11 588 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Rörbockning, tips sökes.
Hej! Köp ett bra bockverktyg. Där finns gradskala så du kan se hur mycket du har bockat röret. Det finns även markeringar för var centrum på röret hamnar i förhållande till böjen.
Sen är det bara övning som gäller. Har man hållt på ett tag så kan man jobba efter ögonmått
Har tyvärr inga tips på hemsidor..
Sen är det bara övning som gäller. Har man hållt på ett tag så kan man jobba efter ögonmått
Har tyvärr inga tips på hemsidor..
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Har ett Biltema verktyg sedan tidigare och det är inget vidare >
Får ta i så man blir grön för att bocka halvhårda rör, mjukglödgade går dock bra fast dessa bockar man ju åandra sidan över knäet utan problem ;D
Dum följdfråga..hur ser man skillnad på halvhårda och mjukglödgade rör? Vad är vad liksom? Det kanske är så uppenbart för er att ni garvar men jag har faktiskt ingen aning. Köper lite kopparrör på Biltema ibland, men vilken typ det är har jag ingen aning. Och jag har aldrig bockat rör heller 
Hej! Mjukglödgade rör är typ prisolrör, eller vissa förkromade rör som går lätt att böja för hand.
Halvhårda är oftast också dem förkromade, men går ej att bocka utan verktyg.
Man kan även ta vanliga hårda kopparrör och värma dem lite lätt med en gas-svets t ex, då blir de mjukglödgade.
Tänk på att man måste ha stödhylsor i alla mjuka rör, om man ska använda kopplingar.
Halvhårda är oftast också dem förkromade, men går ej att bocka utan verktyg.
Man kan även ta vanliga hårda kopparrör och värma dem lite lätt med en gas-svets t ex, då blir de mjukglödgade.
Tänk på att man måste ha stödhylsor i alla mjuka rör, om man ska använda kopplingar.
Gelia
http://www.gelia.se/guides____22.aspx
ha en serie m skolor på video/dvd, jag har köpt vvs-skolan på Silvan, ganska ok video faktiskt, lärde mig en hel del matnyttigt
http://www.gelia.se/guides____22.aspx
ha en serie m skolor på video/dvd, jag har köpt vvs-skolan på Silvan, ganska ok video faktiskt, lärde mig en hel del matnyttigt
Klicka här för att svara