L
LaT: "Vem det här systemet med att man får välja skulle gynna vet jag inte..." Jag gissar att valfrihets talibanerna varit framme, för dem är valfrihet en princip fråga som inte har något med nytta att göra.
10 svar · 7,9k läst
D
Daniel 109: Temperatur teorin tror jag inte på. Men om detärspik i veden så koncentreras vikten av veden på enstaka punkter. Det kan absolut påskynda slitaget på keramiken.
11 svar · 6,9k läst
·
J
johanpelle: Clasohlsson har sålt riktiga proffsgrejor för sotning, fungerar bra. Jula säljer oanvändbara kinesiska sotviskor.
8 svar · 5,3k läst
E
emjay: Hur gick det med detta? Vad kom du fram till?
6 svar · 3,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] "Telly Savallas" med dig skämta aprillo!? Givetvis är det en kokplatta. De vågformade flänsarna är till för att öka den värmeöverförande ytan. Staffan
11 svar · 3,0k läst
·
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: Koppla in båda inget annat finns på kartan tycker jag. Det är samma sak med akumulatortankar som med mycket annat. ;) Ju mer desto bättre:)
7 svar · 1,7k läst
V
ViperTim: Ignorera mitt tidigare inlägg. Gick ned för att ta en titt på packningen mellan brännare och panna, se vilket skick den var i. Märkte direkt att fästerna som drar in brännaren mot pannan hade skruvat loss sig på ena sidan, vilket gjorde att brännaren hängde löst med en glipa mellan panna och brännare. Packningen såg jätte fin ut så drog åt skiten och nu får pannan stå och gå
78 svar · 17,3k läst
·
G
Gicka: Hej! Skulle behöva dryfta en tanke med de kunniga i forumet: Kan man köra en kylspiral i vedpannan som ett kamrörsbatteri? Till saken hör att luft/vattenvärmepump (m. 200l beredare) ska samverka med panna och ackar och ack-volymen är 2x500l (finns INGEN plats för större/fler ackar). Fundering på systemlösning som följer: Kallvatten går genom kylvattenspiral och vidare till pumpen. Vid
0 svar · 1,5k läst
B
Boan: kulverten ligger frostfritt, så det ska mycket till..
112 svar · 17,4k läst
·
S
schmakita: Torxskalle och slagskruvdragare, lossar perfekt i princip alltid.
14 svar · 8,5k läst
·
A
AndersS: Jo visst brinner gran bra men tyvärr också snabbt. Men vilket som är bäst avgörs också vad det är man eldar i för något, dvs kan kamin/panna ta emot mycket snabbrinnande energi? Jag brukar använda barr till att tända upp i kaminerna, sedan blir det någon from av löv. Men det beror ju också på vad man har tillgängligt just då. Det jag är lite försiktig med är ek där jag alltid
7 svar · 5,4k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: ETA och Hargassner har sonden innan konvektionsdelen. Man kanske får ett bättre mätvärde där?
8 svar · 4,3k läst
·
J
Joohans: Pannan sotades i fredags eftermiddag vid installation av nya brännaren ja har motdragslucka på rökröret på pannan. Skorsten är inte längesen dom sotade. Ja har 8mm pellets. Min gamla bequem från 03 gick fin utan problem tills den gick sönderbä för en vecka sen
5 svar · 2,7k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag köpte en skål därifrån 2012. Den ser fortfarande ut som ny. https://www.byggahus.se/forum/biobransle/205220-kopa-keramik-2.html Jag beställde min nålarmerad. Ring och klaga
1 svar · 3,4k läst
emwgrni
emwgrni: Titta på blocket på liknande, skulle gissa ca 500-800kr/tank så får du sålt dom. Pannan är till återvinningen. Så någon enstaka tusen lapp kan du nog få prylarna...
