V
vaniljvodka: [citat] Underbara kopplingar!!!
2 svar · 7,3k läst
S
SkaneErik: Nej, jag tror inte att en genomströmningsberedare passar. Jag har visserligen sett en med riktigt stor kapacitet, men den hade en effekt på 18kW! :o En vanlig elektrisk VVB på ca 100 l och en blandningsventil, såsom Carman föreslog, skulle nog vara den bästa lösningen!
22 svar · 13,0k läst
L
Lurvnos: Borde kanske ligga under byggbloopers... Det rann undan dåligt i tvättstället, lat som man är pytsade jag i lite kaustiksoda, och spolade med lite varmvatten.       -Morrrrrr... sade i vattenlåset. Och sedan lite till.... -Morrr...... gurgel.... Efteråt hade kröken på röret som går från vattenlåset ner i golvet fått ett konstigt utseende, plasten hade "vikit sig" som om man bockar
0 svar · 2,1k läst
T
Tompa01: [citat] Håller med, det är behagligare att tina rör under sommaren ; :) ;) Har du tryck från hydroforen men inte in i huset så låter det som fruset rör. Men det borde inte påverka pumpens beteende. (Prova att lufta pump och sugslang) Frös pumpen så låter det nära till hands att rören i närheten har frusit, Kanske med en ev läcka som följd. Jag skulle börja i den ändan. Kör upp
3 svar · 2,7k läst
A
AndersS: Det blev en Hilti 805
6 svar · 5,3k läst
klister
klister: Jag har inga ritningar. Kan tillägga att jag bilade upp hela golvet i badrummet och tvättstugan ner till plattan plus att jag bilade fram stammen. Jag hade många rör i golvet. kall-varmvatten och värmelledningsrör som går längs hela rummet, och avloppsrör. Det var inga problem. Betongbitarna spricker liksom loss från rören när man närmar sig dom.
6 svar · 4,9k läst
T
Tompa01: Om man inte behöver ha muffen kvar så går det hyfsat enkelt och snabbt att med ett nytt blad av bra kvalitet i bågfilen såga av röret. Sedan skarva slätända mot slätända med en jet koppling. http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/avloppsror/mark_overgangsmuff.html Passade utmärkt på mina gjutjärnsrör. Tompa
9 svar · 22,0k läst
T
Tompa01: Kan tänka mig att det är svårt att täta takgenomföringen om skorsten och avluftning sitter tätt ihop. Jag skulle lägga dem en bit ifrån varandra. Att sätta en vinkel på avluftningsröret spelar ingen roll. Tompa
3 svar · 4,7k läst
S
sigpl: Om du gör ett eget lås kan du göra ett avstick som kommer upp bredvid karet. Du kan plugga det och dölja det under en rostrfri lucka. Vid rensning öppnar du luckan och stoppar ner rensfjädern via avsticket. Jag vet inte vad branschreglerna säger men Murphy säger att om nåt kan gå fel så....
3 svar · 5,4k läst
S
sigpl: Låt de sticka upp mer än du behöver så sågar du av dem sen när du vet exakt. Det räcker med ett rör - du skarvar sen med dubbelmuff.
1 svar · 3,9k läst
S
sigpl: Krypgrunden måste du ju alltid kunna komma åt för inspektion ! Jag hade iofs inte lagt avloppsrören där med risk för frost (om det inte är en varmgrund vill säga). Om du kan gömma avsticket till köket i sockelutrymmet är det väl helt OK. Lägg det då i bjälklaget.
1 svar · 2,9k läst
S
synpunkter: Så din fråga är vad det kostar att borra efter eget vatten?
2 svar · 5,3k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Hej och välkommen! Det verkar som om denna fråga/(svar) finns här också: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5
1 svar · 3,6k läst
S
synpunkter: Slangen är bla av estetiska skäl inte aktuellt. Magnus förslag lät mer intressant - om jag fattat rätt... Det lutar åt att rörmokaren får rycka ut i en kvart för 500 spänn igen...
