1 581 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Laddomat alternativer?
Jeg skal installere en Kratki Amelia vannmantlet peisinnsats på hytta. Den skal jobbe mot en akkumulatortank på 750 liter. Her trengs jo noe i mellom for å styre ladingen, og "standardalternativet" er vel en Laddomat 21-60. Men jeg synes den virker noe enkel i konstruksjonen? Så vidt jeg skjønner starter pumpa når ovnen fyrer opp via en temp-sensor på røykgassrøret, og en enkel termostat sørger for å sende vann tilbake til ovnen som holder en gitt temperatur (f.eks 67 grader). Vil man endre temperatur må termotstat fysisk byttes.
Etter å ha fungert mer på dette virker det som en bedre løsning hadde vært:
- Temp-sensor som måler vanntemperatur i ovnen og ikke starter sirkulasjon overhodet før vannet har nådd f.eks 90 grader
- Turtallsregulert pumpe som går så skate som mulig for best skiktning, hastighet øker om ovnstemperaturen stiger over set-point.
- Elektronisk styring av shunt der man selv kan velge både tur- og rreturtemperatur. Returtemperatur styres av shunten og turtemperatur av hastigheten på pumpen (f.eks innstilt på delta 20 grader):
Termovantiler har en med avansert løsning som de kaller Laddomatic TCC, men det finnes svært lite info om denne. Ser ikke ut til at den bruker turtallsregulering av pumpe heller?
Har noen erfaring med Laddomatic, evt. finnes det andre gode alternativer? Jeg foretrekker klart løsninger der jeg enkelt kan eksperimentere med forskjellige temperaturer, uten å måtte fysisk bytte dyre termostatpatroner.
Etter å ha fungert mer på dette virker det som en bedre løsning hadde vært:
- Temp-sensor som måler vanntemperatur i ovnen og ikke starter sirkulasjon overhodet før vannet har nådd f.eks 90 grader
- Turtallsregulert pumpe som går så skate som mulig for best skiktning, hastighet øker om ovnstemperaturen stiger over set-point.
- Elektronisk styring av shunt der man selv kan velge både tur- og rreturtemperatur. Returtemperatur styres av shunten og turtemperatur av hastigheten på pumpen (f.eks innstilt på delta 20 grader):
Termovantiler har en med avansert løsning som de kaller Laddomatic TCC, men det finnes svært lite info om denne. Ser ikke ut til at den bruker turtallsregulering av pumpe heller?
Har noen erfaring med Laddomatic, evt. finnes det andre gode alternativer? Jeg foretrekker klart løsninger der jeg enkelt kan eksperimentere med forskjellige temperaturer, uten å måtte fysisk bytte dyre termostatpatroner.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Det finns ställbara termostatventiler också och du kan ha magnetventiler och temperatursensorer. Jag kan till viss del förstå behovet att kunna styra laddtemperaturen men tror inte du vinner nåt särskilt på det. Laddkoppel (laddomat och termovar mfl) är driftsäkra och har stor genomströmning. Det lär snarast vara en fördel att de pumpar runt vattnet i pannan tills den kommit upp i temperatur: det motverkar kondens mot pannans kalla botten. Jag skulle ägna min kreativa kraft åt annat istället.
Klicka här för att svara