1 svar · 1,7k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: 1) antar att ni vill ha bort tältet? Annars ligger den kanske hyfsat där ändå? Presenning funkar men se till att regnet rinner av. Ännu hellre plåtar, men de blåser å andra sidan av. 2) möglig ved är otrevlig att hantera men är möglet bara ytligt (svartmögel) finns värmevärdet kvar. Ta gärna inte in möglig ved i bostaden. Ved med svamp har inte mycket värmevärde kvar, sånt
1 svar · 3,0k läst
S
svante.a: Det är nog så som du beskriver, men det är rätt frästande att köpa en 10 år gammal v35 för en struntsamma.
2 svar · 6,3k läst
J
jestland: Tillverkaren gabriel tyckte det är normalt att måsta byta kassetten med 10 års mellanrum. Deras första förslag var att köpa en ny kassett för 15 000 spänn... :x De beskyllde mej för att jag "eldat fel" i kakelugnen. "En eldstad som varar i generationer" står det på hemsidan.... hmmmmm. Förde den skadade kassetten till en metallverkstad och betalade själv 3000 kronor för reparationen.
2 svar · 3,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är ju det där med typgodkännandet och kravet på anslutningsdiameter i manualen. Om det bara är en kort bit rör så är det ju enkelt att hugga upp ett större hål och mura in ett nytt anslutningrör/stos på 150 mm. Tegel och kalkbruk som är det som du hittar i ett 40-talshus är väldigt enkelt att riva. En vanlig borrmaskin och en längre borr så är kalkbruket borta runt en
10 svar · 4,2k läst
·
bruka
bruka: [citat] Uttrycket stjälpt ved används inte här men gissar att det är löst i en hög? Men beroende på hur mycket luft det är så skulle jag gissa på att om du travar upp den kapade veden så blir det mellan 5 och i bästa fall 7 m3.
18 svar · 15,1k läst
A
Arne999: Folk säljer ju pannor som inte är så gamla så det borde la gå att få relativt billigt. är ju inte ute efter nån panna från 80-90 talet som stått oanvänd i 10 år precis... får man en ny för 25k kanske det kan vara värt iof. Med gratis ved så är den ju intjänad snabbt beroende på hur man räknar.
8 svar · 2,5k läst
B
bondrängen: Har du bara drag i skorstenen så är det inga problem. Självklart om man eldar typ kartong och är lite het så är det inte otimalt ! Men det är en ''vedpanna'' Skiktning är perfekt både ladda och ta ut hos mig har 4*500 l
15 svar · 19,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Nej, inga erfarenheter ännu, har precis börjat fundera på detta själv.
4 svar · 2,1k läst
A
Arne999: Njä selmac säger ju ingenting vettigt .....frågat flera ggr och får bara idiotsvar
4 svar · 1,6k läst
kulle
kulle: http://www.eldkraft.se/produkt/Eldfast-gjutmassa-25kg
1 svar · 1,0k läst
·
V
Vandogen: Effekten på min är som följer: Olja 20 000 kcal/h (ca 24kw) Koks 12 000 kcal/h (ca 14 kw)
17 svar · 4,9k läst
G
gårdsnissen: Kolla på: https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga-tjanster/virkespriser/ (anges i m3fub) Har köpt grövre bokved och den var rättså rak (mycket rotbitar) - dock tungarbetat... Uträknat på tid har jag betalat ca 1000 - 2000 :-/tim för lastbil med släp (transport plus last och lossning). Transporten är en inte oansenlig del av vedkostnaden.
2 svar · 2,5k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: [citat] Varför så litet system?
18 svar · 8,9k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: [citat] Hur vet styrenheten var ändlägena är? Är det justerbara mekaniska stopp på Belimomotorn eller kan man begränsa reglerområdet min/max inom 0-10v i styrenheten?
11 svar · 5,3k läst
·
V
Viktor_F: Det tog sin lilla tid men jag testade att sätta en styrplåt som tvingar primärluften uppåt mot taket av vedutrymmet och blockerar kortaste vägen till hålet i keramiken. Det gjorde stor skillnad, nu brinner pannan betydligt jämnare och jag behöver inte gå dit och peta ihop veden (vilket ändå inte är möjligt eftersom plåten även blockerar möjligheten att sticka in petpinnen). Utan
1 svar · 5,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.