4 512 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
T: Plast eller mässing
Utomhussystemet för vatten från den grävda brunnen artar sig men nu vill jag sätta T-koppingar för att fördela vattenflödet till ytterligare två platser på tomten.
Det finns svindyra kopplingar i mässing och plastkopplingar som kostar en femtedel.
Duger plastkopplingarna till detta? Kan sådana ligga kvar vintertid om pumpen inte är ikopplad eller åtminstone inte har något tryck på systemet?
Det finns svindyra kopplingar i mässing och plastkopplingar som kostar en femtedel.
Duger plastkopplingarna till detta? Kan sådana ligga kvar vintertid om pumpen inte är ikopplad eller åtminstone inte har något tryck på systemet?
OK, men systemet ser ut så att en del av slangen har lutning. Den tömmer jag på vintern. Resten av slangen ligger plant och det kommer bara att bli obetydligt med vatten kvar där (fördelas på en sträcka av 10 meter, kanske. Utan tryck.
Ser det ljusare ut för plastkopplingarna då?
Varför kan de inte grävas ned?
Ser det ljusare ut för plastkopplingarna då?
Varför kan de inte grävas ned?
Det jag tänkte göra är att gräva ned systemet c:a 10 cm men just där kopplingarna ligger täcker jag inte med jord utan bara med grovt grus eller stenar. Då kan man komma åt och lossa kopplingarna då man har tid och lust. Erkänn att det är en bra kompromiss?!

Det är inga problem att gräva ner plastkopplingarna heller. Min servis är kopplad med ett plast-t-rör 63-32-63 och den ligger under massor med jord och lera, förvisso frostfritt. Sedan tycker jag också att det KÄNNS bättre med PRK (mässing) än med plast, men det är inte ett speciellt rationellt argument... 
Klicka här för att svara