Misstänker att min servisledning för avloppet läcker. I en brunn innanför tomtgränsen har jag åtminstone identifierat några 'avloppsföremål'. Misstänker att en sådan 'öppen' avloppsanläggning inte är korrekt. Eller har jag hittat ett sandfång?

Huset byggt -31 och ledningarna är inte bytta, så det är väl antagligen dags. Dessutom är det riktigt dåligt vattenflöde, så de ledningarna är väl också dåliga.

Vad göra? En firma som gräver och en annan som fixar rören, eller? Kostnad (ca 20 m till tomtgräns, moränmark)? Kommunen ska väl kontaktas?

Tacksam för råd.

Jag hade precis som du skriver en firma som grävde och en som la rören. Grävningen var ok att lägga ut med rören hade jag fixat lika bra eller bättre själv. Det krävs ingen civilingengörsexamen för att få ihop det. Köp dina prylar på Rinkabyrör och köp mer än vad du tror behövs framförallt när det gäller böjar och muffar, du får lämna tillbaks allting när du är klar. Jag har bara 6 meter mellan hus och gräns och det kostade väl totalt ca 20 000 kr. Då byttes en dräneringsbrunn också samt var det ganska komplicerad rördragning med många rör ut från huset. Men som sagt är du inte rädd för lite otrevligt arbete rekommenderar jag starkt att du gör det själv förutom grävningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.