2 svar · 2,1k läst
S
Svenstorp: Hej! Vi har ett sommarhus där vi äntligen ska anlägga ett riktigt avlopp och dra in rör för toa. Jag har för mig att jag sett någonstans att man kan dra avloppet genom väggen i stället för att bila upp betongplattan och dra rören genom golvet. Det är ju klart arbetsbesparande att dra rören genom väggen men jag vet inte om detta är en bra lösning i det långa loppet. Någon som har
0 svar · 5,6k läst
payman
payman: Det är absolut därifrån. Nåväl, jag får ta dit en rörpulare för kontroll.
2 svar · 4,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Ooops, ja sånt "kosttillskott" vill man ju inte veta av.... Sensmoralen på mitt "vanliga" projektjobb brukat annars vara: Skit In -> Skit Ut ;) Att få någon återbäring av kommunen kan nog "skita" sig ;D
1 svar · 3,7k läst
P
ppalm: kan vara så att en backventil e kass eller att du saknar det helt i någon kran vilket gör att varmvattnet går över i kallvattenledningen. Prova spola kallt och känn sedan på kallvattenröret under bänken om detta blir varmt.
2 svar · 4,9k läst
P
ppalm: Tänk på att dom ej är underhållsfria. Dom skall sitta sö högt som möjligt så inte vatten trycks upp denna väg vid eventuella stopp. vet inte någon spec direkt. Har setta att vissa monterat detta på golvet brevid WC stolen :-?
3 svar · 2,5k läst
U
Uffe_xx: [citat] :) Okej, monterade två anläggningar för ca 15 år sedan och de båda hänger i sin RF ståltråd, det blir lite tyngd annars från pumpen till slangkopplingarna som jag tyckte var onödig.. Men visst låter det lite om man står tätt intill vid till och frånslag.  ::)
7 svar · 7,3k läst
I
IngoJ: Jag tänker mig snarare ett galler på golvet, kanske 600*1200 med någon slags rensbar brunn under. Det kommer inte vara ett problem att det torkar ut tror jag, vi bor på landet med djur...
3 svar · 3,1k läst
D
Dozen: Är det någon som har erfarenheter av AquaBra vattenreningsfilter? Fördelen verkar vara att man använder sin befintliga hydrofor. Vilka problem fixar filtret?
0 svar · 4,9k läst
klister
klister: gott! Tackar
3 svar · 5,5k läst
P
Per_B: Kan du inte göra en liten isoleradlåda och sätta över som en mössa, sedan kan du komplettera med en frostvakt. Per
4 svar · 3,7k läst
R
Riwallen: Har en vacuum vntil under diskbänken. Funkar SKITBRA :o Drog om min avluftning och drog den igenom taket. Var väl inga problem bara borra och skaffa tegelpanna med avluftningshål. Att dra den igenom väggen är inte att rekommendera. Lukten letar sig in jag lovar.
9 svar · 4,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag får faktiskt tryckstötar även med 15-rör från min inte jättegamla maskin. [/quote] Visst kanman få det men ju klenare rör destå värre blir tryckstötarna pga högre hastighet i röret. /Patrik[/quote] Jo jag förstår det. Får väl montera nån sån där tryckslagsdämpare så är saken ur världen.
6 svar · 5,6k läst
M
montana: [citat] Tack för länken!
1 svar · 5,3k läst
R
TN-Funkis: Kan bli isproppar i toppen på ett oskyddat 110-rör om väderleken och kondensutfällningen sammanfaller, och som nämndes tidigare kan småfåglar komma in på vårkanten när dom jagar boplats och det verkar "varmt o gott" från röret......
5 svar · 9,3k läst
N
nallebjorn: Lite mer om detta står t.ex. på http://www.bkr.se/branschregler/tillagg1.pdf samt http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=124
2 svar · 6,7k läst
C
CarMan: jag fick kräma på bra med svetsen, så det fins inte en värmetång i värden som kan hetta upp röret tillräckligt ! om 4-5 år så ska kök & tvätstuga renoveras & då kn jag dra vattnet dit en kortateväg & helt skippa dessa rör. jag funderar på att lägga ett litet rör från denna punkt & ut bakom tröskeln i hallen. sen när jag gjuter iden så fyller jag utrymmet runt
12 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.