ju att det är ruskigt effektivt!!
Men....
Jag tycker dock att det ganska snabbt började bli allt svårare och svårare att få glaset riktigt rent igen... Kan det vara så att askan repar glaset och att sot fastnar lättare/hårdare efter bara ett par gångers fläckvis rengöring med aska?
Någon annan som tänkt/reagerat över detta?
Cheers!
/Rikard
Jag har under de här åren alltid använt Yes Powerspray till rengöring, spraya på, vänta en stund och sen torkat av - man har ju dock fått upprepa detta en fyra/fem gånger innan glaset blivit skinande rent igen.
Nu i vinter har jag provat på ett par gånger att doppa ett fuktat papper i lite aska och gnugga med det då jag läst att det ska vara så bra - och faktum är ju att det är ruskigt effektivt!!
Men....
Jag tycker dock att det ganska snabbt började bli allt svårare och svårare att få glaset riktigt rent igen... Kan det vara så att askan repar glaset och att sot fastnar lättare/hårdare efter bara ett par gångers fläckvis rengöring med aska?
Någon annan som tänkt/reagerat över detta?
Cheers!
/Rikard
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Jag rengör också glaset med aska på ett fuktigt papper. Jag tyckte också att det gick otroligt bra första gångerna men nu på senare tid har jag tyckt att det blir svårare igen. Men jag tror faktiskt att det fortfarande går lika lätt. Det som hänt är att jag vant mig vid att det skall gå så lätt. Ungefär som när man köper en ny dator eller telefon. Första veckan är de otroligt snabba och sen när man vant sig så blir man lika irriterad på att det går trögt som innan.
Jag värmer huset med pelletskamin i vardagsrummet sedan drygt tio år tillbaka. Tvättar glaset dagligen då jag fyller på pellets och vill kunna se elden. Har aldrig använt annat än blött tidningspapper och aska. Förstår inte hur ni har kunnat repa glaset!
Tror inte att det repar glaset med aska. Men en tanke är att yes sprayen kanske bildar någon sorts yta som gör att det är lättare att göra rent på nytt. En annan tanke är om du bytt trädslag som du eldar så kanske sotet fastnar på ett annat sätt.
Vi fick rengöra glaset väldigt ofta förra året. I år inte alls mycket. Jag misstänker att det beror på att vi denna vinter nästan uteslutande eldat väldigt torr björk mot att vi tidigare blandat träslag samt värmeloggs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden