Byggahus.se

Viadrus - nåt nytt?

1. A
    Medlem · Norrbotten · 61 inlägg

AxelAxel

Medlem
    Stött på annonserna för tjeckiska Viadruspannorna. Spontant låter det ju solitt med gjutjärnspannorna som säljaren lindquist heating berömmer. Priset är ju konkurrenskraftigt. Men pannorna får också mycket kritik på diverse forum. Förhållandevis låg effekt verkar vara huvudkritiken, att de inte kommer upp i de 75 procents effekt som man utlovar. Och det kan mycket väl stämma. Men vill ändå fråga här om det är någon som känner till att det kan ha skett någon modifikation på pannorna senaste åren som kompenserat för kritiken i Sverige?

• Laddar…
  2. Kalle Johanson
    Medlem · Östergötland · 90 inlägg

Kalle Johanson

Medlem
    Effekt är ett mått på hur mycket energi du får ut under ett visst tidsintervall; Hur fort du kan fylla på värmet. Egentligen bara ett mått på pannans storlek. När pannmånglarna, som hade betyg två i fysik i högstadiet pratar om ' hur effektiv en panna är' menar dom i själva verket 'vilken verkningsgrad pannan har'. Verkningsgraden är ett mått på hur mycket av veden som blir värme och hur mycket som passerar oförbrännt eller oavkylt. En bra panna förbränner veden fullständigt och överför all den väme till pannan så att det som blir över precis räcker för att rökgasen ska kondenseras ovanför skorstensmynningen (annars blir det blött i skorstenen). Viadrus överförbränningspannor klarar inte något av dessa krav vid vedförbränning eftersom dom är tillverkade för förbränning av kol. Vad deras underförbränningspannor gör vet jag inget om men eftersom siffran 75% nämns hoppas jag att det inte är dom du menar..

3. D
    Besserwisser · E · 17 951 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    75% låter som siffran för överförbränningspannan. Jag håller just på att släng ut en sådan.

Jag har inga siffror, men min uppfattning är att verkningsgraden är klart lägre. Effekten ska vara 60kW, det går inte att komma i närheten av den effekten mer än mycket tillfälligt, snitteffekten är klart lägre. Jag kommer att ersätta min panna med en 30kW panna och räknar då med att få ut mer effekt i snitt.
    Det finns ingen möjlighet att pannan är miljögodkänd, så jag gissar att man inte får installera den. Det går inte att göra ett större vedinlägg om det finns glöd i pannan, då blir det för mycket gaser och den puffar rök åt alla håll. Behöver man mycket värme är det kontinuerlig passning som gäller, och då är man inte i närheten av märkeffekt.

Det positiva som finns med pannan:
    Den kommer sannolikt att hålla mycket länge. Hela pannan är i gjutjärn och det finns ingen elektronik eller annat som kan gå sönder. Den funkar säkerligen mycket bra som bojsten.

Har jag inte lyckats övertyga dig om att det är en skitpanna så kan du få köpa min. :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0201.JPG

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.