Kort version: Får man dra ett 75mm avloppsrör i väggen bakom en hög golvsockel? Behövs spikskydd i form av tjock plåt framför röret?

Lång version: Jag ska flytta köket till ett annat rum i en BR stambytt 2004 (kåken byggd 1893). Närmast det blivande köket är badrummet men där kan jag inte koppla in pga att jag måste bryta tätskiktet och då måste jag riva hela badrummet. Sen i nuvarande köket är påsticket på stammen över golvhöjd=funkar inte. Det finns en stam i gamla toaletten, 8 meter bort tvärs bjälklaget. På den stammen kan jag göra ett påstick i bjälklaget (30cm ner) och dra rören genom bjälkarna. Då måste jag dock igenom 14st 15cm bjälkar som måste förstärkas m.m. Detta blit mycket jobb och jag måste antagligen ta in en konstruktör som kan dimensionera förstärkningarna. Väggen som jag ska dra röret längs är klädd med ca 8cm plank och puts, och genom att såga ur ett spår längst ner skulle jag kunna dra ett 75mm rör bakom sockellisten som är 30cm hög. Får man göra detta? Andra alternativ?
 
eftersom du bor i en bostadsrätt så måste du först och främst ha föreningens tillstånd att dra om befintliga stammar. och jag förmodar att detta måste göras fackmanna mässigt åxå . i så fall borde dom veta bäst vad som gäller.
 
Eller om man använder gjutjärnsrör så slipper man spikskyddet?

Edit: Jag har föreningens tilåtelse att göra ombyggnationen. Men det är en liten förening och ordföranden är definitivt inte rörmokare ;). Jag har verkligen försökt hitta branschregler/byggregler om avloppsrör men jag hittar ingenting. Ingen som vet?
 
Efter att ha talat med några experter har jag nu fått reda på att det är tillåtet. Spikskydd behövs ej, men jag sätter nog dit det ändå för säkerhets skull...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.