Hej allihopa!

Vi har precis köpt nytt hus och upptäckt att våra blandare inte verkar fungera. När man sätter på vattnet är det iskallt fram till man nästan vridit till "varmaste" - då blir det skållhett!   :(
Är det så att alla blandare är kass eller vad är det jag inte fattar???

Tacksam för ideer.

::) Kan det vara så enkelt att ledningarna är långa? :-/
Eller att du är otålig? :-/ ;)

Jag vet inte :-[

I vårt radhus vi bodde innan hade vi i alla fall inte liknande problem. Om det har med ledningarnas längd att göra - borde det inte vara bättre på entreplan än på övervåningen då?
Finns det något man kan göra åt det, eller är det bara att vänja sig?

Är det en engreppsblandare?
I så fall skulle jag tippa på att rören är felkopplade.
Varmt är kopplat på kallt och tvärt om. Då får man det resultat du har. (går ej att få ljummet vatten)
Det ska visst finnas en X-koppling för att åtgärda felet (om man inte vill dra om hela dragningen)
Kopplingen brukar kallas klantskallekoppling (sant)

Har inte kopplat fel själv någon gång, men hade en svåger som nyligen gjorde precis det misstaget :-)

Vad är det för blandare?
Det finns ngn modell som ger kalvatten över en större del av "cirkeln", detta bl a för att spara varmvatten, många drar spaken rakt upp även vid en snabb sköljning= varmvatten spolas ur. Det är också säkrare mot att få varmvatten iblandat när man egentligen skall ha kallvatten för att dricka.
mvh
greenbay

Vi har MORA blandare som är nya med den funktionen om man tittar på kranen så är det ett rött och 2 blåa markeringar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.