Vatten & Avlopp
brabyggare: Jo, visst finns det andra saker än kulventiler som stryper mer eller mindre, t.ex anslutningsslangar och blandare (eller duschslangen :)). Jag undrar dock lite grann över meningen av att använda t.ex. 15mm rör och kopplingar i hela badrummet om ändå en kulventil stryper såpass mycket att t.ex. 10mm rör ger samma flöde. Smalare rör är ju både billigare och enklare att jobba med. Men
Tomtebo: Tyvärr är det oftast ganska dyrt att ansluta det kommunala vattnet... du har inte funderat på en mer beständig egen lösning?
greenbay: Ett reningsverk med erkänt bra testresultat och stabil rening är klargester, det kostar runt 50-60´ Ett annat fabrikat är biovac, finns i små storlekar för upptill 5 personer, kostar oxå ca 50-60´. Vår kommuns miljöinspektör dömde ut green rock bums, när det kom på tal, ecobox var ha inte särskilt förtjust i heller. Ett svenskt fabrikat är emendo, de (han) har hållt på med
Hiawhata: Det blev att bila upp golvet och sätt i nya brunnar.. skönt, nu slipper jag att bry mig om dem i ca:50/60 år.......... Nu är det bara resten kvar, det blir imorgon på nyårsafton........................ Gott nytt år från Hiawhata
Pasta: [citat] Det finns inget regelverk som säger annat än att det inte får vara bakfall, endast rekommendationer, så du får helt enkelt mäta och kolla att det inte lutar från brunnen. /Patrik[/quote] Det där är ju en sanning med modifikation. För oss som fastighetsägare är den enda gällande regeln BBR 2003 (dvs inte bakfall), men för den som utför arbetet finns det ju andra regler, PERs
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted/0]Juridik[/link] [move by] MathiasS.
ClasseClas: Så där hade jag ett tag också i början. Vad jag förstår så försvinner det av sig självt efter ett tag i de flesta fall. Det är bara att vara lite tålmodig! ;) Kolla mer här också: http://www.avantisystem.se/handbok.htm http://www.geotec.se/forum.htm
mulpac: Det går att sätta in en vacuumventil istället. Risken är att allt vatten sugs iväg från vattenlåset i toan annars.
CarMan: [citat] Vist får du dra all VVS själv. tänker du till tite grana så kan du ju lätt se till att inte få en enda skarv på dolt ställe = minimal risk för lekage. set finns nått som heret rör i rör, det är en slang som går i an annan slang, skulla slangen springaläck så rinner det inte ut på olämpligt ställe, utan komer där du vill ha spillet & sen kan kan dra i en ny slang.
MrMagic: Men det finns en modell som kallas "Traryds-brunnen" som endast bygger 1200 mm neråt räknat från underkant inlopp. Själva brunssdelen är gjuten i ett stycke = inga skarvar som kan läcka. Sedan sätter man en stor kona ovanpå med ett lock på toppen. Dock är diametern ganska stor, ca 1.80, och hela pjäsen väger ca 2700 kg. Men det är inget problem för en grävare. Jag lyfte ned hela
Rille99: Vi har en på 75 liter. Har fungerat perfetkt i 1 vecka. Jämfört med gammla hydroforen så är det mycket stabilare tryck i "systemet". /Rikard
Immobil: Citat från Konsumentverket: Byt offeranod Emaljerade beredare måste ha en så kallad offeranod, en stav av exempelvis magnesium, som skyddar plåten mot rost genom att den förbrukas istället för plåten. Har du surt vatten förbrukas den snabbare och måste kontrolleras och bytas oftare. Ett tecken på surt vatten är missfärgning i tvättställ och badkar. Kontrollera anoden minst en gång
goerana: Hej är det avluftningen eller vacumventilen som är igensatt ? Sitter övert på avloppsstammen. // Goerana
Lilienberg: Självklart; men nu är det tid och inte pengar som är viktigast! :) Tur att det bara rör sig om en klämkoppling just den här gången dvs. Tack för hjälpen!
lgf02001: Ja, det är en kallvind och det finns ingen vacuumventil. Hur menar du med grenrör och ejektorverkan???? Förklara för en fullständig amatör!!!!! ;D ;D ;D Lena
Pasta: Tråkigt att marken inte lämpar sig för infiltration. Om kurvan går utanför nere i hörnet så har ni för mycket finkornigt material som tätar till jorden och förhindrar infiltration av vattnet och det sista man vill är att ha en icke fungerande avloppsanläggning. Om jordprovet ligger utanför gränsen så få man titta på andra lösningar. Naturvårdsverket håller på med en ny skrift
Tompa01: Det låter som om det är säkerhetsventilen som det kommer vatten ur, inte backventilen. Är det för tappvatten? Vad har du för uppvärmning och hur stor vvb? Att det kommer vatten ur säkerhetsventilenbehöver inte vara något fel. Har du stor vvb och pendlar mycket i temp alternativt förbrukar mycket varmvatten så är det normalt. Kombinationen vedeldning där tempen kan variera mellan
ppalm: Vet faktiskt inte. den sitter uppe vid taket och det är inte anslutet något dropprör till golvbrunn. Gammla ventiler mm du vet, skall prova den när VVS butiken är öppen. säkert stor risk att den inte sluter tätt sedan.
Lilienberg: Så nu är det fixat! Hittade en 16-15mm klämkoppling och en 3/8 (blev jag uppläxad om att det hette) till R15 gängad övergång hos en rörfirma. Sen köpte jag en gummiövergång med två slangklämmor från 50 till 85mm. Gick som en dans. Tack för hjälpen
Bricky: [citat] Okej, bra tips. Tack! När jag väl fått det helt tätt, vågar jag lita på det sen då?
Mjölnaren: Kanske här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6 ;)
JLT: Det är nog både enklast och billigast att köpa en ny komplett bottenventil. Såg på IKEAs hemsida att det kostade 140:- för komplett set och då ingick även vattenlås och alla rör/slangar (som du inte behöver). Tror inte heller att IKEA har något reservdelslager med plastpinnar ;) Annars kan du ju alltid titta på närmaste byggmarknad och se vad lösa bottenventiler kostar, men jag
galento: Hej Ranchn,ja vi använde 90 gradiga T-kopplingar.Puia,osäker på detta,de rör jag varit med och lagt värmekabel på utsidan av har vi "virat" värmekabeln som en spiral utanpå röret,man kan kanske välja en kabel med mera effekt isåfall :-?.Vi hade stora svårigheter med att mata in kabeln längre än 10-15m,kanske skulle gå om Du binder en styv ståltråd som "hjälper" kabeln in och som
Ranchn: Så här gjorde jag. Jag köpte 6 st 120x60x10 markisoleringsplattor. Dessa kapade jag så att jag fick 12st som var 60x60x10. Sedan gjorde jag ett hål för inkommande vattenrör och utgående avloppsrör. Dessa plattor drog jag över rören och jag fick en isolering som blev 1,2 meter ned i marken. Tack för era tips.
ByggaNytt: Antar att du redan har sett denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18618
rogge_vvs_pl: Problem med tryckslag i ledningar beror på för klena ledningar och/eller billiga/utländska blandare. 12mm rör till blandarna är tillräcklig för att undvika tryckslag om det inte är längre dragningar än 8-10m, billiga/utländska blandare är gjorda för ett annat tryck(1-2bar) än det vi har i våra ledningar (3-6bar) Mvh rogge
rogge_vvs_pl: Genomsnittlig hållbarhet för gjutjärnsrör 40-50 år sedan är de förbrukade, ingen betydelse om det är vertikala eller horisontella. Jag tycker du kan byta med gott samvete, själv hade jag aldrig i he....e lämnat kvar dessa. Mvh rogge