5 003 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Dra 75 rör utvändigt fasad.. går det?
Tjenis!
Måste dra om mitt avlopp från köket till det nya kommunala. Det befintliga går
ner och längs fasaden under panelen. Jag har ingen lust att riva fasadpanelen och ev vindpapp utan tänkte dra röret utanför om det går, men någon form av isolering kanske. Går det? Rören kommer inte synas då allt dras under en terass, för att sedan gå in under huset/grunden tvärs genom kåken där det ansluts till det nydragna avloppet. En fördel med utvändig rördragning är att det bli lättare att koppla in ett ev utekök på terassen
Mvh Z
Måste dra om mitt avlopp från köket till det nya kommunala. Det befintliga går
ner och längs fasaden under panelen. Jag har ingen lust att riva fasadpanelen och ev vindpapp utan tänkte dra röret utanför om det går, men någon form av isolering kanske. Går det? Rören kommer inte synas då allt dras under en terass, för att sedan gå in under huset/grunden tvärs genom kåken där det ansluts till det nydragna avloppet. En fördel med utvändig rördragning är att det bli lättare att koppla in ett ev utekök på terassen
Mvh Z
I England var det vanligt förr att man drog avloppsrören utanpå fasaden, och det funkade där. Fast de har ju lite mildare vintrar iofs.
När vi kopplar in byggbodar mm på vintern, där avloppen ofta ligger synliga, så brukar vi vira en värmekabel runt de utsatta partierna samt isolera utanpå.
När vi kopplar in byggbodar mm på vintern, där avloppen ofta ligger synliga, så brukar vi vira en värmekabel runt de utsatta partierna samt isolera utanpå.
Borde det inte räcka med att bara isolera? Vill gärna slippa värmekabel och ström biten. Det är ca 3m med bra fall på röret innan det går in i huset igen.
lordi skrev:
Klicka här för att svara