Hej!

Undrar om ni tror att följande håller tätt.

Jag kommer att byta en del gamla avloppsrör från bostadshus till bdt-tank.

I framtiden hoppas jag kunna dra ett avlopp från en tvättstuga och koppla in på detta nya avloppsrör.

Jag undrar då om det är lämpligt att jag redan nu skarvar in en Y-skarv och sätter på ett sk lock/propp på den öppning som kommer att användas i framtiden.

Men frågan är kommer locket att hålla tätt?

Mvh
Fredrik
 
  • 7_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Kör inte med dom blåa locken bara.
4919.jpg

Kör du med en propp så skall det funka fin fint.
4873.jpg

MVH Ppalm
 
Tusen tack för ditt svar!!
 
Jag skulle inte lägga in Y korset nu.
Enklare att bara schakta mot röret senare och inte behöva leta rätt på y-korset.
Vid senare inkoppling skulle jag använda Y kors och skjutmuff.
Y korset kan bara ställa till problem så länge du inte har användning för det, ökad risk för stopp pga korset samt svårare att ränsa när det finns risk att ränsanordningen letar upp atsicket istället för att gå rakt fram.
Att få det tätt är dock inget problem med en riktig propp.

/Patrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.