Finns det något enkelt & billigt sätt att undvika att inkommande vatten inte fryder till under vinter-halvåret?
Vet att det är en konstig fråga i semestertider, men då jag är i färd med att köpa ett ombyggt fritidshus så vill jag veta lite kostnader som jag kan få räkna med under hösten. Mäklaren pratade om en värmeslinga (som man sköt in i röret??? om jag förstod henne rätt) som inte var så dyrt (en 5-6000kr)..
Vet inte om jag förstod henne rätt ...

Känns som om att isolering utav inkommande vatten kan bli en dyr historia.
Vi är ett gäng fastigheter som delar på ett pumphus så det är några meter till Pumpen.
Det känns juh inte som om att isolera slangar på ett sommarbostad inte är det man lägger pengar på. Men nu när man skall bo där året runt så känns det ju mer sktuellt än nånsin.

Skall tilläggas att nuvarande ägaren säger att dem inte haft problem, men jag tar det med en nypa salt.

Tacksam för svar.
 
stoppa i en värmekabel är nor de billigaste alternativet.........den ärsjälvbegränsande.....värmer på dom ställena de behövs=billig i drift
http://www.devi.se/ sök på frost skydd
 
Men om strömmen går, då?
På landet brukar det dröja innan den kommer tillbaka och det ju där det händer oftast.
 
Emicke skrev:
stoppa i en värmekabel är nor de billigaste alternativet.........den ärsjälvbegränsande.....värmer på dom ställena de behövs=billig i drift
[länk]  sök på frost skydd

Tack så mycket för svaret.. Verkar vettigt..

 
zingo skrev:
Men om strömmen går, då?
På landet brukar det dröja innan den kommer tillbaka och det ju där det händer oftast.
*hehe*, det var en bra reflektion.. Får skaffa ett dieselaggregat. *lol*
 
För att stoppa in en värmekabel behöver du en spesiell förgrening där u matar in värmekabeln c:a 500:- värmekabel som är självbegränsande en bra är Thorin o Thorins, ETL Frostguard den finns i färdiga längder från 2 till 25 meter den kortaste kostar runt 7-800:- och den längsta c:a 2500:- den ger mest värme runt noll grader och blir inte mycket varmare än tio grader den är monterad med stickpropp och man sätter i den för att tina vatten sedan det frusit. Detta pluss någon timme på hantverkare röris och ev. elektriker. enkelt och billigt.
Eller samma kabel men fast monteringoch med styrning via termostat inst av jordfelsbrytare och då skall elektriker göra el jobbet kanske 5-6 tusen och en bättre anläggning
 
zingo skrev:
Men om strömmen går, då?
På landet brukar det dröja innan den kommer tillbaka och det ju där det händer oftast.
inga problem den tinar när strömmen kommer tillbaka..........undertiden det är strömlöst kan du inte få vatten med egen pump iaf
 
elmont skrev:
För att stoppa in en värmekabel behöver du en spesiell förgrening där u matar in värmekabeln c:a 500:- värmekabel som är självbegränsande en bra är Thorin o Thorins,  ETL Frostguard den finns i färdiga längder från 2 till 25 meter den kortaste kostar runt 7-800:- och den längsta c:a 2500:- den ger mest värme runt noll grader och blir inte mycket varmare än tio grader den är monterad med stickpropp och man sätter i den för att tina vatten sedan det frusit. Detta pluss någon timme på hantverkare röris och ev. elektriker. enkelt och billigt.
Eller samma kabel men fast monteringoch med styrning via termostat inst av jordfelsbrytare och då skall elektriker göra el jobbet kanske 5-6 tusen och en bättre anläggning
Tack för svaret. Skall kolla med lokala rörfirman ifall det blir aktuellt. Men nu vet jag mer vilka eventuella merkostnader det blir framöver...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.