T
Tyrre: Lekman som man är... men jag hade nog byggt in det "fett"! 20 cm rör med flänsar... Låter som taget ur nån Alien film  ;) Lycka till! /Magnus
2 svar · 3,0k läst
G
gluecifer: Kanske blandar ihop det nu, men min Ikeablandare som var tokbillig låter/susar väldigt högt. Irriterande högt faktisk. Och jag har bara kopparrör hela vägen. I mitt fall är det blandaren som är av för dålig kvalité. Men jag hade bråttom och ville "bara ha nåt som funkar".....
2 svar · 5,0k läst
galento
galento: Hej,skogsfroet låter som dåligt med luft i hydrofortanken,det blir liknande för oss och då brukar jag tappa ur tanken(som är på 150L) så det blir ca 1/4 del vatten kvar i tanken(enligt www.ems-pump.se).Får göra detta några ggr per år,en del har har en "bilventil" monterad i blindproppen på toppen av tanken och trycker in tryckluft den vägen,vi har en kulventil där som vi öppnar så
3 svar · 7,2k läst
S
synpunkter: 55 cm.
1 svar · 3,0k läst
C
CarMan: Det har ju varit flera trådar engående husbesiktningar där man får anmärkning på golvbrunnar som är i gjutjärn, & så även på mitt hus. dessa besiktningar är i de flästa fall inte värda ett skit! det änd dom verkar göra är att gå runt o kolla på saker dom vet kan ställa til problem o anmärke på detta, inte för att just ditt hus har problem med denna ditalj, utan för att
0 svar · 3,1k läst
K
K-man: Tack för hjälpen! :) Då ska jag pröva att byta backventilen. Jag hör av mig angående resultatet. //K-man
6 svar · 7,3k läst
S
Snabbis: Hur delar man på befintliga plaströr när det är insticksmuff ? Rörena går i varandra.
0 svar · 3,6k läst
P
poiu: Varför inte riktigt spaceigt; beröringsfritt. Typ ultraljud, eller elektrostatiskt eller liknande.(Finns till stora cisterner) Egentligen är ju tanken med ett larm lysande. På tex sjukhus med dementa så spolas blöjor ned ibland och vad som händer på nedersta våningen där rören kröker ........
3 svar · 3,9k läst
Fredrik1976
Fredrik1976: Bör jag köra en sån i ett badrum på 15kvm? finns det ingen bra sida som visar hur man gör? anlägger golvbrunnar osv.
4 svar · 4,3k läst
C
CarMan: Hoppas nån fortfarande läser denna tråd. Kan jag inte bara ta en vägbricka, typ den vi prata om att jag skulle ta för hanfatet, fast en som är för 12 rör (finns det) ävan om den är för rör, så går det väll att kläma slangen? innan för väggen behöver jag ju inte nånting igentligen, då 12 slangen är lätt att böja & kollar att sitta fast i vägbringan när kopplingen
20 svar · 8,5k läst
U
Ullenora: Jag har ett problem . Där jag och min sambo skall bygga är det lermark och det finns en liten risk att vattnet trycks upp i infiltrationen  även om vi anlägger en överbyggd sådan. Det altenativet jag förstod att vi hade var att anlägga en markbädd, men denna måste utlöpa i någon form av vattendrag, bäck eller dike. Det enda som vi har tillgängligt är en märgelhåla som borde vara
0 svar · 2,5k läst
mattiasp
mattiasp: Jag har 50 mm med några 90 gr (88,5) böjar. Total rörlängd ca 10 m. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag gissar att man rekommenderar 110 för att ha möjligheten att ansluta något annat senare. Tekniskt sett fungerar det med 50 mm rör. i alla fall i en vanlig villa. Viskositeten på vatten är ungefär 55,8 ggr så hög som luft. (20 C, atmosfärstryck)
6 svar · 2,5k läst
G
gaia: Ingen mögel biter på slaggen och kutterspån var ibland förr i tiden pudrade/ behandlade med bränd kalk eller annat farligt för att stå emot mögel, mös och annat ohyra :) så skador kan vara nog begränsade. Vatten tar ju det kortaste vägen neråt så det kanske bildades ingen stående vattensjö under golvet och skadan är mindre än man trodde i början? Kanske tur att det fanns ingen
5 svar · 18,1k läst
O
odsmal: Skall kika lite på detta med reningsverk! Har ev en plats på tomten där man skulle kunna få ner en infiltrationsbädd. För toaletten blir det nog en sluten tank!
5 svar · 6,6k läst
V
Vimse: Det är inte skräp i den, rengjorde den senast för ett par dagar sen.
