Håller på att renovera övervåningen på vår 50-tals villa och har nu kommit till den roliga delen att jag skall dra nya avlopp på övervåningen, dvs. byta ut de gamla gjutjärnsrören.

Därav några frågor.

1. Den nya toalettens placering innebär ca. 5 meter horisontellt avlopp (110 HT rör) som sedan faller av till huvustammen. Räcker det att ha 1cm/meter i fall och är det möjligt att ha så långt horisontellt rör, med tanke på den långa transportsträckan?
2. Är det möjligt att dra avluftning via ett 50 HT rör istället för 110?
3. Som det ser ut nu så kommer tvättstället att kopplas på före WC då denna är placerad längst in i toaletten, är detta möjligt eller kan det skapa problem för framkomlighet av sk...t?

Tack på förhand!
 
svar på frågorna
1: 1cm räcker hur bra som helst vet inte riktigt vad normen är men tror det är 2mm/m
2:vet ej
3: kommer inte att bli några som helst problem med tvättställets placering
 
Jag har alltid hört 1:50 för avlopp - gäller inte det längre?
 
Menar du då 1 cm fall på varje halvmeter?
Hörde också någonstans att man skulle ha 20% fall på totalen, dvs 2cm/1 meter
Får nog ta o säkerhetskontrollera med en rörmockare...
 
just det, 2cm per meter. Men jag säger inte att det är så det ska vara - det är bara den siffran jag har hört förut.

Jag behöver själv veta vad som gäller NU, så info mottages tacksamt.
 
Hej! Du klarar dig bra på 1-2 cm fall per meter. Har du för stort fall så rinner vattnet före och spolar inte med sig dasspapper mm
 
Har nu dragit klart avloppet för toaletten på övervåningen. det blev ca. 4 meter totalt horisontell rördragning, med 14mm fall/meter...

Nu en följdfråga, jag var tvungen att skarva två 110 HT rör bitar då det var enda sättet att få ned dem under golvet, gick inte att montera hela längden utan skarv...
Skarvade med en sk. dubbelmuff och man kan se om man tittar rakt uppifrån att rören inte ligger exakt i linje, dvs. det är ngn grad differans mellan rören, dock är de i botten på muffen...

Hur exakt måste man vara, antar att man kan böja rören lite om de är i botten på muffen utan att man får problem med läckage då gummit ändå borde ligga ann mot röret?!

Tacksam för svar, tips?!
 
Är ingen expert på området men jag har mycket svårt att tro att ett mindre vinkelfel skulle skapa läckage.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.