Hej!
Undrar om ni tror att följande håller tätt.
Jag kommer att byta en del gamla avloppsrör från bostadshus till bdt-tank.
I framtiden hoppas jag kunna dra ett avlopp från en tvättstuga och koppla in på detta nya avloppsrör.
Jag undrar då om det är lämpligt att jag redan nu skarvar in en Y-skarv och sätter på ett sk lock/propp på den öppning som kommer att användas i framtiden.
Men frågan är kommer locket att hålla tätt?
Mvh
Fredrik
Undrar om ni tror att följande håller tätt.
Jag kommer att byta en del gamla avloppsrör från bostadshus till bdt-tank.
I framtiden hoppas jag kunna dra ett avlopp från en tvättstuga och koppla in på detta nya avloppsrör.
Jag undrar då om det är lämpligt att jag redan nu skarvar in en Y-skarv och sätter på ett sk lock/propp på den öppning som kommer att användas i framtiden.
Men frågan är kommer locket att hålla tätt?
Mvh
Fredrik
Jag skulle inte lägga in Y korset nu.
Enklare att bara schakta mot röret senare och inte behöva leta rätt på y-korset.
Vid senare inkoppling skulle jag använda Y kors och skjutmuff.
Y korset kan bara ställa till problem så länge du inte har användning för det, ökad risk för stopp pga korset samt svårare att ränsa när det finns risk att ränsanordningen letar upp atsicket istället för att gå rakt fram.
Att få det tätt är dock inget problem med en riktig propp.
/Patrik
Enklare att bara schakta mot röret senare och inte behöva leta rätt på y-korset.
Vid senare inkoppling skulle jag använda Y kors och skjutmuff.
Y korset kan bara ställa till problem så länge du inte har användning för det, ökad risk för stopp pga korset samt svårare att ränsa när det finns risk att ränsanordningen letar upp atsicket istället för att gå rakt fram.
Att få det tätt är dock inget problem med en riktig propp.
/Patrik
Klicka här för att svara