2 svar · 3,2k läst
ClasseClas
ClasseClas: Check valve = backventil. Ett alternativ kan vara att köra med tryckslagsdämpare. Har du hydrofor eller hydropress kopplat till systemet så lär du inte få några "water hammer".
1 svar · 5,8k läst
J
JoeMax: Hej. I min bostadsrätt har de efter stambyte dragit avloppet på golvet utmed ena väggen i köket. Nu när jag renoverar köket har jag märkt att om man lyfter/ruckar lite på avloppsröret (för att t ex komma åt att städa bort slipdamm) så stinker det ganska ordentligt i  en timme eller så (någon gång såg det ut som det kommit ut ett par droppar vätska i någon av skarvarna). Är
0 svar · 3,1k läst
A
Ankan: Tack för era snabba svar!! Det får bli en tidig vända till byggvaruhuset innan jobbet så man inte behöver åka hem o ösa köket på lunchen.
3 svar · 8,1k läst
B
BAS: Jag hade ett liknande problem. Jag borrade rakt igenom till rummet brevid (ett kök) och fräste in rören de 2 dm som behövdes för att få ut dem under diskbänken där jag fortsatte. Du kan säkert hitta någon liknande lösning. Rören upp i golvet går fetbort som de säger här i huvudstan. Branchreglerna är stenhårda på området.
5 svar · 6,0k läst
P
Pasta: [citat] PUE.12 Väggmonterade klosetter Montering Väggmonterad klosett skall monteras enligt figur PUE/2. /Patrik
9 svar · 36,4k läst
·
L
Lukin: När jag hade vattenläcka här i somras var vattenverket ute och stängde av. När jag ville sätta på vattnet ringde jag och pratade med dem och frågade om min rörmokare kunde göra det (han erbjöd sig) och de sa att det var ok om vi tog det försiktigt. Men jag kan tänka mig att om de vet att ledningarna i området är 50 år gamla så kanske de gärna gör det själva. :)
6 svar · 6,6k läst
J
Jesso: jo, det är just det...brunnarna sätts igen med ca 6 månaders intervall...vi har haft dit rörmokaren ena gången och han rensade så det funkade igen...ett tag, men sen dess har vi köpt rensband, funkar faktiskt väldigt bra, men det är ju inte så suåper roligt att rensa avlopp en gång i halvåret har jag märkt! Iallafall sa rörkomaren att de är råliga, det svajar i duschbrunnen när
6 svar · 21,5k läst
P
Pedersen: Bågfil till mjukglödgade rör och röravskärare eller bågfil till hårda rör. Varför envisas med röravskärare på ett ställe när det går saaakkktttaaa?????   ;)
11 svar · 25,5k läst
B
Bjarredsbon: Vill bara tillägga att felet avhjälptes genom att byta till annat märke. Kan inte hundraprocentigt peka ut Hafa, men det finns starka indicier att det var där problemet låg...
1 svar · 6,7k läst
K
kakelmaster: Det du ska göra är att frilägga brunnen fram till första skarven och runt skarven men det måste ske med försiktighet, frilägg lite i taget och gräv ur med händerna går det hål så får man bila fram till nästa skarv eller också kan röris skarva med en skarvmuff. [citat]
3 svar · 4,8k läst
saturnus
saturnus: Tack El_-micke, jag hör att Du har god smak ;D. Nej någon försäljning är inte planerad, men holkarna har kommit till för jag tror mycket på pipparna, när det gäller trähus på skogstomter, efter att ha sett vad skadeinsekter kan ställa till med. Fåglarna får i uppgift att hålla rent från bl a skalbaggar.
9 svar · 5,9k läst
M
montana: Avluftningsröret brukar man sätta på den högsta punkten i ett avloppssystem. Man brukar dra ut ett rör genom taket (då har man ingen backventil). Vill man inte öppna hål i taket kan man dra röret fram till vinden och där sätter man en backventil så att det inte ska lukta illa på vinden. Du borde ha en avluftning i ditt system. Kolla uppe på taket om det sticker ut nåt rör där.
9 svar · 22,5k läst
J
JonasL: Tack för hjälpen.
5 svar · 6,3k läst
P
perese: Jag skulle med den erfarenhet jag har idag, ringa runt till 5-6 vvs firmor och höra mig för vilka de rekommenderar. Tillslut har du kanske två som de flesta rekommenderat. Hör även med kommunen om vilken typ av beredare som de (konstruktion) rekommenderar. Konsumentverket samt Råd&Rön har skrivit om VVB samt testat (2001). Metro, Thermia och Nibe i den ordningen rekommenderades och så
8 svar · 23,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] Tror att det kallas golvvärme ;) :D ;D
5 svar · 7,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.